Gerbils

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Gerbils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 17:07

Ik weet dat hier een centraal topic over gerbils is, maar dit vind ik een beetje onoverzichtelijk.

Daarom hier mijn vragen over gerbils:

- In wat voor kooien kunnen ze?
- Wat moet er in de kooi aanwezig zijn?
- Wat eten ze?
- Wat mogen ze als extraatje?
- Kunnen ze echt helemaal handtam worden?
- Kun je ze laten los lopen?
- Kun je beter 2 vrouwtjes of 2 mannetjes doen?

En gewoon wat meer tips erover.

Elamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:14

ze slapen heel vaak maar ik had een hele kleine kooi met heel hoog zaagsel zodta ze lekker kunnen graven. voer wat je gewoon in de winkel koopt. knaagsteen erin en die van mij waren erg tam!

_Elise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:15

ik weet alleen de laatste want mijn vriendin die heeft 2 ehm had er 2 mannetjes of 1 mannetje en 1 vroutje maar dat is niet goed gegaan want 1 van de 2 is dood gegaan door de ander volgens mij kan je dus beter 2 vrouwtjes doen

Elamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:31

ik had btw ook 2 vrouwtjes

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 17:32

@XxriieterxX; Ik doe niet aan knaagstenen. Die zijn meestal niet zo goed voor de diertjes.
@love_paarden; Ze zeggen altijd - over het algemeen - dat 2 mannetjes sneller gaan vechten idd.

Leoniee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:21

Ik heb een tijdje op de gerbils van mn vriendin gepast. Zij had ze in een groot aquarium met heel veel zaagsel. En verder wat dingen waar ze door kunnen kruipen. Ze had bijv. een uitgeholde kokosnoot met gaten waar ze heel vaak in zaten en wol, samen met zaagsel, waar ze altijd in sliepen. Ook gewoon wat takken en buisje waar ze door konden kruipen. Het voer was volgens mij gewoon hamster voer oid?
Verder waren die van haar wel handtam, je kon ze gewoon oppakken en door je mouw laten kruipen en over je arm en weet ik veel wat nog meer

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 21:59

Dus het zijn meer gravers?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:11

Wil je gerbils hebben dan? Kun ej beter een syr erbij nemen haha, veeeeel leuker.

ponyzotje

Re: Gerbils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:52

Groot aquarium met tralies oid erover is beste. En kooi van tralies gooien ze alles uit, want het zijn inderdaad gravers.

een slaapplaats, een molentje uit ijzer (geen plastiek geval, ze kunnen echt ontzettend hard rennen, mijne gingen vaak overkop ). Wel gevaarlijk voor de staart dus even een stuk karton op het molentje plakken (ad buitenkant) dat de staart niet tussen de spijlen raakt. Verder ook nog een zandbak, woelen ze heel graag in. Onze bodembedekking was iets als zaagsel maar grotere stukken... En geef ze ook hooi, daar bouwen ze een nestje mee. Verder een drinkfles en etensbak natuurlijk. En wat speelgoed onder de vorm van een tak, bijvoorbeeld.

- Wat eten ze?
Er bestaat gerbilvoer, maar niet overal. Mijne hebben prima overleefd met rattenvoer.

Wat fruit of een stukje wortel. Zonnebloempitten zijn ze gek op maar dat is vrij vettig dus niet teveel van geven.

Mijne zijn het nooit geworden (stuk of vijf keer in hun leven gebeten geloof ik) maar dat was ook niet echt mijn bedoeling.

Katten kunnen ze niet pakken, ze zijn dus ontzettend snel... Ik heb het nooit geprobeerd. Doolhof is geen optie, ze springen meer dan 30 cm hoog.

Imo beter 2 vrouwtjes ja

Verder nog tips?
Het zijn hele lieve leuke dieren. Enorm actief en speels!
Controleer vaak het water, want ze drinken zéér weinig en dus valt het niet op of het werkt of niet!
De kooi verversen hoeft niet zo vaak, gerbils zijn erg netjes en stinken niet. Natuurlijk wel wanneer het nodig is
Ik heb bij een gerbil gehad dat haar oogje af en toe dichtzat. Dit is te verhelpen met en druppeltje water erop doen en opentrekken. Weet niet of het veel voorkomt...

Ohja, NOOIT oppakken aan de staart, ook niet aan de basis! Het is niet zoals bij muisjes dat je ze zo kan oppakken

Mocht je nog vragen hebben, doe gerust, hoop dat ik je hierbij een beetje help

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:17

Wuis schreef:
Wil je gerbils hebben dan? Kun ej beter een syr erbij nemen haha, veeeeel leuker.

Hahaha!

En plaats jij nou maar gewoon weer eens foto's van je Woensel!

Het viel me gewoon op dat er op internet weinig informatie te vinden is over ze - bij mij iig - en ik vind het toch wel hele leuke diertjes en misschien wil ik wel een keer een stel ja. (Hoeft natuurlijk niet meteen nu, maar over een paar jaar oid wanneer ik zelf de ruimte heb).

Maar zolang ik thuis ben, houd ik het op hamsters. Die blijf ik toch het leukste vinden. Waarschijnlijk kan ik er volgend jaar twee houden.

Super bedankt voor de reacties, zeker die uitgebreide van ponyzotje. Daar heb ik erg veel aan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:24

Katten kunnen ze niet pakken? Nou reken maar van wel hoor.

Flower_

Re: Gerbils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:51

Ik zal even zeggen hoe ik mijn gerbils houd (kan ook op andere manieren)

Plastic bak. Pas op dat er geen gaten zijn die ze kunnen slopen! Met boven tralies
Ik heb boomstam, bak met zand, 2 huisjes (sla-huisje & paddestoelhuisje) Van Gips. Daar knauwen ze ook, maar Plastic is zo kapot, eetbak, drinkflesje
- Wat eten ze?
Gerbilvoer
Ik geef ze welleens fruit, of speciaal snoepjes
Ja, die van mij ook. Maar ze willen niet te lang!
Ja, ik laat ze los in de badkamer. Kunnen ze niet ontsnappe, dingen slopen, enz
Ik heb 2 vrouwtjes..Hebben nog nooit ruzie gehad in 1,5 jaar..Weet niet hoe mannetjes zijn

Misschien heb je hier wat aan!

nikki_candy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:07

katten kunnen ze zeker wel pakken hoor!

Ik heb ook gerbils en die van mij leven in een oud glazen aquarium met zaagsel erin.
ik heb er wel een foto van, als je die wil zien zeg je het maar even.

Ik heb ze heel vaak loslopen op mijn kamer, moet ze dan wel goed in de gaten houden want ze knagen alles kapot. Kwam ik achter toen ze me net nieuwe wedstrijd rijbroek kapot hadden geknaagd

ik heb 2 mannentjes en dat gaat heel goed samen ze zijn helemaal gek van elkaar. Ze slapen samen (boven op elkaar) en wassen elkaar. Echt heel lief om te zien.

Ze zijn ook heel tam. Ik kan ze zo op pakken.
Maar ik ben er dan ook elke dag mee bezig.

Ik geef ze gerbilvoer van vitakraft maar ze kunnen ook gewoon rattenvoer.
Als extra geef ik ze soms een stukje appel of wortel dat vinden ze wel lekker.
Hooi geef ik ze ook.

Die van mij krijgen ook elke dag wc rol dat hebben ze binnen 2 min helemaal kapot geknaagd, is goed voor hun tandjes.
een simpele tak vinden ze ook erg leuk en houten huisjes ook wel. Ze knagen het wel snel kapot dus ik zou geen dure mooie houten huisjes voor ze kopen.

het zijn echt hele leuke beestjes indd. Als ze los door mijn kamer lopen en ik gooi en balletje op ze af dan stormen ze achter het balletje aan. Soort gerbil voetbal

Bij mij slapen ze trouwens helemaal niet zo veel, die van mij zijn altijd bezig.
ze stinken indd ook niet.

groetjes nikki

nikki_candy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:10

oja een zandbakje vinden ze ook erg leuk. Moet je wel chincilla zand kopen en niet gewoon van buiten halen. Is ook erg goed voor de vacht.