Hoelang kan een jong poesje zonder melk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orrieborrie

Hoelang kan een jong poesje zonder melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 17:19

Op de boederij is een nest jonge poesjes. Ik vermoed dat ze nu 3 weken zijn. De oogjes zijn nog niet helemaal open.

Alleen is er een probleem. Als ik er ben (en dat is best vaak) zie ik nergens de moederpoes. De kittens liggen te piepen en te janken, maar geen moeder.

Nu is mijn vraag hoelang kunnen die kleintjes zonder melk?
Vanaf dinsdag zie ik de moeder niet meer.

Als de moeder er echt niet meer is waren ze dan al dood geweest? Of komt de moeder gewoon als ik er niet ben?

Nouska

Re: Hoelang kan een jong poesje zonder melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:48

Als ze er al vanaf dinsdag niet meer geweest was waren de kittens allang gestorven. Misschien is ze ondertussen weer krols en daarom minder vaak bij het nest. Maar het kan ook zijndat ze echt te weinig melk heeft ofzo. Op de leeftijd van 3 weken (maar dan zou ik haast verwachten dat de oogjes al helemaal open zijn) gingen wij ze al wel vaak proberen bij te voeren (met griesmeelpap, maar een kattenfokker kan je daarover beter informeren, wij klooiden maar wat aan - wel zijn al onze katten hier gewoon op groot geworden). Je kan misschien proberen te voelen aan de buikjes of ze wel vol zijn, en kijken naar de huidpooien of de kittens niet uitgedroogd zijn ofzo. Het kan ook gewoon zo zijn dat ze gewoon om hun moeder schreeuwen alleen omdat ze er niet is.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:54

zulke kleintjes moeten dag en nacht elke 3 uur gevoed worden.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:57

Moeders is waarschijnlijk erg schuw, dus laat zich dan niet zien als je in de buurt van het nest bent. Probeer niet te vaak te kijken, hooguit een keertje per dag. Gaat het mis, dan kun je altijd nog ingrijpen

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 17:58

Het kan ook zijn dat ze ouder of jonger zijn hoor...
Het zijn boederij katten en ze krijgen elke dag brokjes en vers water en verder doen ze waar ze zelf zin in hebben.

Ik heb het nest ook per toeval ontdekt.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:09

Als het een echt heel schuwe boerderijpoes is dan verdwijnt ze haast wel zeker gewoon omdat ze schuw voor mensen is en zit ze er normaal gesproken wel vaak genoeg bij. Onze schuwe poezen hadden alleen de vervelende gewoonte om hun nestje aan te leren stil te zijn als er mensen aankwamen (dus konden we ze niet vinden), deze dus niet . Als ze het voeren zelf niet meer aankan "brengt" ze haar kittens vanzelf wel naar mensen toe, die van ons deden dat toen ook (zo van: hier! nou zorgen jullie er maar voor ). Zolang ze nog miauwen zou ik me geen zorgen maken. Misschien alleen als ze erg schuw is er niet teveel bijkomen of aan ze zitten, anders verhuist ze ze en kunnen jullie ze straks niet vinden.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:44

Wij hebben van iemand een jong poesje gekregen, die met spoed weg moest, hij was ook 3 weken, en we geven haar gewoon koe melk verdunt met water, dit gaat heel goed tot nu toe.. maar ze piept wel ontzettend veel..

Op welke leeftijd poepen ze voor het eerst, die van mij heeft het al wel gedaan, maar ik maak me toch een beetje zorgen. Ik ben al naar de dierenwinkel en de welkoop geweest voor katten melk, maar dat hadden ze allebij niet meer. Ik doe de melk gewoon in een spuitje, en daar zuigt hij het uit..

Is er een soort van katten speentje, dat jullie weten?

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:46

Je kan bij de dierenwinkel een flesje halen, daar kan je de melk in doen dan kan de kitten drinken.
Bij de dierenarts verkopen ze speciale kitten melk.

Om de ontlasting op gang te brengen, moet je over het buikje wrijven. De moederpoes doet dit ook (met haar tong).

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 00:13

Haha, ja dat had ik al wel ontdekt.. Maar die van ons plast nu ook gewoon waneer het hem uitkomt..

Maar bedankt voor de tip, is het trouwens niet erg voor een poesje dat hij koeienmelk krijgt?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 03:26

irmaaatje schreef:
Haha, ja dat had ik al wel ontdekt.. Maar die van ons plast nu ook gewoon waneer het hem uitkomt..

Maar bedankt voor de tip, is het trouwens niet erg voor een poesje dat hij koeienmelk krijgt?

geen koeienmelk geven, zowiezo eerst maar eens even niet teveel kijken als mams idd zo schuw is ( als de oogjes nog niet helemaal open zijn zijn ze ook nog absoluut geen drie weken hoor, dan zijn ze dus jonger)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:36

in koeiemelk zit veel lactose en dat kan een kat niet verteren, niet geven dus, geef je het wel raken de jonge katjes aan de diarree en kunnen ze ziek worden.

het is heel normaal dat als de jongen 3 weken zijn de moeder minder vaak bij het nest is.
je kunt het vrij makkelijk controleren of ze nog wel komt:
zet een bakje kattevoer valkbij en zie of dat leeg gaat....dan weet je dat ze wel komt