Help: te vroeg geboren hertje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

Help: te vroeg geboren hertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 19:08

In de wei die aan mijn huis grenst lopen herten en een van die herten is zojuist (uur geleden) bevallen. Het jong lijkt te klein en het lukt 'm niet om te gaan staan. De eigenaar vindt dat ze er niks aan kunnen doen en dat ze de natuur zijn gang moeten laten gaan. Ergens kan ik dat standpunt begrijpen, maar ik kan me er gewoonweg niet zomaar bij neerleggen.

Zijn er hier mensen met herten die me op weg kunnen helpen met te nemen stappen?

Ik waardeer de mening van mensen die geen herten hebben, maar vergeet niet dat dit zo goed als wilde dieren zijn en ik dus niet zomaar een kalfje naast de moeder kan oppakken en aan de uier kan leggen. Dan zal de moeder het jong verstoten. Tenminste dat heb ik altijd geleerd bij Animal Planet

Ik heb net al met een hertenhouderij gebeld en heb van hun al advies gekregen. Zij zeggen dat het diertje veel te vroeg geboren is en dus eigenlijk een coveuse-baby is. Ik kan het tot morgen afwachten en als ze dan nog niet staat kan ik stappen ondernemen en haar met de fles groot brengen. Maar, volgens de hertenhouder, gaat dat flink veel geld kosten en blijf ik dan zitten met een verschrikkelijk tam hert dat nooit meer bij anderen in de wei kan.
Dan stel ik mezelf de vraag of het diertje dan wel een "hertwaardig" leven kan leiden. Het zijn immers kuddedieren.

k weet het even niet meer en zou graag jullie mening horen. Ik voel me zo verschrikkelijk machteloos nu.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:58

Ik zou hem laten liggen, dat is eenmaal de natuur.
Te duur en je kunt later niks met hem.

Mikkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 20:09

Als ik heel nuchter nadenk, dan zeg ik dat ook.
Het probleem is alleen dat er nog zo iets als gevoel bij komt kijken.

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:11

Dierenambulance? of een opvangcentrum? die komen hem toch wel halen?

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:14

ik zou hem niet zo laten liggen hoor.is misschien wel de natuur.maar waarom dood laten gaan als je m wel zou kunnen helpen?dan maar n tam hert..die kunnen echt nog wel bij andere herten..
hopen dat ie vanzelf nog gaat staan en drinken nu...

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:18

Er bestaat een opvangcentrum voor Herten en reeën

ellepel

Re: Help: te vroeg geboren hertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:10

vind het maar raar allemaal..
net als bij lammeren kun je het dier gaan ondersteunen en de spieren masseren zodat ze sterker worden en het jonge hert misschien wel kan staan..

zowiezo met deze temperatuur lijkt me niet slim voor zo'n dier om te blijven liggen..onderkoeling wil nu nog wel...

tamme herten kun je altijd een plekje voor vinden, dus ik zou me absoluut inzetten voor dit dier

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:13

Ik zou hem sowieso niet laten liggen en de natuur z'n gang laten gaan, dan nog eerder de veearts laten komen voor een spuitje (en zo mogelijk proberen te redden).

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 01:17

ik snap je gevoel.. dat je moet helpen, wilt helpen, maar vraag je ook eens af waarom het zo gebeurt? en nee daar is geen antwoord op...

ik begrijp dus dat deze herten in semi wild leven?

ik vind de natuur erg mooi, en ook erg hard, maar ook dat maakt het weer mooi. het altijd maar willen redden en helpen van de zwakste, daar red een diersoort het niet mee, hoe sneu ook.. want idd, als je dat hertje zou gaan flesvoeden, word het een tam hertje ( en misschien een zwak hertje, weet jij veel, tis toch ook te vroeg geboren)

nogmaals ik snap je dillema en als ik er nu zelf voor zou staan zou ik het ook erg moeilijk vinden, maar ik zeg toch... laat het, laat de natuur in dit geval idd haar gang gaan...

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 13:05

Ik heb geen ervaring met herten, maar wel met reeen, dus erg vergelijkbaar. Wij hebben er 2 gehad waarvan de moeder is doodgereden en we hebben ze met de fles opgevoed. Het kost erg veel tijd, voorl in het begin als ze 's nachts de fles moeten hebben. Het verwilderen is heel goed gelukt, we hadden een grote ren achter ons huis gebouwd (boerengebied vlakbij het bos) en ze daar in gedaan toen ze oud genoeg waren, met het voeren hebben we steeds meer afstand genomen en we hadden goede schuilplekken in de ren. Na een hele tijd hebben we de ren af en toe een half uur opengedaan en dit uitgebouwd. Ze gingen steeds zelf weer naar binnen maar waren ook bijna volledig mensenschuw geworden. Van de 1 op de andere dag zijn ze nooit meer teruggekeerd de ren in, mijn vader is ze toen nog wel eens tegengekomen in het bos met wat soortgenoten. Het bewijs dus dat het goed kan gaan

Als ik jou was zou ik nog heel even aankijken of het hertje echt niet gaat drinken bij de moeder. Lukt dan niet, haal hem daar weg en ga over op flessenvoeding, wees zo stil mogelijk, zodat hij ook niet al te vertrouwd raakt met stemgeluid. Maak een lekker warm bedje met stro, ergens uit de wind en in het beging om de paar uur voeden (ook 's nachts). Over een tijd kan je langzaam overschakelen op vaste voeding. Probeer als hij vast voedsel kan eten hem zo snel mogelijk te laten wennen aan de andere herten, en als hij het moeilijk vind kan hij 's nachts wel weer apart. (hij heeft waarschijnlijk heel snel door dat hij toch meer bij de herten thuis hoort dan bij de mensen) Het is iig het proberen waard!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:59

Hoi Mikki, inderdaad hartversceurend om zo'n jonkie weg te zien kwijnen. Maar vinden de eigenaren het dan wel goed als je in zou grijpen? En waar ga je dan met het diertje heen? Moet je het bij je pakken of kan het op de wei blijven, hoe moet het als je moet werken? Er komen natuurlijk een hoop praktische problemen bij kijken. Of kan het dierenasiel daarin mischien iets betekenen of doen die niks omdat er een eigenaar is.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:03

Dierenasiel, Dierenambulance heeft geen toestemming om met vee te werken.

Verder zou ik het niet weten sorry
Mijn mening is laten gaan

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:14

Ben wel benieuwd hoe het nu is afgelopen!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:15

Ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het hertje te laten liggen maar dat diertje heeft toch ook biest nodig??
En als die dat nu nie van de moeder krijgt (of van jou) heeft die cker weinig kans dat ie het haald.

[edit] zie dat het 1e bericht al 2 dagen geleden geplaatst is, ben beneiuwt of het dier dan biest heeft gekregen want de maagwand neemt maar binnen ene paar uur de antistoffen op.
Leeft het eigenlijk nog wel dan?

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:17

odetteke schreef:
Ben wel benieuwd hoe het nu is afgelopen!

Ik ook! Is inmiddels al 2 dagen geleden gepost. Dus er is vast wel iets gebeurd. Heel erg veel sterte met je keus igg nog!

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:13

xxxvagoxxx schreef:
Dierenasiel, Dierenambulance heeft geen toestemming om met vee te werken.

Verder zou ik het niet weten sorry
Mijn mening is laten gaan

Ik weet dat het dierenasiel bij ons in de buurt wel eens te hulp werd geroepen bij herten die ontsnapt waren uit een hertenpark. Zij hebben toen met een verdovingsgeweer die herten verdoofd en weer ingevangen ( beheerder van het dierenasiel is een ex politieman).
Dus misschien dat ze ook in dit geval zouden kunnen helpen?
Nee heb je, ja kun je krijgen.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:20

Het dierenasiel met een verdovingsgeweer? Lijkt me meer iets voor een veearts. (die deed dat wel eens bij ons als een koe was ontsnapt).

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:39

odetteke schreef:
Het dierenasiel met een verdovingsgeweer? Lijkt me meer iets voor een veearts. (die deed dat wel eens bij ons als een koe was ontsnapt).

Ja, als er zo iets aan de hand is ( ontsnapte herten ed) dan werd die man erbij geroepen. Als ex politie agent zal hij wel de benodigde papieren hebben om dat geweer te mogen gebruiken. Denk dat hij waarschijnlijk beter kan schieten dan de gemiddelde veearts

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:41

Dan ken je die van mij niet

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:33

Mikki hoe gaat het nu met het hertje????

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:39

ik ga met het plan van Odetteke mee, zo heb ik dat ook gehad, met een reeënjong, die werd ook steeds zelfstandiger en nam steeds meer afstand, we lieten haar zelf bepalen of ze nog wou komen drinken ja of nee.
en zei had een grote ren, met nog veel meer dieren, (niemand wist precies wat, je zag ze soms, kwamen nooit mensen in die ren).
uiteindelijk was ze gewoon weer 'wild', en is geloof ik ook weer uitgezet.
ik ben wel beneiuwd ja of het kalfje van TS het nou wel of niet gehaald heeft?
ik zou er persoonlijk altijd mn best voor doen, dan kost het geld, so what?

Mikkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 16:35

Ik heb afgelopen week geen tijd gehad om nog op internet te komen, maar toch even een kleine update.
Ik heb het hertje uiteindelijk met mijn vader samen uit de weide gehaald, omdat de eigenaar het niet wilde doen en er zo langzamerhand heel wat comotie begon te ontstaan. We hebben overigens wel de eigenaar om toestemming gevraagd.
Het hertje had de schedel niet goed dicht en hersentjes kwamen er dus uit, zij het omgeven door een vel(letje). Het hertje is uiteindelijk meegenomen door de dierenambulance.
Iedereen zegt wel dat dierenambulance het hertje mee neemt in zo'n geval, maar ze mogen het niet uit de wei halen. Ze mogen namelijk geen omheind terein betreden. Ze gemakkelijk ging het dus niet.
Maar goed, het hertje kon het helemaal niet overleven. Ik heb nog met een hertenfokker gebeld en hij vertelde me dat dit diertje ook veel te vroeg geboren was en het dus sowieso heel aannemelijk was dat het het niet zou overleven.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:36

agossie.. arme Bambi.
misschien maar beter voor het diertje dat het is opgehaald en niet alleen in die wei is blijven liggen om dood te gaan.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:11

inderdaad, als de schedel niet gesloten en volgroeid is wordt de kans wel heel klein, wel heel erg jammer hoor!