Rat met bult, wat is het??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaike

Rat met bult, wat is het??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:02

Hoi,
ik had even een vraagje.
Gisteravond zag ik dat één van mn ratjes onder zn voorpootje een grote bobbel heeft (zeker ter grote van een knikker). Dit was voor het eerst dat ik dit zag en ik neem dus ook aan dat het er nog niet zolang zit, want anders was het me wel eerder opgevallen (aangezien ze er echt regelmatig uitkomen).
Ze heeft er volgens mij geen pijn nog van, want ze rent gewoon en speelt gewoon en gedraagt zich niet anders dan normaal.
Het is niet keihard, je kan er gewoon "in duwen".

Ik weet dat ratten (en ook hamsters) vrij snel tumoren kunnen krijgen, maar is dit ook een tumor? Groeit dat zó snel en is dat niet hard?
Of is het dan eerder een abces?

Ik hoop dat het 'maar' een abces is, want ze is nog niet eens een jaar..
Ik hou het sowieso goed in de gaten en ga ook even naar de dierenarts waarschijnlijk, maar vroeg het me gewoon even af !

Bedankt in ieder geval!

FreeFly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:13

wat is een abces??
als het een witte rat is hebben ze sneller tumoren omdat ze afstammen van labaratorium ratten volgens mij
veel sterkte!! ik heb ook ratjes gehad echt zo lief.. !!!

Babsiej

Re: Rat met bult, wat is het??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:36

Hoi,

Gezien de plaats, lijkt het op een mamatumor. (ook wel melkkliertumor). Deze gezwellen zijn vaak wel goedaardig, en kunnen ook gewoon operatief verwijderd worden.

Ook kan het natuurlijk evengoed kwaadaardig zijn, daarom zou ik snel even bij de dierenarts langs gaan.

Succes

roomsoes17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:39

de rat vn mijn oom heeft at ook gehad, het beef doorgroeien ze had er geen last van totdat het te groot werd en ze moeilijk begon te lopen, toen hebben we dr laten inslapen... maar ze was al 3 dus best oud

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:41

Hier een rattenliefhebster

Ik zou even naar de DA gaan, dan weet je snel zat of het een abces of een tumor is.

Zowel en abces als een tumor kunnen heel snel groeien...helaas. Daarom ook 'snel' actie ondernemen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:44

Een van onze vorige ratten had ook een tumor, maar dat was ook op ruim 3 jarige leeftijd. Die hebben we toen ook inlaten slapen.

Maar deze is net iets ouder dan een half jaartje.. Pas na de zomervakantie wordt ze 1.
Ik hoop dat het niets al te ernstigs is, anders is ons andere ratje (ze zijn al vanaf kleins af aan samen) opeens alleen.. Vind dat zo'n zielig idee..

fabbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:48

hier tip van een dierenartsassistente,

Ja je kunt naar een dierenarts gaan als je dat wil, maar het kost veel geld, en er wordt in de meeste vegallen niks aan gedaan, het is een tumor, en zolang de rat er geen last van heeft en goed blijft eten lekker laten zitten, operatie is erg zwaar voor z'on beestje en de kans is reg groot dat de bult weer terug komt of dat hij een andere bult krijgt, ratten worden voor het meren deel gefok en gebruikt voor tumoren onderzoek, en dat erft heel erg door, vandaar dat er erg veel ratten tumoren krijgen.

ik hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:49

Mijn ratje is er toen gewoon aan geopereerd, was 45 euro geloof ik, en beestje heeft daarna 1,5 jaar zonder problemen nog geleefd ..

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:57

fabbie schreef:
hier tip van een dierenartsassistente,

Ja je kunt naar een dierenarts gaan als je dat wil, maar het kost veel geld, en er wordt in de meeste vegallen niks aan gedaan, het is een tumor, en zolang de rat er geen last van heeft en goed blijft eten lekker laten zitten

Nou...een consult kost bij mij 17 euro...en als het een abces mocht zijn valt dat toch reuze mee.

Daarbij..het ratje is net 1, die kan je gewoon opereren zonder problemen. Ik vind het een beetje raar om een ratje van 1 nu al op te geven en als het een tumor is deze gewoon te laten zitten...

Bij mij worden ze gewoon geopereerd en het gros daarvan (eigenlijk tot nu toe allemaal) komen ze er goed doorheen.

Daarnaast moet je als dierenartsassistente toch weten dat ratjes een meester zijn in het maskeren van pijn. Zo is er een geval bekend van een ratje dat met een gebroken rug gewoon at, dronk en speelde...

Het beestje is na een röntgenfoto ingeslapen. Maar daarmee wil ik wel zeggen dat als een ratje eet etc. het niet zo is dat hij/zij altijd pijnvrij / vrij van ongemak is.

fabbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:10

he ik heb het hier niet over opgeven!!!

Maar zo'n operatie is vaak veel pijnlijker en ingrijpender voor het ratje dan dat hij last heeft van de bult!!

vandaar dat je ook heel erg goed door het leven kunnen MET bult, het ziet er alleen maar minder mooi uit, trouwens een wrat is ook een tumor, en hebben wij daar last van nou nee.

Dus al hij er goed mee uit de weg kan hoeft hij er zeker geen last van te hebben.

Dieren interpriteren pijn heel erg anders dan ons en dat is ook maar goed ook.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 11:51

Ze is nog niet eens 1, na de zomervakantie (eind augustus) wordt ze pas 1.
Vanavond (ik geloof 10 over 6) gaan we toch even naar de dierenarts. Gisteravond heeft ze een half uur door de kamer lopen rennen en ze loopt wel degelijk moeilijker, het zit er echt in de weg. Dus we gaan vanavond gewoon even naar de DA.

Kleine foto-impressie van gisteravond (je ziet de bult onder dr rechter voorbeentje):

Afbeelding

Afbeelding

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:41

Inmiddels bij de DA geweest. Zo goed als zeker is het goedaardig (waarschijnlijk bij dr melkklier ofzo), en volgens de DA kan het prima geopereerd worden omdat ze verder in blakende gezondheid verkeerd ! En aangezien hij het bij een vorige zieke rat afraden om hm te opereren, vertrouw ik hm nu wel.
Volgende week donderdag wordt ze geopereerd !

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:43

Ik ga mee met Barbara 17, maar ik zie aan je laatste post, dat je DA dat ook vond.

Gelukkig voor jou en je ratje! En hopelijk verloopt de operatie goed!

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:44

wat een schatje trouwens!

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:47

mijn ratje is ook geopereerd en dat ging heel goed!
ze bleef netjes van haar hectingen af en heeft daarna nog vrolijk anderhalf jaar door het leven gehuppelt!