Help het ene konijn plukt andere kaal!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tanja_

Help het ene konijn plukt andere kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 14:51

Wellicht zitten hier konijnenliefhebbers!

Ik heb namelijk 2 dwergkonijntjes(vrouwtjes)
Ik heb de dierenarts al gebeld wegens het dekken wat ze bij elkaar doen, en dat heeft dus temaken met dominatie

Maar nu wordt het ene konijn helemaal kaal geplukt op der ruggetje!
Hebben jullie daar iets voor.

Ik zit te aan te denken om ze appart te zetten, want dit vindt ik niks, en zielig!

19LindA83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:27

weet niet wat de huisvesting is, maar misschien meer ruimte??? ik had een rat die dat deed en die deed dat omdat naar zijn mening zn kooi te klein was, eenmaal in een (nog!!!) grotere was het over.

succes

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:52

Ze lopen eigenlijk het grootste gedeelte van de dag los in de keuken en bijkeuken (7 bij 3m) dus neem aan ruimte genoeg.
Snachts gaan ze in de kooi ( 1.20 bij 50cm(volgens mij) en dan ook bijna 50cm hoog.

Rooslovely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:56

hey, ik heb precies het zelfde probleem dat kaal plukken doen ze bij mij vooral al ze in de rui zijn, dekken doen ze ook bij mekaar zijn ook vrouwtjes naar een week of 2 stoppen ze ermee maar ik heb het toch altijd gek gevonden. Mijn vader zegt dat het niks erg is (hij is een echte dierenliefhebber).
Groetjes Rosan

19LindA83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:57

en hij doet het de hele dag door? anders toch s avonds maar apart als het alleen s avonds is als ze in de kooi zitten....

Dais_

Re: Help het ene konijn plukt andere kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:00

Wij hebben een vrouwtjes konijn en een gecastreerd mannetjes konijn. Het vrouwtje wil graag een nestje en rijd op het mannetje en plukt hem ook kaal. Elke week haalde wij al het haar weer weg en begon het overnieuw. Nu laten wij de plukken haar die mooi in een hoekje gestalt zijn, liggen. Het hele hok word schoon gemaakt behalve het kleine hoekje. Nu groeit alles weer mooi aan en plukt het vrouwtje het mannetje niet meer.. Dus gewoon het haar laten liggen met het schoonmaken want dat is voor het zogenaamde nestje. Dit krijg je elk voorjaar ...

Hopelijk heb je er iets aan

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:33

19LindA83 schreef:
en hij doet het de hele dag door? anders toch s avonds maar apart als het alleen s avonds is als ze in de kooi zitten....

Ja ze doet het de hele dag door.
Dais_ schreef:
Wij hebben een vrouwtjes konijn en een gecastreerd mannetjes konijn. Het vrouwtje wil graag een nestje en rijd op het mannetje en plukt hem ook kaal. Elke week haalde wij al het haar weer weg en begon het overnieuw. Nu laten wij de plukken haar die mooi in een hoekje gestalt zijn, liggen. Het hele hok word schoon gemaakt behalve het kleine hoekje. Nu groeit alles weer mooi aan en plukt het vrouwtje het mannetje niet meer.. Dus gewoon het haar laten liggen met het schoonmaken want dat is voor het zogenaamde nestje. Dit krijg je elk voorjaar ...

Hopelijk heb je er iets aan

Als ze dat nu eens deed dan was het een handige tip. Maar ze doet niks met de haren, die laat ze gewoon liggen of soms slikt ze, ze door.

19LindA83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:19

hmm das wel vervelend als het alleen s avonds was was het probleem op gelost, mijn ideeen zijn op nu!!!!!!!!!!!!!!

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 05:58

zie je haar het doen of gebeurt het in het hok? wanneer het in het hok gebeurt, is de ruimte toch te klein voor hun tweeen..
twee voedsters kunnen wel op elkaar rijden als spel, maar dan plukken ze elkaar niet kaal, dus zal het indit gevaal toch een dominantie kweste zijn

dus dan of de ruimte groter maken, of ze 'snachts een aparte plek geven..

Noppes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:15

Mijn twee vrouwtjes konijnen doen dit ook
Dit is al geruime tijd bezig en ze stoppen er echt niet mee. Het dominantste konijn doet het behoorlijk vaak, en het andere konijn [wat het heel soms probeert] heeft dan ook een lelijke vacht op haar rug..
Wanneer ze in hun hok zitten [wat toch best groot is] gebeurt het wel vaker, maar ook wanneer ze los lopen in mijn tuin [die echt groot is!] zie ik nog steeds dat de ene achterna gejaagd word

Van het ene op het andere moment zijn ze ook weer heel lief voor elkaar, het dominante konijn is dan erg zorgzaam voor haar zusje..

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:14

Noppes schreef:
Mijn twee vrouwtjes konijnen doen dit ook
Dit is al geruime tijd bezig en ze stoppen er echt niet mee. Het dominantste konijn doet het behoorlijk vaak, en het andere konijn [wat het heel soms probeert] heeft dan ook een lelijke vacht op haar rug..
Wanneer ze in hun hok zitten [wat toch best groot is] gebeurt het wel vaker, maar ook wanneer ze los lopen in mijn tuin [die echt groot is!] zie ik nog steeds dat de ene achterna gejaagd word

Van het ene op het andere moment zijn ze ook weer heel lief voor elkaar, het dominante konijn is dan erg zorgzaam voor haar zusje..

Dat is dus bij mij precies hetzelfde!
En de DA zei ook al dat het dus met dominantie te maken heeft, maar ze hebben echt genoeg ruimte dus als ze willen hoeven ze elkaar niet eens te "zien"

Dais_

Re: Help het ene konijn plukt andere kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:40

Wij hebben ook ruimte zat voor de konijnen met nog een heel stuk grond erbij. Ze kunnen zelf bepalen of ze naar buiten of binnen gaan enzo. Dus ik denk niet dat het aan de ruimte ligt. Puur dominatie in de lente. Wij hebben het ook elk jaar. Eerst plukken ze d'r maar op los en daarna gaan ze het in hoekjes leggen en verzamelen...

Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen....
Ik hoop dat ze er snel weer mee ophouden..

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 14:17

Ik hoop ook dat ze er snel mee ophoud, die van mij zijn gewend binnen te zitten enals het weer redelijk is, dan laat ik ze naar buiten. Maar aangezien het ene konijn een kaal ruggetje heeft blijven ze mooi binnen.
Wel die ik er een heel ligt laagje valesine op de huid, aangezien het best droog is en er een paar korstjes opzitten.

Noppes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:40

Ik ging vanochtend even bij mijn konijntjes kijken, gister was de ene kant van het hok helemaal schoon, en nou was de bodem echt helemaal bedekt met haar!
Het ene konijn, niet de dominante, heeft dus allemaal plukken eruit, niet tot de huid aan toe zoals de jouwe, maar er zit een dun laagje haar
Nu vraag ik me af of ze dit zelf doet of dat het andere konijn dat doet, heel raar is het in ieder geval

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:44

Bij mij verzamelen ze geen haar.