Castratie konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Castratie konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:56

Hej!

Ik vroeg mij af, mijn nu 2 jarige konijn begint steeds meer dwangmatig tegen dingen aan te rijden. Nu lijkt het mij dus een verstandige keus om het konijn te castreren, zodat er vervolgens ook een vrouwtje bij kan.
Mijn vraag is nu eigelijk, wat kost het castreren van een konijn gemiddeld en hoelang duurt het voordat ik er een vrouwtje bij kan zetten?

leonie_1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:03

ik heb mijn konijn ook pas laten casteren. Het kostte 57euro.Het kan ook wel goedkoper, maar vond het belangrijk dat het goed gebeurde. Je moet ongeveer 6-8 weken wachten voordat je er een vrouwtje bij zet

Eleionomae

Re: Castratie konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:04

oke Ik vind inderdaad dat het wel goed moet gebeuren en wil er ook best wel geld aan spenderen, maar ik vraag me dus af of de prijzen per dierenarts heel veel verschillen, 57 euro vind ik nog wel meevallen

Dus vandaar, nog meer mensen die prijzen weten?

Duppie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:25

ik heb het ook bij mijn konijn laten doen en ik heb 45 euro moeten betalen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:26

oke, dat valt ook nog wel mee

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:26

Bij mijn 'vaste' dierenarts kost het 35 euro. Bij mijn 'vervang'dierenarts kost het 70 euro (dat is dus het dubbele!). Bij beiden gebeurt het goed en deskundig.
Verschil is dat de goedkope met een spuitje werkt en de dure met de hele reutemeteut aan apparaten, hartcontrole enzovoorts.

Beide dierenartsen vertrouw ik, en heb mijn konijn bij de goedkope laten castreren.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:27

Dat is zeker wel een heel verschil.
Maar is er dan heel veel meer kans dat je konijn er niet uit komt bij alleen een spuitje?

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:33

Spuitje is in één keer een flinke dosis waardoor ze de hele operatie onder zeil blijven.
Met de hele apparatuur kunnen ze de verdoving gelijkmatiger houden. Minder risico dus ja.

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:33

Als je je konijn laat castreren overigens, vraag dan naar een dierenarts met ervaring met konijnen. Een konijn werkt toch net even iets anders dan een hond of kat, qua verdoving dan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:35

oke, nouja als dat dan veiliger is heb ik er zeker wel meer geld voor over
Ik zit hier al een poosje bij de zelfde dierenarts, en er zijn weinig andere da's in de buurt waar ik makkelijk op de fiets heen kan, een knijn op de fiets is toch lastiger als met n auto
Ik heb namelijk lang niet altijd beschikking over een auto

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:36

Nee, maar zo'n castratie plan je neem ik aan wel in toch? Dan kun je meteen ook de auto 'inplannen'

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:38

hahaha, de auto blijft ondanks plannen erg moeilijk
Ik heb 2 werkende ouders en de auto is dus bijna altijd weg, maar van wat ik weet heeft mijn eigen da wel redelijk veel verstand van konijnen, ik zie in iedergeval altijd veel konijnen voorbij komen als ik op controle ben

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:13

Ik heb laatst weer een ram laten castereren dit kost 48 euro ik heb hem nu na 6 week weer bij de andere konijnen. Kwam er laatst achter dat ik nog een ram had dus die gaat ook onder het mes. Ik heb trouwens al 4 konijnen laten castereren ging altijd goed.

Eleionomae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:59

Faniek schreef:
Ik heb laatst weer een ram laten castereren dit kost 48 euro ik heb hem nu na 6 week weer bij de andere konijnen. Kwam er laatst achter dat ik nog een ram had dus die gaat ook onder het mes. Ik heb trouwens al 4 konijnen laten castereren ging altijd goed.

Op welke manier heb je ze laten verdoven dan?

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:06

Haaii!!
Goed dat je het wil laten doen hoor! Maar ik wil even zeggen dat het samengaan niet beter hoeft te gaan als je konijn gecastreert is! Het kan net zo goed het vrouwtje zijn wat vervelend is ofzo!! Twee konijnen bij elkaar is eigelijk alleen maar risicoloos als het twee zussen zijn! En dan nog niet helemaal! Die van ons dat ging 2 jaar goed en toen ineens rennenrennenrennen enzo!! Dus daar moet je mee oppassen en er rekening mee houden!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:11

zover ik weet, en heb gezien gaan vrouwtjes en mannetjes meestal wel goed samen, maar je weet idd maar nooit. Als ik er een konijntje bij neem vraag ik gewoon oftie op proef kan zodat ik kan zien oftie samen gaat met mijn konijn, maar voorlopig zit het er nog niet in, er moet dan eerst een nieuw hok met grote ren komen en ik ga straks nog op vakantie dus het leek me sowiso verstandig om dat pas na de zomer te doen

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:13

Heb laatst mijn ram ook laten castreren, de castratie zelf kostte rond de 30 euro, maar waren nog een paar dingen omheen, controle erna bijv.

Ik zou gewoon even rondbellen bij jou in de buurt, en van verschillende dierenartsen de prijs vragen.

Eleionomae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:15

Serendipity1 schreef:
Heb laatst mijn ram ook laten castreren, de castratie zelf kostte rond de 30 euro, maar waren nog een paar dingen omheen, controle erna bijv.

Ik zou gewoon even rondbellen bij jou in de buurt, en van verschillende dierenartsen de prijs vragen.

ik ga dat idd ook nog wel doen, maar het leek mij handig om van te voren al een beetje een indicatie te hebben van wat nou een beetje de standaard prijzen waren

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:52

Ik heb geen idee hoe het verdoven was zou bij next konijn even vragen...

Over het niet samen kunnen gaan meestal gaat het gewoon goed met voedsters bij voedsters over gec. ram bij voedster. Gaat het even niet goed is het rangorde bepalen, maar er moet uiteraard ruimte genoeg zijn en eerst laten wennen doormiddel van een stuk gaas er tussen of op neutraal terein.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:58

Ik heb maar 25 euro betaald voor de castratie van mijn ram. Ik heb er een vrouwtje bijgezet (eerst op proef gehad), dat gaat uitstekend, dikke vrienden. Helaas had het vrouwtje ook last van territorium drang (plassen) en heb ik die dus ook laten castreren. Dat was wel een stuk duurder en niet elke dierenarts kan dat. (Het is wel verstandig om te doen omdat 70% van de voedsters die geen nest hebben gehad kanker krijgen aan de eierstokken of baarmoeder.)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:59

oke, bedankt Faniek

Ik zal van de week mn Da es bellen en es vragen hoe het bij hun zit

Edit; Ik zit er trouwens aan te denken een konijntje uit het asiel te halen, zijn deze vaak wel gestereliseerd zoals ze bij katten doen of niet? en ben je er dan zeker van dat je geen ongewenste nestjes krijgt..

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:22

Volgens mij zijn de konijnen bij de asielen niet automatisch gestelliseerd zeker weten doe ik het niet. Bij het asiel waar ik stage liep werd ook niet gecastereerd, maar speciale konijnenopvangen zoiezo wel de rammen gecastereerd.
Wel top dat je daar aan zit te denken. Ik heb trouwens haast nog nooit problemen gehad met ongestelliseerde voedsters met een gecastereerde ram.
Kijk anders is op www.bunnybin.nl (ligt er nu uit dacht ik) misschien ga ik daar stage lopen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 19:34

ik d8 vooral aan sterelisatie, door die vergrootte kans op kanker.
Maar opzich maakt het me niet zoveel uit, ik bedoel kan ze altijd zelf nog laten stereliseren.
Echter het is wel zo dat ik niet eerder een konijn er bij neem als dat ik er meer ruimte voorheb. Mn huidige hok is net groot genoeg voor 1 konijn (groot formaat) en vind het gewoon zielig daar een 2e bij te stoppen(al is dat voor nijn misschien gezelliger)
Ik ga eerdaags met mn pa even een tekening in elkaar zetten voor n nieuw hok met ren en graaf mogelijkheden (tegels op de bodem etc). Dan het konijn castreren en na n week of 8 op zoek na een pleeg konijn uit het asiel, mijn konijn is immers ook al weer 2 en iets van een leeftijds genootje is wel zo gezellig

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:41

Ik moet toch even kwijt dat ik het super vind wat je voor je konijntje doet! Ik bedoel bij een paard is dit wel snel zo, maar een konijn, hamster, cavia! Wordt in een hokje gezet en na een tijd niet meer naar gekeken! En de kosten zijn ook niet niks! Vind het ook zeker goed, maar het is niet zo normaal en daarom een dikke tien!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:47

Een voedster stelliseren is verder wel heel prijzig dat is wat ik weet doe ik zelf ook nooit, maar is uiteraard je eigen keus.
Ik wil ook zeggen ik vind het super dat jij dit voor je konijn doet. Ik probeer altijd mensen bij te praten dat konijnen sociale dieren zijn, maar het lijkt vaak of ik tegen een muur aanpraat. Petje af!