Jong musje gepakt door onze kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LianneJantje

Jong musje gepakt door onze kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 21:58

Een van onze katten heeft aan het begin van de avond een musje mee naar huis genomen. Het is nog een jong beestje. Hij heeft voor het grootste deel veren, maar ook nog een beetje dons. Aan de buitenkant zagen we geen verwondingen en ik heb hem in de bloembak in onze tuin gelegt met een doos erover tegen de katten. Ik dacht dat hij wel snel dood zou gaan vanwege een shock o.i.d.

Maar het beestje leeft nog een heeft zichzelf naar de hoek van de bloembak verplaatst. Wij weten nu niet wat we er mee moeten, dus ik hoop dat er bokkers zijn met tips. Wat wel en niet te doen.

Ik heb hem al in handen gehad om weg te halen van de katten. Hij ligt nu in de bloembak met hamster-nest-materiaal om hem een beetje warm te houden en daarboven een grote zware plank, zodat de katten er niet bij kunnen. Onze katten blijven vannacht binnen. Ik wil het vogeltje niet naar binnen, dat lijkt me niet goed voor het beestje.

Wie weet wat ik moet? Naast waarschijnlijk afwachten of hij de nacht overleeft.

Sabinee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:31

Dieren amulance bellen ?

LianneJantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 22:40

Sabien_Horsi schreef:
Dieren amulance bellen ?

Dank je voor je reactie. Volgens mij komen die alleen niet voor gewone stadsvogels, maar als hij morgen nog leeft, kan ik ze iig wel even bellen. Vorig jaar had een van mijn honden een kraaienjong de sloot in gejaagd, daar wilden ze toen ook niet voor komen, omdat het een maar een gewone vogel is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Jong musje gepakt door onze kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:12

Dit hebben wij zondag ook meegemaakt. Blijkbaar had poes een jonge mus gevangen en ongemerkt mee naar binnen genomen. De mus was onder de cv gaan zitten en poes maar klieren. Hij kon er net niet bij.
Uiteindelijk heeft mijn dochter de mus kunnen pakken. Eerst met een pipetje wat water gegeven. Later ook in een bloembak geparkeerd en poes binnen gehouden. Pa en ma mus kwamen wel kijken, maar deden verder niets. Het was al 's avonds en het werd kouder en het musje zat er nog steeds. Toen hebben we het musje binnen gehaald en in een kooitje gestopt. En op een rustige plaats gezet. Nog wat water gegeven, maar dat wilde hij niet. Later is dochter weer gaan kijken (rond 10 uur) en toen lag tie helaas dood in zijn kooitje. Blijkbaar toch de shock en te lang zonder eten en drinken. Zo op het oog had tie geen verwondingen. Zielig hé? In ieder geval als je een jong vogeltje vindt, geef hem water met een spuitje of pipetje. Met een pincetje kan je er wat voer in krijgen (als tie dat wil), wat natte beschuitkruimels of zo. Hoe is het eigenlijk afgelopen met jouw musje?

Urko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:22

De natuur de natuur laten zijn, en het vogeltje als nog aan de katten geven? Dood gaat het beestje toch, ouders willen er nu niks meer mee te maken hebben.. En alleen kan het nog niet overleven.

En je kan speciaal voer halen bij de dierenwinkel voor jongevogeltjes, dit moet je met een pipetje voeren...

Mijn berichtje klinkt meschien hard, maar zo is de natuur!

LianneJantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:23

Ik ging de volgende ochtend meteen kijken, maar zag hem niet meer in de bloembak zitten. Nog de katten binnen gehouden, voor het geval dat. Toen mijn vader wakker was heb ik hem gevraagd om ook even te kijken. Het musje had zichzelf naar de andere kant verplaats en leefde nog. Een goed teken dus. Toen ik de bloemetjes een beetje aan de kant haalde vloog hij weg, bleek dat mijn vader de keukendeur niet goed dicht had gedaan en heeft mijn kat het vogeltje alsnog te pakken gekregen. Echt sneu! Ik heb mijn kat nog geprobeert te pakken, maar dat lukte niet. Ik was echt boos op mijn vader. En echt verdrietig. Heeft het vogeltje de nacht gehaald, wordt hij alsnog gemarteld tot hij dood is door mijn kat. Mijn kat eet ze namelijk niet op, hij speelt er alleen mee.

R.I.P. Lieve kleine mus †

Urko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:34

Zielig voor het musje, maar zo is de natuur nou eenmaal.

Heb laats gezien hoe eenden met elkaar omgaan, ben blij dat het bij mensen niet zo gaat....
Het ging over 2 mama eenden met een stel wat grotere jonge eenden, komt er in de verte een mini klein verstote eendje aan zwemmen, gaat heel die groep dat kleine eendje maar verdrinken was echt verschrikkelijk om te zien, Het kleine eendje hoorde niet bij hun, daarom deden ze dat dan.

Ben blij dat mijn moeder mijn vriendinnen niet vermoord als ze in de buurt komen !

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:00

Urko: ja, je hebt wel gelijk, zo is de natuuur. Maar als ik een vogeltje kan redden en hij gaat weer met zijn vader en moeder mee, heb ik dat liever dan dat de kat hem opeet. Onze kat komt ook regelmatig aanzetten met dode vogeltjes of muizen. Vind ik ook erg sneu, maar zo gaat dat nu eenmaal. Dat zijn dan gewoon domme vogeltjes of muisjes; ze hadden zich niet moeten laten vangen. Alleen de slimme blijven over. Ik kijk ook naar Animal planet hoe een leeuw een hert (o.i.d) vangt en opvreet. Dat is net zo zielig, maar die leeuw moet ook eten. Onze poes hoeft er niet van te leven, krijgt genoeg ander voer. Maar ja, het is het instinct van het beessie...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:58

Tja, dan moet je geen katten willen. DAn krijg je die dingen. Dat is ook de reden waarom wij geen katten willen. Ik vind dat namelijk niet zo'n mooi aspect aan katten. Wij genieten echt van de vogels hier. in de stal zijn allemaal nestjes van zwaluwen, een enkele vink etc.

kissielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:54

ja hhelaas gebeuren diie dingen wel vervelend denk je dat ie t overleefd heeft word ie nog gepakt! maar wij hebbe sinds kort ook een jonge kat hou mn hart vast met wat voor beeste hij thuis komt hij houd t nu nog bij vliegjes enzo haha

LianneJantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 11:52

Ik vind het opzich niet erg dat mijn katten muisjes en vogeltjes opeten. Is voor hun zelfs goed, maar zoals met dat musje als hij dan in de tuin er mee loopt te spelen vind ik echt heel sneu!

En zoals sheela ook al zei: Zal ik als ik zo'n beestje, die je misschien nog kan redden, dat iig proberen. Ik zou het musje ook nooit aan mijn katten geven om dood te laten maken, dan doe ik dat liever zelf. Dat gaat dan toch wat sneller en pijnlozer voor zo'n beestje.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:54

Je zou met het vogeltje naar de dierenarts kunnen gaan, dat deden wij ook altijd met de vogeltjes die we 'vonden'.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:28

sheela schreef:
Urko: ja, je hebt wel gelijk, zo is de natuuur. Maar als ik een vogeltje kan redden en hij gaat weer met zijn vader en moeder mee, heb ik dat liever dan dat de kat hem opeet. Onze kat komt ook regelmatig aanzetten met dode vogeltjes of muizen. Vind ik ook erg sneu, maar zo gaat dat nu eenmaal. Dat zijn dan gewoon domme vogeltjes of muisjes; ze hadden zich niet moeten laten vangen. Alleen de slimme blijven over. Ik kijk ook naar Animal planet hoe een leeuw een hert (o.i.d) vangt en opvreet. Dat is net zo zielig, maar die leeuw moet ook eten. Onze poes hoeft er niet van te leven, krijgt genoeg ander voer. Maar ja, het is het instinct van het beessie...

Hier wil ik even op terug komen, als een jonge vogel eenmaal is aangeraakt door mens of ander dier, word het verstoten door de ouders, en gaat het alsnog dood omdat ze niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen....

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:50

Als ik er een vind dan laat ik de dierenambulance er voor komen die zijn ervoor.