ben jij ook een BARFER...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke17

ben jij ook een BARFER...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 19:33

BARF is een acroniem voor "Biologically Appropriate Raw Food", of ook "Bones And Raw Food", afkomstig van de Australische dierenarts Ian Billinghurst. De term wordt gebruikt om het zelf samenstellen van verse rauwe voeding voor honden en katten aan te duiden.

Mensen die hun huisdieren via deze methode voeden, worden in het jargon barfer genoemd.

Barf staat dus voor Bones And Raw Food. Het is een ideologie die zich afzet tegen de compleetvoeders en chemische toestanden, en terug gaat naar de aard van het beestje.
Eigenlijk zijn valkeniers en roofvogelhouders dus ook barfers
(mijn beroep en passie) Wij voeren ook alllerlei soorten vlees zoals kwartel,gerbils,konijn,fazant,cavia,muis,rat,schapenvlees,geitenvlees,rundvlees etc. etc. etc. vond dit dus wel grappig om te lezen. Wat me wel opvalt is dat sommige honden en katten werkelijk alle soorten vlees krijgen, dat vind ik wat raar want in het wild waar die mensen van uit gaan vangen de honden (wolven,en tijgers) en katten ook geen forellen of bijvoorbeeldfazantenhart (las ik ook)

Valkeniers geven de soorten vlees die de vogel ook in het wild zou eten en kunnen vangen... een kerkuil zal dus niet gauw een karkas van een paard tot zijn beschikking krijgen terwijl een gier dit wel weer krijgt. Daar zit nog enige ideologie in...

Ik weet dat veel roofvogels voornamelijk gevoed worden met eendagskuikens maar eigenlijk kunnen we dit als een soort van junkfood beschouwen als de vogels dit standaard elke dag krijgen.

Maar goed wat ik em nou afvroeg wat vinden jullie hiervan van het BARFEN???

http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.php

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:45

Ik ga in de toekomst barfen maar wil er niet onbezonnen inspringen dus ga me eerst even verdiepen

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:58

Mijn honden en katten staan al jaren op barf en het bevalt veel beter dan brokken. De tanden blijven veel beter schoon en bepaalde gezondheidsproblemen die mijn beestjes hadden (hond met huidklachten, hond die te mager bleef en vaak diarree had, kat met oorontstekingen en een kat met een telkens terugkerende blaasontsteking) zijn na de overschakeling tot het verleden gaan horen.

Voor wat betreft de opmerking dat dieren nu dingen te eten krijgen die ze wellicht in het wild niet zouden krijgen kan ik alleen maar zeggen dat er wat dat betreft verschillende visies bestaan onder barfers. Feit blijft natuurlijk wel dat onze huisdieren gedomesticeerd zijn en vaak in het wild niet eens meer zouden kunnen overleven. Waar het dan om gaat is dat we het natuurlijk voedingspatroon zo veel mogelijk gaan benaderen, maar over hoe je dat kunt doen verschillen de meningen. Ik denk wel dat veel barfers het er over eens zijn dat het meest ideale voedsel zou bestaan uit volledige karkassen van prooidieren die tot het natuurlijk voedingspatroon zouden behoren. Maar dat is in de praktijk niet altijd even gemakkelijk te realiseren i.v.m. de verkrijgbaarheid. Dan moet je dus keuzes gaan maken hoe je de ideale verhoudingen, zoals ze in een dergelijk prooidier voorkomen het beste kunt benaderen.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 21:30

ja inderdaad, in principe vind ik het wel logisch..

Myra87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:36

Ik ken die site, erg interessant, mijn twee berners krijgen ook vers te eten, maar niet met botten enz. Alleen kvv

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:43

Kunnen jullie mij tips geven hoe ik mijn pup (11 weken) het beste kan laten wennen aan vers voer?

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:56

Pam schreef:
Kunnen jullie mij tips geven hoe ik mijn pup (11 weken) het beste kan laten wennen aan vers voer?

Wil je een compleet versvlees gaan geven, of wil je ook zelf gaan samenstellen?
Overschakelen op een complete versvleesvoeding kun je gewoon van de ene op de andere dag doen. Je hoeft het niet eerst te gaan mengen met het oude voer o.i.d. Brokjes verteren anders dan vers, dus mengen is niet zo gunstig. Mocht je hond het niet meteen herkennen als zijnde eten, dan kun je het aantrekkelijker maken door er de eerste keren wat heet water over heen te schenken, dan gaat het iets sterker ruiken.
Wil je ook zelf maaltijden gaan samenstellen, dan is het belangrijk dat je je eerst eens in deze materie verdiept. Op de site die hier al werd genoemd, barfplaats, vind je erg veel informatie daarover. In de bibliotheek van barfplaats vind je het bottendocument. Daarin staat hoe je een hond het beste kunt laten wennen aan zelf samengesteld voedsel.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:01

Nee ik ben van plan om complete maaltijden te geven van bijv. rodi of duck. Ga morgen even in de super kijken.

Ze gaat overigens half om half. 3 dagen brok, 4 dagen kvv

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:05

Ik had hier nog nooit van gehoord Ik ga die site eens bekijken...

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:31

Pam schreef:
Nee ik ben van plan om complete maaltijden te geven van bijv. rodi of duck. Ga morgen even in de super kijken.

Dan is het gewoon een kwestie van ontdooien en in de voerbak doen.

Myryana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 00:37

Ik had er nog nooit eerder van gehoord maar na wat gepraat met mijn vriend gaan we het proberen. Wij hebben zelf een kitten van 6 maanden en die probeert toch altijd ons eten te stelen. Misschien vind hij het wel leuk om zelf ook dat eten te krijgen.

We gaan ook eens aan onze dierenarts vragen of hij weet waar in Pennsylvania we goed vlees enzo vinden ervoor.

Ik wil je bedanken dat je een topic hierover hebt geopend want ik vind het heel interresant en volgens mij is dit ook veel gezonder dan het normale kattenvoer.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 00:44

Oprtalj schreef:
Pam schreef:

Dan is het gewoon een kwestie van ontdooien en in de voerbak doen.

en 3 seconden later de voerbak leeg weer weghalen;-). Pupjes hoef je niks te 'leren' wat dit betreft.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 07:20

Ok. Verkopen ze duck bij de ah? Alleen die is open vandaag.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:03

Volgens mij hebben ze bij Ah alleen rodi.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 12:08

ja inderdaad... haha eigenlijk ben ik ook een barfer! roofvogels eten geen vlees uit blikkie's of brokken!

yindey

Re: ben jij ook een BARFER...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:58

Ik wil ook eigenlijk helemaal overgaan op vlees.
Ze krijgen nu elke avond een hambuger van Rodi.
Ik wil als ik op mezelf woon toch wel zelf vlees gaan samenstellen en helemaal van de brok afgaan. Het is dat mijn vader geen plek kan missen in zijn vriezer anders was ik al helemaal over

Sinds ik elke avond vlees geef, is Tracy afgevallen en is toch een stuk actiever geworden. Beide honden zitten nu ook beter in hun vachtje.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:12

Hier heb ik een kilo duck lam en rijst gehaald. Morgen krijgt ze haar eerste versdagje

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:40

Pam schreef:
Hier heb ik een kilo duck lam en rijst gehaald. Morgen krijgt ze haar eerste versdagje

Ben benieuwd wat ze er van vindt!

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:17

Heerlijk! Bak leeg en 3 keer uitlikken. Heb gelijk pens, runderhart en lamshart gehaald

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:19

Ik barf niet, en mijn honden ook niet
Hier krijgen ze s ochtends Cavom en s avonds Duck, en regelmatig kippennekken, lamspens, kippenvleugels etc.
Niks te klagen dus

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:24

Mijn hond staat voor een deel op barf en kvv. Bevalt mij prima

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:17

Billy schreef:
Ik barf niet, en mijn honden ook niet
Hier krijgen ze s ochtends Cavom en s avonds Duck, en regelmatig kippennekken, lamspens, kippenvleugels etc.
Niks te klagen dus

Ik vind dat je aardig in de richting komt hoor Billy;-) Menig 'bonzo-hondje' is er jaloers op, denk ik. Mijn honden en katten krijgen ongeveer hetzelfde, alleen de brokken niet, en ik vind dat ik wel semi-barf

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:22

Ik heb hier echt nog nooit van gehoord

Maar het is dus ook bij katten mogelijk? En wat kun je ze dan het beste geven?

Myryana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:34