Ik heb katten en wil op vakantie, pension of oppas zoeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

postbodesiem

Ik heb katten en wil op vakantie, pension of oppas zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 10:16

Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende, ik heb 2 katten en ik wil graag een week op vakantie in augustus.

Mijn katten hebben nog nooit in een pension gezeten en zijn inmiddels 6 jaar oud. Mijn vaste oppas is verhuisd en kan dus niet meer op ze passen, zou ik mijn katten naar een pension brengen (wat mijzelf erg tegenstaat) of niet? Ze zijn thuis overdag altijd buiten en kunnen door het luikje naar binnen en buiten wanneer ze willen en omdat het echte buitenkatten zijn vind ik een pension niet zo'n fijn idee.

Mijn moeder wil de katten ook vast wel eten geven hoor maar die woont 30 kilometer bij mij vandaan.

blackpegasus

Re: Ik heb katten en wil op vakantie, pension of oppas zoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:22

ik heb ook 2 poezen en ik regel altijd dat er iemand (wel familie) in ons huis slaapt of iedere dag eten geeft. ten 1e vind ik een pension veel te duur, ten 2e zitten ze vaak in een kooitje als ze bijv. niet met andere katten op kunnen schieten. ik heb ze liever in hun eigen omgeving.

Stybba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:25

Als wij weg zijn geven kennisen uit de buurt de katten altijd te eten. We kennen verschillende mensen die dit voor ons willen doen. Misschien rondvragen in de buurt?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:25

Je gaat maar een week op vakantie, ga je in NL? en hoe ziet je voerschema er uit? heb je niet een buurvrouw die af en toe eens de bakjes kan vullen en de kattenbak wil scheppen?

Persoonlijk ben ik ook niet zo kapot van pensions, het brengt toch wel wat stress met zich mee en zeker als je katten gewend zijn aan buitenspelen. Als je ze thuis kunt laten zou ik het zeker doen.

Ik ga ook een week op vakantie (met mn paard) en mijn katten zijn gewend de hele dag een bak met harde brokjes te hebben staan, ik zet een extra kattenbak neer en een grotere voerbak en kom 2 x tussendoor naar huis om ze zelf te verzorgen. Misschien kun jij dat ook zo regelen?

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 10:41

cissy schreef:
Je gaat maar een week op vakantie, ga je in NL? en hoe ziet je voerschema er uit? heb je niet een buurvrouw die af en toe eens de bakjes kan vullen en de kattenbak wil scheppen?

Persoonlijk ben ik ook niet zo kapot van pensions, het brengt toch wel wat stress met zich mee en zeker als je katten gewend zijn aan buitenspelen. Als je ze thuis kunt laten zou ik het zeker doen.

Ik ga ook een week op vakantie (met mn paard) en mijn katten zijn gewend de hele dag een bak met harde brokjes te hebben staan, ik zet een extra kattenbak neer en een grotere voerbak en kom 2 x tussendoor naar huis om ze zelf te verzorgen. Misschien kun jij dat ook zo regelen?

Ik ga een week naar Frankrijk dus even voeren tussendoor zit er helaas niet in. Die van mij hebben ook de hele dag brok tot hun beschikking en krijgen savonds een kuipje vlees en ze zitten niet op de bak dat doen ze buiten, ze maken me er zelfs wakker voor als ze naar buiten moeten als ze hoge nood hebben en het luikje is op slot

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:43

Ik heb zelf 3 katten.
Wij hebben een oppas in huis als we op vakantie gaan, want als er alleen iemand komt om ze eten te geven vind ik te weinig.
Als er niemand zou kunnen oppassen, zou ik niet op vakantie gaan.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:43

dan eten ze maar een weekje geen vlees savonds en zet je een schaal met brokjes neer en vraagt een kennis (of je moeder) om 2 x in die week te gaan kijken, dan is het probleem toch opgelost?
en anders maar even op je tanden bijten en toch naar een pension?

mandy101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:45

bij ons passen de buren altijd op of vrienden van me.

Misschien een idee dat je moeder op het huis en de katten past dat ze dus tijdelijk als jullie op vak. zijn daar logeerd hoeft ze niet zo'n eind te reizen

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:46

Het gemiddelde pension sluit de katten niet meer op in kooitjes hoor. Kijk maar op www.grebbehof.nl bijvoorbeeld. Een andere vraag is of een pension op deze termijn nog wel plááts heeft voor jouw katten...
Alles heeft zijn voor- en nadelen. Katten die alleen thuis zijn, zijn vaak erg eenzaam is mijn ervaring. In pension is wel meer stress maar ook leuke/spannende stress en hebben ze altijd wat te doen en gezelschap.

Wat ik verder belangrijk vind is hoe je ermee om kunt gaan als er wat met je katten gebeurd in de tijd dat een vriendin of buurvrouw op je katten past? ik zou het ze moeilijk vergeven en laat daarom die zorg liever over aan een onbekende (dus een pensionhouder).

Allemaal afwegingen;-) Succes en in ieder geval fijne vakantie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:50

mijn buren passen altijd op.

ik doe niet moeilijk over regels dan, als ze hun eten maar krijgen,dagelijks eruit komen en snachts weer binnen zijn vind ik alles prima.
tijdens vakantie bel ik wel altijd even om te horen hoe het gaat

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:52

Een vriendin van mij past altijd op.
Die slaapt dan ook bij mij.
Kan zij niet, vraag ik een andere vriendin.
En als zij ook niet kan heb ik mijn broertje en ouders eventueel nog.
Dat is toch het makkelijkste, omdat ze dan niet de stress van het heen en weer gezeul hebben.

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 11:07

mandy101 schreef:
Misschien een idee dat je moeder op het huis en de katten past dat ze dus tijdelijk als jullie op vak. zijn daar logeerd hoeft ze niet zo'n eind te reizen

ha ha eten geven vind ze niet erg maar ze heeft ook nog een man en paard thuis, nou dan rijdt ze wel heen en weer !!

Ik denk dat ik ze lekker thuis laat en mijn moeder de beestjes laat verzorgen, dat is wel zo vertrouwd en dan weet ik zeker dat ze hun eten krijgen, mijn buren zijn niet zo secuur met beesten en ik wil wel dat ze het goed hebben als ik in de zon lig te bakken.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:12

kunnen ze niet bij je moeder logeren?

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:27

cissy schreef:
dan eten ze maar een weekje geen vlees savonds en zet je een schaal met brokjes neer en vraagt een kennis (of je moeder) om 2 x in die week te gaan kijken, dan is het probleem toch opgelost?

Cissy je zit op bokt dus neem ik aan dat je een dierenliefhebster bent maar dit kan echt niet! Dat vind ik gewoon aan hun lot over laten. Dan liever in een pension. Wordt er tenminste elke dag op ze gelet. Kunnen ze gewoon hun bakje vlees krijgen 's avonds en is er elke dag vers water.

Kies je voor oppas dan zou ik er toch wel voor zorgen dat er elke dag iemand bij je katten komt kijken. Hooguit 1 dag overslaan.

Zelf heb ik wel eens voor oppas gezorgd en zijn ze ook wel in pension geweest. Bij een pension voelde ik me toch geruster omdat mijn oppas wel een dierenliefhebber was maar geen ervaring met katten had.
Maar allebei de oplossingen kunnen prima werken mits je maar vertrouwen hebt in het pension of in de oppas.

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 11:42

cissy schreef:
kunnen ze niet bij je moeder logeren?

ik denk niet dat het kan, ze heeft ook een kat (sorry er vergeten bij te zetten) en die 3 samen dat zal vast voor meer stress zorgen dan dat ik ze in een pension zou doen dus dat moet maar even niet.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:45

Nee laten logeren bij iemand die al een kat heeft is geen goed plan.
Mijn katten zijn wel in een pension geweest en konden het toen goed vinden met de andere katten maar dan zijn ze allemaal op vreemd terrein. Toen ik er een nieuwe kat bijnam in mijn eigen huis was het oorlog.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:48

Citaat:
Cissy je zit op bokt dus neem ik aan dat je een dierenliefhebster bent maar dit kan echt niet! Dat vind ik gewoon aan hun lot over laten. Dan liever in een pension. Wordt er tenminste elke dag op ze gelet. Kunnen ze gewoon hun bakje vlees krijgen 's avonds en is er elke dag vers water.

sorry??? ik ben inderdaad een dierenliefhebber ja, dát heb je goed, en daarom juist liever de beestjes thuis laten dan in een stresvolle situatie plaatsen.

Ik heb een kat die gaat echt dood als je die naar een pension doet, hoe lief die mensen ook voor dr zijn, ze is nl heel erg eenkennig en bang. Dat beest krijgt het aan dr hart als je dr wegstuurt uit dr vertrouwde omgeving.
Ze schiet al onder het bed als de deurbel gaat, zou jij het dan over je hart verkrijgen om dr naar een pension te sturen dan een miserabel weekje alleen thuis laten? Dat laatste overleeft ze eerder dan een weekje pension.

En dat verse water en voer heb je ook een oplossing voor, soms moet je van 2 slechten de beste kiezen...

FreeFly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:15

oppas, onze buren geven onze poes dan altijd eten katten zijn liever thuis dan ergens waarze het niet kennen (de meeste dan )

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:44

lindsey schreef:
cissy schreef:

Kies je voor oppas dan zou ik er toch wel voor zorgen dat er elke dag iemand bij je katten komt kijken. Hooguit 1 dag overslaan.

Zelf heb ik wel eens voor oppas gezorgd en zijn ze ook wel in pension geweest. Bij een pension voelde ik me toch geruster omdat mijn oppas wel een dierenliefhebber was maar geen ervaring met katten had.
Maar allebei de oplossingen kunnen prima werken mits je maar vertrouwen hebt in het pension of in de oppas.

euhm... waar slaat dit op ? Katten zijn niet van suiker en kunnen heus wel een paar daagjes hun natte brokke missen hoor.

Mijn kat is als de dood voor vreemden en wordt compleet hysterisch als ik haar verhuis en bij mijn zus laat terwijl we op reis zijn. Dus vanaf nu, nu we in ons eigen huis wonen waar 't kattebeest veel tuin en velden heeft om in rond te crossen, wordt ze niet meer verhuisd. Als dat betekent dat er dan maar om de 2 of 3 dagen iemand kan komen kijken, dan is dat maar zo. No way dat ik het dat beestje nog aandoe om te verhuizen, of vreemd volk op haar af te sturen.
Ze krijgt dan een hoop harde brokken, en ik vraag een vriendin om af en toe vers eten en drinken te komen zetten.
En maak mij niet wijs dat mijn kat daar dood van gaat hoor. Een week zal ze heus wel overleven.

amaretto20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:48

bij mij komt mijn neef meestal oppassen als ik weg gaat , je kan eens polsen bij iemand die je heel goed kent en vertrouwd om te komen oppassen
bij andere mensen laten zou ik niet doen , uit hun vertrouwde omgeving ze lopen dan vaak weg .

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:55

Hoihoi, ik zou er iemand op laten passen die je in ieder geval vertrouwd. Ik denk dat je moeder een goede optie is. Ze hoeft toch ook niet elke dag te gaan kijken? (dus wat minder snoepvlees ) Haar "rijkosten" zijn denk ik wel minder dan een pension.

Ow en Lindsey : hahahahhahahahahahahahahahaha

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:57

als je iemand kunt vinden die de katten binnen en buiten wil laten en voor het eten en drinken zorgt zou ik dat doen.
als ze in het pension zijn geweest dan zijn ze meestal helemaal raar.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:03

Ik moet zeggen dat ik er best wel van schrik dat veel mensen het normaal vinden om hun kat 3 dagen zonder toezicht te laten.
Zou zelf dan echt niet rustig op vakantie zitten.

Je kat thuis laten kan de beste keuze zijn voor je kat maar dan zou ik wel willen dat er elke dag iemand komt. Mijn katten zijn gewend dat elke dag de kattenbak wordt uitgeschept anders gaan ze er echt niet meer op. Mijn katten krijgen zelf alleen brokjes van een goed merk en maar af en toe vlees. Maar als ze dit gewend zijn zou ik niet willen dat ze in één keer wat anders krijgen.

Wat als je kat ziek wordt. Toegegeven die kans is klein normaal zijn mijn katten ook niet ziek. Maar het kan wel en ik zou het mezelf nooit vergeven als ze het niet overleven omdat ze te laat bij de dierenarts komen omdat er maar 1 x in de drie dagen iemand naar mijn katten komt kijken.

Mij lijkt het dat er altijd wel iemand te vinden is die elke dag een keer wil komen kijken maar als ik zie dat sommige mensen die zelf katten hebben 1 x in de drie dagen wel genoeg vinden is dit misschien inderdaad nog niet zo makkelijk te vinden.

En Maestro jij vind het dus om te lachen dat iemand om zijn dieren geeft en ze graag elke dag verzorgd te zien. Dat vind ik dus weer erg raar.

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:12

lindsey, wat dat ziek worden betreft heb je gelijk, maar stel, je hebt, zoals ik, een kat die als de dood is voor vreemden. Ik ben er zeker van dat die zich niet laat zien aan mijn vriendin. Dus dat meisje zou hier al de ganse week constant moeten zijn, 24 u per dag. Dat gaat dus niet hé, ze werkt zelf ook. En zelfs al zou ze niets te doen hebben, ik kan moeilijk verwachten dat ze hier blijft bivakkeren, nietwaar.
Natuurlijk vergeef ik het mezelf niet als er mijn kat iets overkomt terwijl ik op reis ben (jaja ik spreek uit ervaring, en toen kwam er wél elke dag iemand langs), maar dat is een risico dat je neemt als je op reis gaat. Anders kan je beter het beestje meenemen (meestal geen optie) ofwel thuisblijven. En aangezien ik leef om te reizen, is dat ook geen optie voor mij.

Mijn kat ligt nu lief te slapen op haar dekentje op mijn bed. Normaal gaat ze straks buiten, en komt ze vanavond terug eten. Maar - ik hoop bij god dat dat nooit gebeurd natuurlijk - ze kan net zo goed door een auto aangereden worden op haar omzwervingen. Ook al ben ik elke dag thuis.

Ik bedoel maar, hoe goed je ook voor je diertje zorgt, een ongeluk zit in een klein hoekje en is snel gebeurd. Een constante aanwezigheid van "verzorgers" houdt dat niet altijd tegen.

(mijn kat is een buitenbeest, en kijkt niet om naar de kattenbak, dus dat probleem heb ik alvast niet. Die zit liever 3 dagen buiten waar ze kan schuilen onder het hout, dan één ganse dag binnen.)

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:37

[quote="jokari"]

Ik bedoel maar, hoe goed je ook voor je diertje zorgt, een ongeluk zit in een klein hoekje en is snel gebeurd. Een constante aanwezigheid van "verzorgers" houdt dat niet altijd tegen.

/quote]

Daar heb je wel gelijk in. Maar als er wel elke dag een verzorgster komt heb je toch eerder door als er wat mis is. Dan dat er pas over 3 dagen weer iemand komt kijken.