HELP jonge spreeuw gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

HELP jonge spreeuw gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:34

Ik weet niet of het hier goed staat (wilde het bij beestenboel zetten) maar heb het toch maar hier neergezet.
Mijn vader heeft net een jong spreeuwtje gevonden. De kat had hem gepakt maar hij heeft verder geen verwondingen. Hij zit nu in een klein knaagdierkooitje op wat fijn stro. Weet iemand wat ik hem te eten/drinken kan geven ( ik heb meelwormen en krekels ) Morgen komt de dierenambulance hem oppikken maar ik hoop dat hij vannacht haalt. Moet er ook een warme kruik in de kooi?
Ik hoop dat er snel iemand reageerd...
Laatst bijgewerkt door Sappos op 29-05-06 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Boomerang

Re: HELP jonge spreeuw gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:40

Wij hebben er ook ooit 1 de nacht doorgekregen door hem inderdaad op een warme kruik met handdoek eromheen te doen. Zorg wel dat hij er niet af kan vallen en op zn rug komt, dus pak m maar en beetje losjes in de handdoek. Verder af en toe het bekkie druppen en kijken of hij een worm wil eten. (Was ook gelijk van mn wormfobie af)

Succes, en voor het warme moet de kruik nog een paar keer verversen. Hopen dat jullie spreeuwtje het ook haalt.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:40

Uhm.. ik denk (zoals ik uit je bericht haal) dat die in huis staat.
Ik denk onder een warmte lamp zetten.
En hem/haar meelwormen geven Als die dat nog niet uitzich zelf eet en drink, kan je water in een pipetje doen en dat in z'n snaveltje doen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:43

Ze/hij heeft net een stukje doorgeknipte meelworm gegeten maar hoe kan ik hem/haar stimuleren om het bekkie open te doen? en volgens mij hebben wij geen pipetjes in huis.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:48

Denk trouwens toch dat zijn pootje gebroken is want hij laat zijn linkerppotje een beetje achter zijn lijf hangen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:28

afgelopen weekend zaten er 2 jonge spreeuwen in onze stal die beiden uit het nest gevallen waren. Ik kon ze zo pakken en heb ze in veiligheid gebracht, dacht ik...helaas vielen ze beiden ten prooi aan onze hond

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:32

hm met een gebroken pootje laten ze hem inslapen bij de dierenambulance..
jammer..
maar het zou fijn zijn als hij de nacht nog doorkomt dan sterft hij niet van de pijn/honger.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:43

Sappos schreef:
Ze/hij heeft net een stukje doorgeknipte meelworm gegeten maar hoe kan ik hem/haar stimuleren om het bekkie open te doen? en volgens mij hebben wij geen pipetjes in huis.

Met een pincet van boven aankomen helpt vaak wel, deden wij ook altijd en kregen we als advies als we weer eens een zielig vogeltje in huis hadden

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 08:40

Hij heeft de nacht gehaal en is weer druk door zijn kooi aan het hupsen. Ook eet ie wel wat meelwormen en gister heeft ie wat water gedronken. Wat sneu dat ze hem gelijk in laten slapen met een gebroken poot

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:20

o, wat goed zeg!!

misschien is het pootje niet gebroken.. als hij levenslust heeft komt het dan vast wel weer goed!
maar een gebroken pootje.. ik weet niet eigenlijk, misschien moet je er dan gewoon zelf mee naar de dierenarts gaan?
misschien kunnen ze het spalken, geen idee eigenlijk, maar erg verwonde dieren verlossen ze iig wel uit hun lijden bij de dierenambulance.

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:26

dat is goed nieuws, gelukkig is hij/zij de nacht door gekomen. ik hoop dat ze bij de dieren ambulance m niet in laten slapen.
gr franca

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:07

bij mijn verzorgpaardjes was ook een spreeuwtje gevallen. het nest zat te hoog om terug te zetten. hij kon wel een klein beetje vliegen, maar alleen naar beneden en nog niet omhoog. hij begon zelfs tam te worden. hij zat steeds op onze schouders en hoofd en kroop lekker in onze truien. toen ik er zondag was, waren ze alle 3 weg. ik denk (hoop) dat ze eindelijk konden vliegen.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:40

-> BB

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:35

het is nu niet meer van belang, maar drinken geven is niet zo relevant, een moederspreeuw schept niet haar snavel vol om aan haar jongen drinken te geven, al het vocht wat zij nodig hebben halen ze uit de wormen enz... Tip voor een evt volgende keer-> Puppybrokken, weken in lauwwarm water, en die geven, genoeg vocht aanwezig, goedkoop, en wriemelt niet Zo doen ze het bij asiels ook

Welshponygek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:41

Ja, of kattenbrokken geweekt in lauw water. Dat krijgen ze bij ons in de vogelopvang. Wij hadden er namelijk vorige week een jonge merel naar toe gebracht. Alleen de koolmezen kregen rauwe tartaar, gevoerd met een pincet.

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:17

In water geweekte batterijkorrel (voor kippen) gemixt met universeelvoer en kattenbrok (uit blik, wel even het vet erafspoelen!). Wordt een heerlijke troepje, maar ze eten het super.

Als je overigens gezonde jonge vogels vindt, alleen piepend, zielig onder een struikje. Deze zijn NIET zielig en NIET ouderloos. Ze worden op de grond verder gevoerd door de ouders.

Laat ze asjeblieft zitten!

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:26

ik ben het eens met assie

Welshponygek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:58

Dat zeggen idd de meeste mensen. Maar ik denk dat het soms wel beter is als je ze pakt en naar de vogelopvang brengt. De merel die ik vond, was uit de dakgoot gevallen, onmogelijk om terug te zetten. Als wij hem niet hadden ontdekt, dan was ie wel door een van de katten ontdekt en had die hem lekker opgepeuzeld. Dan gun ik zo een beestje toch wel een kans op leven.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:01

9 vd 10 keer is dat inderdaad zo, maar ware het wel dat wild-opgevoede vogels meer overlevingskans hebben, zowiso! Mocht hij nou echt in de tuin zitten ofzo kun je hem ook een KLEIN eindje verder zetten waar je katten er niet bij kunnen, het gepiep wordt door oudervogels wel opgevangen

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:30

en hoe is het afgelopen?? met de merel

Welshponygek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:58

Onze merel hadden we mee naar binnen genomen (want er zitten teveel katten in de buurt) en die wilden we toen naar de vogelopvang in de buurt brengen, maar die mocht van de gemeente geen inheemse vogels meer aannemen. Dus toen kregen we het telefoonnummer van een andere vogelopvang. Maar daar konden we hem pas de volgende dag brengen. Intussen in leven gehouden met zelfopgegraven wormen en wat water, wat ie ook nam. Maar onze merel had de nacht overleefd. De volgende dag hadden we hem naar de vogelopvang gebracht. Daar bleek hij gezond en wel te zijn en na een observatie mocht hij in het grotere hok bij andere jonge merels, waar hij zometeen in kan vliegen (daar is hij nu nog te klein voor) en eten gevoerd krijgt totdat hij het zelf kan pakken. Is hij groot genoeg dan wordt hij met een paar andere merels midden in het bos uitgezet.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 08:40

Het was geen spreeuw maar een merel . (Mijn zusje zei dat het een spreeuw was). De merel is gisterochtend opgehaald door de dierenambulance over het pootje weet ik het niet echt.

Ik weet dat je normaal gesproken kleine vogeltjes gewoon moet laten zitten maar wij hebben 2 katten en dan pak ik hem liever op dan dat de kat er een kwartier later mee aan het gooien is. Deze merel was ook door onze jonge (9 maanden) kater gepakt. En katten kunnen overal wel bij als ze willen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:06

in dat opzicht heb je wel gelijk, ik denk altijd dat de katten bij iedereen zo zijn als bij ons Bij ons zitten ze in een ren, en als ze een vogeltje zien gaan ze hem eens hardop vertellen dat ie vast lekker smaakt enzo, dus dan vliegen ze altijd al weg
Mooi dat het mereltje het heeft overleefd tot de dierenambulance kwam Je weet nu dat je alles hebt gedaan wat je kon doen toch

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:22

ons spreeuwtje kwam steeds in de bak terecht waar we aan het rijden waren. vandaar dat we hem steeds oppakte om hem in veiligheid te stellen, want die friesjes zijn soms een beetje lomp en hij zat al bijna steeds onder de paardenhoeven.