Ja, de titel zegt het al. Ik heb een week geleden cavia's gekocht. Bij een fokker. En nou viel het me op dat de ene veel groter was dan het zusje. Maar nu hoorde ik sinds gisteren een soort paargeluid zeg maar. Vandaag bedacht ik me dat er 1 misschien een mannetje zou kunnen zijn. En op internet gezocht hoe ik het kon herkennen. En inderdaad ik heb gelijk. Nu ga ik zo snel mogelijk met hem naar de dierenarts om hem te laten castreren. En het vrouwtje en misschien wel aanstaande nestje.. tja, dat moet dan maar. Ben erg blij met mijn cavia's maar 2 vind ik eigenlijk wel genoeg!
Oh dit het ik weer, en dan koop ik ze speciaal bij een fokker, zodat ik dit probleem niet zou krijgen!
Nee, het zijn mijn eerste caviaatjes. Als je een hond koopt bij een fokker, dan ga je er ook van uit dat hij je een teefje meegeeft ipv een reu. Maargoed, zo snel mogelijk castreren en hopen dat er nog niks gebeurt is..
Het is altijd slimmer om zelf te kijken of een mannetje of vrouwtje aanschaft. We hebben het zelf al meerdere keren gehad dat de mensen van wie de dieren kochten, zijn dat het een mannetje was terwijl het een vrouwtje was (of andersom), gewoon omdat ze weten dat jij een mannetje wilt en zij er dus vanaf zijn... Wij controleren daarom ook altijd van te voren het geslacht zelf even.
nja, ik ken wel genoeg mensen om de cavia's aan te geven/ verkopen. Dus dat is geen probleem. Ik ben ze zo kwijt. Voel me alleen toch wel een beetje opgelicht. En hiervoor heb ik ze gewoon niet gekocht. Ik heb ze gekocht voor gezelligheid. Een dier, voor ontspanning, leren iets een tijd te onderhouden, een dier luisterd naar je als je je hart kwijt moet. En mijn cavia is er ook nog helemaal niet klaar voor om kleintjes te krijgen, ze is nog maar 9 weken oud! Ik vind het gewoon sneu.
Als ze ene nestje krijgt, zou je naar de fokker kunnen gaan en eisen dat hij meebetaald aan de opvoeding. Want de kleintjes moeten na een tijdje op op geslacht gesorteerd worden in aparte kooien en het kost wat meer voer etc. Nee heb je, ja kun je krijgen toch??
mijn tante heeft dit pas geleden gehad en kwam op een dag beneden en had geen 2, maar 6 cavia's in het hok rondlopen bleken ook geen 2 dames te zijn maar een kerel en een dame.
Lekker is dat, van een fokker moet je toch kunnen verwachten dat ze het verschil kunnen zien tussen een zeugje en een beertje!
Maar als je hem laat castreren moet je er wel rekening mee houden dat ze 4 tot 6 weken na de castratie nog rond zwervend sperma hebben en het zeugje als nog drachtig kunnen maken. En ook word er aangeraden om te wachten tot het beertje 4 maanden oud is voordat hij gecasteerd word.
Tja, wat een gedoe weer. We gaan woensdag ermee naar de dierenarts en kijken wat de risico's zijn als hij zo vroeg gecastreerd word. En wat de risico's zijn voor het zeugje dat ze zo jong kleintjes krijgt. De fokker komt er ook niet zomaar van af, wij hebben een paar opties. - Hij geeft ons wat geld van de cavia's terug - Hij betaald een deel van de opvoeding van de kleintjes en leent ons een hok, geeft ons een zak voer en hooi en stro en hemparade (soort zaagsel) - Hij betaald de castratiekosten
Wat we kiezen weten we nog niet, maar ik denk voor de 2e.
Weten jullie nog een leuke naam voor mijn meneertje? Want ik vind Annie nou niet echt een passende naam meer
en dan denk je .... en fokker weet het wel!! helaas zijn de meeste fokkers dus gewoon oplichters!!! en idd ik controleer ook altijd zelf!!... voor en nadeel van het kopen bij een dierenwinkel is weer de 6 maanden garantie... dus verkeerde geslacht?? gratis omruilen!!.. nadeel veel dierenwinkels hebben alleen maar inteelt of hele slechte cavia's. daarom naar de fokker maar dat is dus ook fout... fijn he oplichters!!!
voor je vrouwtje hoop ik niet dat ze drachtig is.. dit is op die leeftijd dus slecht...
dit heb ik ook gehad, en toen heb ik er een vrouwtje uit nest gehouden, ook zo kan je ehet mannetje houden en een mannetje uit nest houden en de rest weg doen. en bij mijn was echt niet dat de vader met zoon ging vechten. dus als je er twee wilt houden en goedkoop houden hou je er een uit nest en doe je een van de twee volwassenen met de andere kits weg. het is maar een idee.
Nee ik doe ze niet weg, daarvoor ben ik al te gehecht aan ze, het zijn echt twee vriendjes van me geworden. Dan laat ik liever het mannetje castreren. En doe ik het nestje weg, of ik hou een vrouwtje. Maar het mannetje gaat niet weg, dat weet ik zeker.
wij hadden 2 vrouwtjes gekocht, ongeveer 2 jaar geleden en die waren allebei zwanger, had ik ineens 7 cavia's in plaats van 2 en ze hadden ook nog luis (die 2 moedertjes dan) we hebben van de dierenwinkel de dierenartskosten vergoed gekregen (voor de luizen) en een leenkooi gekregen voor de ene moeder.
we hebben 2 kleintjes gehouden, dus we hebben nu 4 caafjes en 2 hokken, maar dat ene hok hebben we wel moeten kopen... leenhok weer terug gegeven.
zou ook castreren, en de kleintjes weggeven (of verkopen, maar veel mensen geven ze weg dus ik weet niet of mensen ze gaan kopen)
dit hebben wij ook gehad het waren 2 mannetjes, en maakte ook van die paargeluiden, ook sprong de bruine vaak op de zwarte. haha en wij een lol, jaa, we hebben 2 homo-cavia totdat er ineens een witbolletje in de kooi lag... mijns broertje tegen mij: er ligt iets wits in de kooi, ik: ag, je hebt er gewoon een tennisbal ingegooid was het dus een jonkie... wij hebben het mannetje laten castreren en apart gezet totdat hij dus gecastreerd was.. wij zijn wel terug gegaan naar de dierenwinkel waar we ze vandaan hebben, die hadden ons verzekerd dat het 2 mannetjes waren... we hebben de helft van de operatie vergoed gekregen
we hadden ze al een paar maanden, dus je doet er dan ook niet 1tje weg , tenminste, wij niet