wat te doen met een autozieke hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

freaky

wat te doen met een autozieke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 14:44

We hebben sinds twee weken een nieuwe hond. We hebben haar geadopteerd van Spaanse honden in nood. Ze is nu 6 maanden.

We gaan met onze andere hond altijd veel weg. Als we Isis meenemen in de autom kotst ze de hele auto onder. Soms ook als we net gaan rijden. Is dit wagenziek of stress?

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:45

Wagenziekte zou heel goed kunnen! Rustig opbouwen met korte ritjes (dek wel de auto goed af )

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:47

wat werkt tegen wagenziekte bij je hond (althans bij die van mij wel, en heb er meer positieve reacties op gehad) is een kettinkje aan de auto maken dat contact maakt met de grond.
Die sleept dus over de weg.
Niet een te dun kettinkje nemen dat gaat vliegen achter/onder je auto, hij moet wel de grond blijven raken.

Vraag me niet hoe het precies werkt, geen idee, maar het had in ieder geval een positief effect op mijn hond.

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:35

Schimmelig schreef:
Wagenziekte zou heel goed kunnen! Rustig opbouwen met korte ritjes (dek wel de auto goed af )

dat zou ik ook maar doen ja

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:26

niet voeren voordat je op pad gaat wil ook helpen. Het scheelt iig wel

Meuppiej

Re: wat te doen met een autozieke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:28

wij zetten onze hond bij de bijrijder stoel op de grond, dan ziet ze de weg niet en heeft ze nergens last meer van...succes

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:57

Gewoon rustig opbouwen. Lijkt mij dat ze heel veel heeft meegemaakt maar nog nooit een auto. Heel rustig beginnen, eerst stilstaan en 2 deuren open en er doorheen lopen, dan 1 deur dicht, dan 2 deuren dicht, dan heel klein stukje rijden etc

xXIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:12

ik denk dat het wagenziek is want de hond van me tante heeft dat ook (beagle) ze rijd steeds kleine stukjes het is wel al veel beter geworden, (als ik jou was zou ik wel even een handdoek steeds in je auto leggen) je kan tussen je benen doen (niet als je achter het stuur zit ) Dat helpt en hem zover mogelijk lekker daar bij je voeten laten zitten en rustig hem/haar aaien, nou ik hoop dat je hier wat aan hebt
veel succes

Groetjes Iris

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:06

Korte of lange ritjes maakt niet zoveel uit. Geen eten geven voordat je gaat rijden. Het kan even duren, maar als het goed is groeit ze er overheen. Onze hond heeft hetzelfde gehad.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:25

de mijne heeft het ook maar daar helpt ook werkelijk niets tegen, alleen korte stukjes en vaak stoppen onderweg

Unikum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:50

Wat goed dat jullie een hond uit het buitenland hebben geadopteerd.

Maar de wagenziekte kun je helaas niks aan doen.
Zee warschijnlijk is jullie hond onderdanig.
Meestal gebeurd dit bij honden die onderdanige honden.

Het is zoals je zelf al zegt een stress reactie.
Doordat de hond niet weet wat er gaat gebeuren gaat ie zich druk maken waaardoor ze dan misselijk worden.
Geen eten geven heeft dan ook niet zoveel zin dan worden ze toch misselijk.

Zodra de hond doorheeft dat met de auto mee gaan leuke dingen doen betekent zal het ook over zijn.
Let er dus wel op dat je als je de auto uitkomt ook even iets leuks gaat doen spelen of wat dan ook als het maar leuk is.

susses ermee

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:59

Als ze misselijk wordt door de stress kun je ook DAP (Dog Apeasing Pheromone) gebruiken. Is een soort parfum maar als mens ruik je het niet. Het zou honden moeten kalmeren en wordt vaak gebruikt bij gestresseerde honden. Er zitten synthetische feromonen in die overeenkomen met de tepelgeur van de teef. Je doet de hond zogezegd terugdenken aan zijn puppy tijd.
Weet natuulijk niet of jouw hond als pup zo gelukkig was, maar het valt altijd eens te proberen.

Je moet het anders maar eens vragen aan je dierenarts tijdens je volgende bezoek. Hij zal je er waarschijnlijk meer over kunnen vertellen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:59

Primatour tabletjes schijnen ook te helpen bij honden.
ff met je dierenarts overleggen over de dosis

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:08

Mijn hond had het eerst ook heel erg. We hadden toen ook een kleine auto (Fiat Tipo) en hij had ook weinig ruimte. Toen eigenlijk jaren niet meer met hem gereden. Hij vond het ook echt niet leuk meer en was met moeite erin te krijgen.
Nu hebben we een nieuwe auto (ford focus station) en heeft hij wat meer ruimte. Eerst wilde hij er ook niet in, maar sinds we leuke dingen met hem zijn gaan doen (strand, bos enz) gaat hij er wel met plezier in. ook kan hij nu lekker languit liggen in de achterbak en heeft hij niet meer gekotst
Nu hebben we een 2e hond erbij. In het begin kotste die ook nog weleens wat onder, vooral na een lange rit, maar steeds korte stukjes naar puppycursus gaat goed en kan hij eraan wennen. Ze kunnen nu ook lekker samen gaan slapen in de achterbak.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 08:06

We rijden nog steeds korte stukjes. Ze moet soms al overgeven als we net 100 meter gereden hebben. We hebben geen kleine auto dus ze hebben genoeg ruimte samen. Ze gaat ook gewoon liggen als we rijden maar staat dan op om over te geven. We doen steeds leuke dingen na het autorijden. Ik hoop echt dat het over gaat, want we zijn gek op weggaan met onze honden. Isis is eigenlijk met alles een zenuwachtige hond dus misschien als ze wat rustiger wordt dat dat zal helpen. Zal bij de da eens vragen naar de pilletjes.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:30

als het volgens jou komt door de stress moet je eens Bach Bloesem Rescue Remedy proberen! Is voor mensen en dieren, en het werkt echt super! Kun je doen in druppeltjes door het water (of direct in de bek druppelen) , ze hebben het ook in spray, die moet je ook in de bek spuiten.
Ze worden er helemaal niet duf van, maar het angstige gevoel verminderd echt.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:39

De hond laten wennen met korte ritjes en idd leuke dingen doen (voor de hond ) als je met de auto weg gaat. Bij mijn vorige hond was het over op het moment dat hij door had dat autorijden betekende leuke dingen doen.

De hond juist naar buiten laten kijken zodat z'n evenwichtsorgaan niet van slag raakt. Wagenziekte wordt veroorzaakt doordat het evenwichtsorgaan in de war raakt door alle 'abnormale' bewegingen van het lichaam in de auto. En verder heel gelijkmatig rijden, niet te snel optrekken en rustig remmen zodat het evenwichtsorgaan niet te zeer van slag raakt. Frisse lucht wil ook helpen.

Ik ben normaal gesproken niet wagenziek maar in de auto bij een onbenul die zo nodig heel snel moet optrekken en vervolgens weer hard op de rem gaat en dat de hele rit lang word ik ook wagenziek.