Kat en poes willen niet op kattenbak?????

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exodus

Kat en poes willen niet op kattenbak?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:43

Mijn vriend en ik hebben 5 katten (hetjest) en 1 poes. De poes is een pers en de rest vuilnisbakjes. Alle 6 zijn zielige katten die we opgevangen hebben. Kat nummer 5 hebben we er sind kort bij en hij wil niet op de kattenbak. Sinds hij erbij is wil ineens mevrouw pers ook niet meer op de kattenbak.

We hebben al vanalles geprobeerd.
* daar waar ze het wel doen een afweer spray spuiten welke ze moet afweren maar daar trekken ze zich niets van aan.
* tegelijkertijd hebben we een lokstof in de katten bak gespoten. De 4 katten lijken wel verliefd op de kattten bakken maar die 2 niet!!!!
* het kan ook niet zijn dat de bakken vies zijn want die controleer ik constant en maak ik schoon natuurlijk.
* ze zijn ook niet ziek, zien er goed uit, eten goed etc.

Inmiddels hebben we de katten in de berging geplaatst waar de een ruimte van 6x5 voor zic hebben en een hele hooizolder. (wij wonen aan een hele drukke weg en daarom houden wij ze binnen) Maar ik zou ze graag weer in de kamer laten.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen???

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:48

Hoeveel kattenbakken heb je? Voor 5 katten heb je minimaal 3 kattenbakken nodig...Dikke kans dat ze niet willen omdat ze bak gebruikt is en naar andere katten ruikt

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:51

Zijn het van die kattenbakken met een dak erboven (zo'n huisje zeg maar)? Daar heeft onze kat ook een bloedhekel aan, echt daar gaat hij NIET in!!!!!! Wat je ook probeert! Volgens mij is vond hij het gewoon te klein, want Frits is best een grote kater...
Toen hebben we het dakdeel eraf gehaald en sindsdien gaat hij er gelukkig gewoon op
Laatst bijgewerkt door RoWi op 19-05-06 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:53

Ik heb 2 dichte kattenbakken en 1 open. Ze stonden voorheen ook niet naast elkaar zeg maar. Maar 1 in de bijkeuken/berging, 1 in de woonkeuken en 1 boven! Zou voldoende moeten zijn toch? Ik heb ook begrepen dat een pers liever niet in een dichte kattenbak gaat vandaar 1 open bak.

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:55

Nummer 5 is pas nieuw begrijp ik. Hij heeft natuurlijk een "apart" geurtje, dus misschien dat dat het is

Misschien ruikt ze die kat en dat ze dan denkt "gatsie, daar ga ik dus NIET op!"

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:59

Misschien heeft het ook te maken met te veel katten? Of met de nieuwe kat inderdaad...

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:03

Poezen hebben ook vaak meer "sterallures" dan katers, dus daar kan t ook aan liggen, haha

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:10

xxZanniejxx schreef:
Poezen hebben ook vaak meer "sterallures" dan katers, dus daar kan t ook aan liggen, haha

Hihi zou je wel zeggen ja. Ik heb ook wel het idee dat het aan de nieuwe ligt. Maar zowel hij als zij gaan er niet op. Voorheen ging zij erwel op. Ik snap er niets van.
En vind het niet zo fris ook, vandaar nu in de berging
Is er misschien iets wat ik nog zou kunnen proberen?

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:11

xxZanniejxx schreef:

Hihi zou je wel zeggen ja. Ik heb ook wel het idee dat het aan de nieuwe ligt. Maar zowel hij als zij gaan er niet op. Voorheen ging zij erwel op. Ik snap er niets van.

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:19

Misschien voor elke kat een aparte bak ofzoiets?????

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:20

Exodus schreef:
xxZanniejxx schreef:

Ik zou het echt niet weten, wat een rotprobleem!

Doen ze het wel op een vaste plek? Of verschilt dat? Zijn ze allemaal geholpen?

ukkiepuk

Re: Kat en poes willen niet op kattenbak?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:09

Wat je eventueel zou kunnen proberen is feliway verdamper. Je kunt het bij de da kopen en kost rond de 20 euro (werkt een maand).

Het verspreidt de natuurlijke feromonen van een kat. Normaal geeft een kat kopjes om zijn territorium af te zetten, het feromoon wat hij daarbij afzet hebben ze verwerkt in die verdampers.

Helpt heel goed bij meerdere katten in huis (bijv. onderling territorium afzetten, plassen in huis, stress enz.) Wij zetten het vaak in voor dit soort gevallen. Als er een nieuwe kat in de groep komt heb je toch een periode van rangorde bepaling en stress. Succes...!!

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:22

Bij mij heeft feliway echt niet geholpen...maar dan was sterre ook wel heel extreem in alles

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:30

Zou toch nog een kattenbak erbij gaan halen. Sommige katten willen echt niet op een bak waar een andere kat al in gezeten heeft.

Probeer te achterhalen welke kattenbakvulling de kat gewent is. Sommige katten willen maar 1 soort kattenbakvulling en dan kunnen grotere korrels of kleinere of een iets ander luchtje een heel verschil maken.

Andere mogelijkheid is dat de nieuwe kat de groep te groot vind en daar gestresst van raakt. Sommige katten vinden het fijner om alleen te wonen. Daar kun je helaas niet veel aan veranderen.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:41

ga naar een natuurwinkel en vraag of ze valariaan kruiden hebben en strooi daar een beetje van op het kattengrit, katten kunnen die lucht niet weerstaan.

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 12:24

Bedankt voor alle reacties. Ik ga het een en ander eens proberen.