Cavia's en trappen leren lopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Cavia's en trappen leren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:32

Sinds dit weekend beschikken mijn 2 caviakerels over een luxe buitenvilla:
Afbeelding p.s. is dus niet mijn konijn op de foto

Nu kunnen ze dus weer gezellig bij elkaar zitten (binnen in huis zitten ze in aparte hokken omdat ze een beetje te euhm... groot zijn om samen in een hok te zitten ). Vooralsnog heb ik ze in het bovenhok zitten zodat ze een beetje aan het hok kunnen wennen.
Maar nu het volgende: naar beneden in de ren komen snappen ze wel (help, een gat in de vloer, plof op het plankje, kijkt naar beneden, he gras en hupst van het plankje af) maar hoe leer ik het hun aan om ook weer zelf naar boven te gaan?
Ik heb zo'n vermoeden dat ze beiden niet al te snugger zijn om zelf te bedenken dat ze via dat plankje weer naar hun nachthok + voer + drinken kunnen komen.
Iedere avond maar zelf in de ren kruipen, knaafjes pakken en het plankje op naar boven dirigeren?
Een spoor van stukjes andijvie/wortel uit leggen?

Iemand nog meer goede suggesties om ze te trainen?

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:35

Hihi dat laatste
Misschien dat je eens moet 'oefenen' om ze op de trap te laten lopen. Ze snappen het principe, naar beneden, want daar is gras. Als je nou eens ze weer naar boven laat lopen (gewoon caafje op de trap zetten en beetje omhoog 'duwen'), zou dat wat helpen?

Spetter

Re: Cavia's en trappen leren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:50

Ik zou er nog even een plateautje halverwege maken zodat ze niet zo hoog hoeven te klimmen. Cavia's zijn niet zo lenig en vallen snel. Verder weet ik het ook niet.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:15

Ziet er leuk uit....

Volgens mij is het trapje iets te steil.

Misschien kun je het eerst een ander kant uit laten lopen en dan weer terug ?? Scheelt de helft in steilte...

Ik wil ook z'on hok, ben al enige dagen hout aan het verzamelen.... , ahum

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:25

Dienie schreef:
Ziet er leuk uit....

Volgens mij is het trapje iets te steil.

Misschien kun je het eerst een ander kant uit laten lopen en dan weer terug ?? Scheelt de helft in steilte...

Ik wil ook z'on hok, ben al enige dagen hout aan het verzamelen.... , ahum

http://tierwelt.listings.ebay.de/Klein-Nagetiere_Kaefige-Auslauf_W0QQfclZ3QQfromZR11QQsacatZ63108QQsocmdZListingItemList
Dan gewoon eentje uitzoeken en een goede bied-tactiek hebben
Dit hok komt uiteindelijk hier vandaan: www.zoo-garden.de/index.php Ze zitten in Rheine (dus ook dicht bij jou in de buurt) alleen als je zo'n hok direct bij hun komt ben je natuurlijk duurder uit

Roy wilde eerst ook zelf een hok maken... heb er een jaar op gewacht en toen maar deze gekocht

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:38

Ik heb ook een 'konijnen' hok vor de cavia's, ook wilde die van mij t trapje niet op of af, ik heb er halverwege een platoutje ingezet en nu gaat t prima

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:42

Ik zou bang zijn dat ze eraf zouden vallen! Maar ja, een hekje erom heen maken is waarschijnlijk ook niet zo praktisch. Ik denk dat ze na een tijdje wel doorkrijgen hoe het werkt. Maar, misschien moet je het ze eerst aantrekkelijk maken om weer naar boven te gaan. Als je de kooi op een stenen ondergrond plaatst, met alleen voer boven, willen ze vast naar boven gaan.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:46

Mijn cavia is het nooit gelukt. Hij is nu inmiddels 11 dus ik heb de hoop maar opgegeven. Heb echt alles geprobeerd, maar met zijn dikke kont wil het gewoon niet lukken. Overdag loopt hij beneden in de ren en 's avonds breng ik hem naar boven. Succes, ik hoop dat die van jou leniger is.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:35

Misschien moet je een liftje erin bouwen en ze aanleren om op t knopje te drukken

Maar ff serieus, ik denk dat dit trapje echt te steil is voor cavia's.
Heb wel eens gehoord dat ze niet hoger mogen komen dan dat ze zelf lang zijn omdat ze zo snel iets beschadigen bij een val.

Daarnaast zijn het dikkerdjes, vrij plomp gebouwd en niet al te snugger die van mij zouden het waarschijnlijk niet snappen, maar sowiso komen ze zelf echt dat trapje niet op..

Misschien kun je van grote pvc buis een tunnel maken oid die minder steil omhoog loopt, en die gesloten is zodat ze er niet uit kunnen vallen? En er dan bijv een spoor van stukjes appel in leggen en kijken of ze naar boven komen tja tis maar n ideetje..

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:49

wie van mij zaten heel stom naar het trapje te kijken, ze zaten in het hok en we hebben onderaan het trapje eten neer gelegt. Zo moesten ze wel naar beneden, nu gaan ze heel snel het trapje op een af

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:48

LilyLuna schreef:

Maar ff serieus, ik denk dat dit trapje echt te steil is voor cavia's.
Heb wel eens gehoord dat ze niet hoger mogen komen dan dat ze zelf lang zijn omdat ze zo snel iets beschadigen bij een val.

Daarnaast zijn het dikkerdjes, vrij plomp gebouwd en niet al te snugger die van mij zouden het waarschijnlijk niet snappen, maar sowiso komen ze zelf echt dat trapje niet op..

Misschien kun je van grote pvc buis een tunnel maken oid die minder steil omhoog loopt, en die gesloten is zodat ze er niet uit kunnen vallen? En er dan bijv een spoor van stukjes appel in leggen en kijken of ze naar boven komen tja tis maar n ideetje..

Amen!

Klopt helemaal wat Lilyluna zegt, zo'n trapje is niet geschikt voor cavia's. Met hun plompe lijfje en lange kwetsbare rug zijn ze heel gevoelig. Zo'n buis is wellicht wel iets wat te realiseren is, al moet er dan wel een stroeve ondergrond in. En ze moeten het maar snappen...