Fretjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lein_

Fretjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 16:59

Hallo bokkers !

Aangezien mijn trouwe kameraadje (hond) na 12 jaar is overleden en ik hem ontzettend mis ben ik echt toe aan een huisdier. Echter is een hond geen optie, daar hebben we gewoon echt niet genoeg tijd voor. Het uitlaten is dan geen probleem, meer de constante aandacht die een jong diertje nodig heeft.

Nou hoorde ik laatst veel over fretjes, en heb ik eens flink gegoogled. Ik kwam tot de conclusie dat 't echt leuke beestjes zijn.. maar..
Ook een aantal vragen. Ik las namelijk dat fretjes veel aandacht nodig hebben, maar je kan er dan dus geen eentje houden?! Is het dan de bedoeling dat je er meteen twee neemt?

En als je ze loslaat omdat je ze niet de hele tijd in hun kooi kunt laten zitten, gaan ze dan niet overal aan knagen? Zo wel, hoe krijg je dit bij een Fretje dan afgeleerd..? Wat eten ze verder, wat eh 'doen' ze zoal zegmaar?

Verder hebben jullie tips, o.a over de aanschaf.. heb namelijk ook geen idee hoeveel zo'n beestje kost.

Kortom, ik weet er niet veel vanaf en hoop dat jullie Bokkers mij een beetje kunnen helpen !

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:00

Kan je die informatie niet op goolge vinden .. ?

Lein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:05

FlynnlOver schreef:
Kan je die informatie niet op goolge vinden .. ?

Jawel, ik heb ook al gegoogled
Daar vind je helaas geen meningen over Fretjes, hoe het ook kan en moet..
Ik vind het trouwens ook gewoon veel leuker om wat van mensen zelf te horen ipv. informatie uit te pluizen!

plotie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:10

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:24

Ik heb zelf 2 fretten.
Ja je moet ze altijd met z'n tweeën houden, anders zijn ze gewoon te eenzaam.
Die van mij knagen eigenlijk nergens aan. Ze hebben wel een paar rieten kisten kapot gemaakt, maarja.
Verder geeft ik ze Eukaneuba kittenvoer.
Verder heb ik ze bij www.ftj.nl vandaan. Daar staat ook nog heel veel informatie op.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:48

als ze loslopen moet er iemand bijzijn of de kamer moet aangepast zijn voor hun

fretten eten frettenvoer!
geen kattenvoer

dat kan je in zommige winkels krijgen en dan denk ik aan "happy ferret" enzo

Pluttersput

Re: Fretjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:56

Hej,
Ik vind het een geweldig idee om twee fretjes te nemen! Ze zijn echt super leuk met zn tweenen, leuker zelfs dan eentje. Wij hebben er hier ook twee zitten.Ik zou al zn leven twee fretten houden. Het is ook mogelijk om ze in zn eentje te houden, maar dat gaat eigenlijk altijd fout. Dan heb je toch bijna wel een depri fret. Die van ons iig. En verder zijn twee splende fretten gewoon echt het einde. Die van ons eten eigenlijk ook altijd kattenvoer mee, en dat gaat heel goed. Ondanks het feit dat iedereen altijd roept dat je ze frettenvoer moet geven :kattenvoer volstaat dus ook.
Sommige mensen zeggen dat ze stinken, maar dat is voor ieder apart. En vaak zijn ze zindelijk, of zindelijk te maken als het nog pups zijn. Als je dan elke dag even de kattenbak schoonmaakt, ruik je het niet. En hun ruik je alleen als zee de anaalklieren opengooien, maar zelfs daar wen je aan.
Idd altijd zorgen dat je er eignelijk bij bent als je de fretjes loslaat, of in een kamer stoppen waarvan je heel zeker bent dat ze er niet uit kunnen of zichzelf kunnen bezeren. Dan gaat het ook heel erg goed. Knagen doen ze bijna niet. Ik zou alleen voor de zekerheid zorgen dat je alle kabels enzo weghoud, of er gewoon bij blijft. Om een fretje iets af te leren deden wij (ik weet dat de kans heel groot is dat ik hier commentaar op krijg, maar dat boeit me niet) ze altijd natspuiten met water. Dat deden we dan in een lege afwasfles, en dan maar spritsen. We kregen wel eens commentaar dat ze zich dan te pletter schrokken, maar goed. Dat is ieder zijn eigen keus. Ze leerden het dan wel af.
Als je echt voor fretten gaat kijken moet je je even drie dingen goed afvragen:
- wil ik het echt, en heb ik genoeg tijd?
- wil ik pups of liever al iets oudere?
- en wil ik mannetjes of vrouwtjes.
Over dat laatste ook nog even wat uitleg. Vrouwtjes zijn vaak wat actiever en pittiger. Je hoort het ook niet zo vaak dat mannetjes bijten dit zijn meestal de vrouwtjes. Nu zeg ik nit dat alle vrouwtjes bijten, maar vaak wel. Mannetjes zijn over het algemeen wat rustiger en vriendelijker. Ook hier weer uitzonderingen daargelaten, maar over het algemeen dus liever.
Ik hoop dat je nu genoeg info hebt om een beetje een idee te krijgen, en anders kan je me altijd mailen of pb-en, of zelfs even langskomen als je zin hebt om te kijken hoe het met die van ons zit. Veel succes met je onderzoek naar fretjes!
Groetjes, mij

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:17

van (nat) kattenvoer gaat ze na een tijd dood

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:46

hmmmm... dan vind ik het toch raar dat ik al 3 fretten tot hoge leeftijd heb gehouden op gewoon kattenvoer. Ik bedoel het niet bot ofzo hoor, maar de eerste twee zijn 10 jaar geworden, en de vorige die dood is gegaan is wel maar 6 geworden, maar die had het al heel lang aan zijn nieren, en heeft het nog lang uitgezongen. Ik zeg ook zeker niet dat het goed is, maar het is dus niet zeker dat ze eraan doodgaan. Maar waarom is het slecht voor ze? Ik bedoel, dan zal ik msishcien ook maar eens overstappen als het echt slecht voor ze is...
Groetjes, mij

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:50

fretten krijgen zulk kattenvoer niet volledig verteert

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:52

Dankjewel, weer wat bijgeleerd
Groetjes, mij

MiVita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:50

Ikzelf heb ook een fretje en ik kreeg van de dierenarts aangeraden om ze een mengeling van frettenvoer en kattenvoer te geven omdat frettenvoer niet alle stoffen bevat die ze nodig hebben

tanya89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:13

Wij hebben 3 fretten gehad, die kochten wij op latere leeftijd van mensen over, echt schatjes waren het! Wij hebben ook een kat en dat ging goed met hun samen! Ze knagen niet (geen knaagdieren) maar ze proberen wel overal in te komen door te graven en ze slepen alles mee wat er los is! Ze zijn ook zindelijk te maken dan doen ze hun behoefte gewoon op een soort van kattebak in hun kooi zaagsel hadden we dan ook niet wij hadden een hele grote kooi met een paar etages en met trappen erin en daarop vloerbedekking en overal handdoeken en hangmatten, tenten en noem maar op! Ze hebben wel een eigen geur ja maar ik vind dat niet echt extreem. Als ze hun anaalklieren open doen ja dat is niet zo'n pretje hahaa! Mijn zus had er maar 1 en dat beestje was totaal niet eenzaam of depri, maar die had dan ook een hele slaapkamer voor haar eigen alleen (lees 3x3 meter ) met een hele hoop spullen tenten handoeken enzo! Wij hadden trouwens 2 mannetjes en 1 vrouwtje en dat vrouwtje was 1 jaar jonger maar die was echt ondeugend! Die verstopte echt alles heb je een tas staan is die zo ineens leeg! Of op de bank klimmen en dan uit een glazen standaard een waxine lichtje pakken, ook verstoppen! Hadden we ze nog maar Wij gaven ze kattenvoer en frettenvoer door elkaar heen.
Ze zijn dol op stroop(frettenstroop)(dit was ons vrouwtje):
http://img118.imageshack.us/img118/2205 ... i240wv.jpg
Handig als je hun nageltjes moet knippen

Lein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 14:06

tanya89 schreef:
Wij hebben 3 fretten gehad, die kochten wij op latere leeftijd van mensen over, echt schatjes waren het! Wij hebben ook een kat en dat ging goed met hun samen! Ze knagen niet (geen knaagdieren) maar ze proberen wel overal in te komen door te graven en ze slepen alles mee wat er los is! Ze zijn ook zindelijk te maken dan doen ze hun behoefte gewoon op een soort van kattebak in hun kooi zaagsel hadden we dan ook niet wij hadden een hele grote kooi met een paar etages en met trappen erin en daarop vloerbedekking en overal handdoeken en hangmatten, tenten en noem maar op! Ze hebben wel een eigen geur ja maar ik vind dat niet echt extreem. Als ze hun anaalklieren open doen ja dat is niet zo'n pretje hahaa! Mijn zus had er maar 1 en dat beestje was totaal niet eenzaam of depri, maar die had dan ook een hele slaapkamer voor haar eigen alleen (lees 3x3 meter ) met een hele hoop spullen tenten handoeken enzo! Wij hadden trouwens 2 mannetjes en 1 vrouwtje en dat vrouwtje was 1 jaar jonger maar die was echt ondeugend! Die verstopte echt alles heb je een tas staan is die zo ineens leeg! Of op de bank klimmen en dan uit een glazen standaard een waxine lichtje pakken, ook verstoppen! Hadden we ze nog maar Wij gaven ze kattenvoer en frettenvoer door elkaar heen.
Ze zijn dol op stroop(frettenstroop)(dit was ons vrouwtje):
http://img118.imageshack.us/img118/2205 ... i240wv.jpg
Handig als je hun nageltjes moet knippen

Haha gossie, klinkt erg leuk ja! Ohja nageltjes knippen, moet dat eigenlijk vaak?

Lein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 14:06

juju schreef:
Ikzelf heb ook een fretje en ik kreeg van de dierenarts aangeraden om ze een mengeling van frettenvoer en kattenvoer te geven omdat frettenvoer niet alle stoffen bevat die ze nodig hebben

Eentje? Die wordt dus niet eenzaam of speel je er vaak mee of.. ?!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:32

Ze worden denk ik niet echt eenzaam als je ze veel aandacht geeft. Je kan zo gewoon alleen houden, maar zoals ik al zei vind ik het zelf lueker om de fgeluidjes te horen die ze maken als ze spelen enzo. Een vriend van mij heeft er ook eentje alleen, en dat gaat ook heel goed. Maar die van mij werd wel eenzaam toen haar vriendje was overleden, maar goed.
Groetjes, mij

JoJz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:45

Je moet fretten sowieso veel aandacht geven. Wij zeggen altijd minimaal 1 uur per dag uit de kooi! Verder leg je in de kooi ouwe lappen o.i.d. en in de kattenbak (frettenbak) korrels die niet gaan stoffen, fretten kunnen namelijk niet goed tegen stof! ALs je nog nooit een fret hebt gehad, dan zou ik toch beginnen met een iets ouder fretje (of fretjes) die zijn ook leuk en lief, maar dat is gewoon makkelijker om mee te beginnen. Fretjes zijn geen knaagdieren, dus zullen niet zo snel je bedrading doorknagen Maar tis wel handig om ze altijd in de gaten te houden, want ze gaan overal op en onder! Qua voer zou ik totally ferret nemen, dat wordt door de meeste mensen aangeraden. daar zit ook alles in wat ze nodig hebben. Ze mogen in ieder geval geen plantaardig voer! En als je ze wat lekkers wilt geven kan je ze wel kattenbrokjes of snoepjes geven!
edit: Nageltjes knippen moet wel aardig vaak, ze groeien namelijk vrij snel, dat zie je snel genoeg! Wij pakken de fretjes meestal in de nekvel, zodat ze stil blijven en dan kan je makkelijk de nageltjes knippen, je ziet vaak tot waar het leven loopt en dan zie je precies waar je ze af kan knippen!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:06

Pluttersput schreef:
Ze worden denk ik niet echt eenzaam als je ze veel aandacht geeft. Je kan zo gewoon alleen houden, maar zoals ik al zei vind ik het zelf lueker om de fgeluidjes te horen die ze maken als ze spelen enzo. Een vriend van mij heeft er ook eentje alleen, en dat gaat ook heel goed. Maar die van mij werd wel eenzaam toen haar vriendje was overleden, maar goed.
Groetjes, mij

Bedankt voor je berichtjes !
Maar eenzaam opgroeien, of dat je vriendje er niet meer is.. dat is misschien ook wel een verschil.
Ik ga toch maar eens met mijn ouders overleggen, ze klinken zo super leuk!