hoe vaak kittens (zonder moeder poes) voeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

michele

hoe vaak kittens (zonder moeder poes) voeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:16

Hallo,

zoals de titel al aangeeft heb ik een vraagje.

Gisteren werden we gebeld of we misschien drie poesje konden opvangen ze komen van de boerderij en zijn ± twee weken. De moeder is er eigenlijk nooit bij en nu zoeken ze een huis ervoor.

Maar goed ze zij dus nog zo jong en zullen dus niet zelf kunnen eten, (neem ik aan).

oke nu de vraag hoevaak zou je ze dus moeten voeren.

ik wil ze best in huis halen, maar goed dan moet je er ook wel echt de tijd voor hebben vind ik

alvast bedankt

marleen_usar

Re: hoe vaak kittens (zonder moeder poes) voeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:19

Je jkan dat het beste aan een dierenarts vragen die weet wat je moet voeren en hoe vaak, ook moet je hun buikjes regelmatig masseren om zo hun darmen te laten werken.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:24

marleen_usar schreef:
Je jkan dat het beste aan een dierenarts vragen die weet wat je moet voeren en hoe vaak, ook moet je hun buikjes regelmatig masseren om zo hun darmen te laten werken.

is ook zo maar dacht misschien hebben mensen hier ervaring mee

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:24

Dierenarts vragen Ze zullen wel speciaal voer moeten denk ik.. [En hou er rekening mee dat ze snachts ook eten moeten..]

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:29

ze moeten om de 2 uur drinken ook snachts.....maar het hangt ook van jou kitten af,hoeveel die wil enzo.mijn kitten van toen en dag kreeg om de 2 uur drinken,en mijn kitten van 3 weken die we later kregen kreeg overdag ook om de 2 a 3 uur en snachts deed ik haar 2 X
ik had haar dan bij me staan aan bed en als ze al wakker werd en ging mauwen gaf ik haar gewoon nog een x de fles.
als ze gedronken hebben,moet je hun buikje wrijfen met een stukje wc papier ofzo,dan kunne ze plassen en poepen anders raken ze verstopt.
als je meer wil weten van het grootbrengen van kitten moet je mij maar even PB e

michele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:31

Mlies schreef:
Dierenarts vragen Ze zullen wel speciaal voer moeten denk ik.. [
En hou er rekening mee dat ze snachts ook eten moeten..]

dat denk ik ook ja vandaar dat ik het ook vraag , of zal ik vriendlief dat laten doen die riep immers ik wil ze wel opvangen

nee zonder gekheid ik vraag/ bel wel even een da.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:32

dank je sultan voor je antwoord.
Ja zoals het er dan nu uitziet kan ik dat eigenlijk niet eens om de twee uur aangezien ik moet werken.

Rashja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:34

http://members.home.nl/cwiek/Projecten/ ... ittens.htm

Kijk eens hier op hier staat een schema op:

Gewicht kitten Hoeveelheid* Frequentie
100 gram 10 ml per dag 12 voedingen - om de 2 uur - hele nacht door
200 gram 20 ml per dag 8 voedingen - om de 3 uur - hele nacht door
300 gram 30 ml per dag 5 voedingen - om de 4 uur - 's nachts 1 voeding doorslapen
400 gram 40 ml per dag 5 voedingen - om de 4 uur - vast en vloeibaar afwisselen laat en vroeg voeden (24:00 en 7:00)
500 gram 50 ml 5 voedingen - om de 4 uur -meer vast dan vloeibaar en laat ze aan brokjes wennen (eventueel geweekt in water of kittenmelk)
600 gram 60 ml 5 voedingen - om de 4 uur -helemaal overgaan op vast voedsel
700 gram 70 ml 4 voedingen - om de 5 uur -vast voedsel
800 gram 80 ml 4 voedingen - om de 5 uur -vast voedsel

michele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:35

Rashja schreef:
http://members.home.nl/cwiek/Projecten/ ... ittens.htm

Kijk eens hier op hier staat een schema op:

Gewicht kitten Hoeveelheid* Frequentie
100 gram 10 ml per dag 12 voedingen - om de 2 uur - hele nacht door
200 gram 20 ml per dag 8 voedingen - om de 3 uur - hele nacht door
300 gram 30 ml per dag 5 voedingen - om de 4 uur - 's nachts 1 voeding doorslapen
400 gram 40 ml per dag 5 voedingen - om de 4 uur - vast en vloeibaar afwisselen laat en vroeg voeden (24:00 en 7:00)
500 gram 50 ml 5 voedingen - om de 4 uur -meer vast dan vloeibaar en laat ze aan brokjes wennen (eventueel geweekt in water of kittenmelk)
600 gram 60 ml 5 voedingen - om de 4 uur -helemaal overgaan op vast voedsel
700 gram 70 ml 4 voedingen - om de 5 uur -vast voedsel
800 gram 80 ml 4 voedingen - om de 5 uur -vast voedsel

dank je ga zo kijken

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:21

Ik heb het vorig jaar ook gedaan met 2 katjes van ongeveer die leeftijd, ik nam ze gewoon mee naar mijn werk.
Vond dat dat wel kon, van mijn collega's kreeg ik het idee dat ze het maar zozo vonden, maar het voeden deed ik op het moment dat zij buiten een peukie stonden te roken Heb er dus nooit commentaar op gehad

michele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 12:33

Sjuimpje schreef:
Ik heb het vorig jaar ook gedaan met 2 katjes van ongeveer die leeftijd, ik nam ze gewoon mee naar mijn werk.
Vond dat dat wel kon, van mijn collega's kreeg ik het idee dat ze het maar zozo vonden, maar het voeden deed ik op het moment dat zij buiten een peukie stonden te roken Heb er dus nooit commentaar op gehad

Hey sjuimpje, ja maar ja jij bent ook aso
ja maar ik moet wel ± een uur heen en een uur terug rijden en ja ik rook zelf

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:12

Wij hebben voor het dierenopvangcentrum al heel wat nestjes groot gebracht. Meestal gaven we de kittens om de twee uur eten. Maar als ze echt honger hebben geven ze dat wel aan. Soms komen ze al na anderhalf uur. Alleen deed ik het 's nacht niet. ( Ik vond dat ik er overdag al druk genoeg mee was en ik wilde ook slapen.Het is wel een heel werk hoor. Je komt nergens meer aan toe, want als je klaar bent met voeden, komen ze bjna alweer. ) Om elf uur/ half 12 kregen ze de laatste voeding en 's morgens liep ik tegen half zeven alweer beneden flesje warm maken. Vergeet niet om er een kruik bij te leggen, want ze hebben wel warmte nodig. En geen gewone melk, maar speciale kittenmelk. (dierenarts of dierenwinkel). En heel belangrijk is inderdaad hun buikjes masseren. Wij deden dat met een washandje of wattenschijfjes, beetje vochtig maken, dan is het net de tong van een moederpoes. Wij hebben weleens nestjes gehad van 3 stuks, maar ook weleens zes!!!!! En dan doe je niks meer dan de hele dag flesjes geven. Je kan net boodschappen doen tussendoor of even de honden uitlaten. En dan is het 's morgens vroeg een compleet gekkenhuis als er 6 schreeuwende kittens staan die allemaal tegelijk eten willen en je hebt maar 2 flesjes... Gelukkig hielp mijn oudste dochter mee en dan waren we snel klaar. Snel omstebeurt een beetje drinken en dan de volgende. En daarna weer wat drinken om hun buikje vol te krijgen. Het is heel druk, maar o zo leuk en zeer dankbaar werk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:51

sheela schreef:
Wij hebben voor het dierenopvangcentrum al heel wat nestjes groot gebracht. Meestal gaven we de kittens om de twee uur eten. Maar als ze echt honger hebben geven ze dat wel aan. Soms komen ze al na anderhalf uur. Alleen deed ik het 's nacht niet. ( Ik vond dat ik er overdag al druk genoeg mee was en ik wilde ook slapen.Het is wel een heel werk hoor. Je komt nergens meer aan toe, want als je klaar bent met voeden, komen ze bjna alweer. ) Om elf uur/ half 12 kregen ze de laatste voeding en 's morgens liep ik tegen half zeven alweer beneden flesje warm maken. Vergeet niet om er een kruik bij te leggen, want ze hebben wel warmte nodig. En geen gewone melk, maar speciale kittenmelk. (dierenarts of dierenwinkel). En heel belangrijk is inderdaad hun buikjes masseren. Wij deden dat met een washandje of wattenschijfjes, beetje vochtig maken, dan is het net de tong van een moederpoes. Wij hebben weleens nestjes gehad van 3 stuks, maar ook weleens zes!!!!! En dan doe je niks meer dan de hele dag flesjes geven. Je kan net boodschappen doen tussendoor of even de honden uitlaten. En dan is het 's morgens vroeg een compleet gekkenhuis als er 6 schreeuwende kittens staan die allemaal tegelijk eten willen en je hebt maar 2 flesjes... Gelukkig hielp mijn oudste dochter mee en dan waren we snel klaar. Snel omstebeurt een beetje drinken en dan de volgende. En daarna weer wat drinken om hun buikje vol te krijgen. Het is heel druk, maar o zo leuk en zeer dankbaar werk.

yep ! dit is precies wat je te wachten staat ! bijna niet te doen als je niet moet werken !

Keukenrol werkt ook goed bij buikjes masseren en plasjes opvangen

inkepink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:59

wat hierboven staat is inderdaad zo ongeveer wat je te wachten staat, heb zelf inmiddels een aantal kittens met de fles groot gekregen, maar ik denk maar zo; een mensenbaby kost in het begin minstens net zo veel tijd, met het verschil dat een kattenbaby zich na een weekje of vier al aardig kan redden. Mocht je in de buurt van me wonen en je ziet het echt niet zitten en je weet niemand anders, neem dan gerust contact met me op

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:28