ontwormen kittens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

ontwormen kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:21

Hallo allemaal

Ik heb een vraag over het ontwormen van kittens.
Ik heb 2 kittens van nu 3 weken uit een nestje van 4 en ze zijn geboren bij mij op stal waar ze ook opgroeien tot 9 weken en dan gaan ze mee naar huis
Maar nou is mijn vraag ik heb gelezen dat de kittens en de moeder ontwormd moeten worden met 4,6,8 weken en dan alleen de kittens weer met 4,6 maanden is dit inderdaad zo??
En wat zou het kosten om ze alle 4 inclusief de moeder voor 3 keer in te enten. Ik heb dan maar 2 katjes van het nestje maar lijkt me niet verstandig om er 2 wel te doen en 2 niet. Denk wel dat het meisje die 1 van de andere katje heeft mee betaald, maar ben erg nieuwsgierig wat zoiets zal gaan kosten en welke ontwormingskuur ik het beste kan nemen omdat je zo veel verschillende hebt.

Groetjes Annemiek

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:48

wil je ze nou enten of ontwormen?

enten moet met 9 en 12 weken en ontwormen op 4,6,8 weken zoals je al schreef. Je dierenarts heeft wormenkuren speciaal ook geschikt voor kittens, let op dat je ze niet teveel geeft en dat je goed op de dosering en hun gewicht let! een kitten van 4 weken weegt minder dan je denkt! Neem een keukenweegschaal mee om ze te wegen. Hou rekening met tegensputteren en knoeien en dan moete het goed gaan. Doe een beetje op je vingertop en smeer dat op hun tongetje terwijl je met je andere hand het bekkie openhoud. Neem anders hulp mee...

Je kunt een grote spuit kopen dat is voordeliger dan een kleine en doe gewoon alle kittens, dan weet je zeker dat het goed gaat, dat kleine beetje dat je meer kwijt bent weegt niet op tegen de eventuele kosten en leed als er een wormenbesmetting is... kittens hoeven maar een klein likje dus je hebt al gauw genoeg aan een grote spuit, maar ook dat kan je DA je voorrekenen.

Kittens worden oa besmet via de moedermelk en de wormpjes hebben een groeiperiode van twee weken vandaar die 4,6,8 weken, na die periode drinken ze vaak niet meer bij mams en worden dus ook niet meer via de melk besmet.
Als ze een half jaar zijn kunnen ze gewoon met de volwassen katten mee in hun ontwormingsschema.

veel plezier met je kleine grut!

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:24

ik zou het gewoon even bij de DW vragen. Of de DA bellen. dan weet je het meteen

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:28

Exil wormenspuit mag je ook voor kittens gebruiken. Er zit in voor 20 kilo en kost ongeveer een tientje. Op de verpakking en in de bijsluiter staat hoe je het moet gebruiken en hoeveel en hoevaak ze moeten. Je kan natuurlijk ook naar de dierenarts gaan, maar vaak ben je duurder uit, maar de kwaliteit is vaak wel iets beter (niet altijd hoor!).
Onze katten worden niet geent, omdat onze vorige katten er alleen maar ziek van werden. Dus hebben het afgezworen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:09

Exil is niet zo'n beste wormenspuit, je kunt er beter eentje bij de DA halen.

ElskedZ

Re: ontwormen kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:12

Ben ik helemaal mee eens Exill, is ook niet zo best voor kittens, geeft soms nog wat bijwerkingen...

Dus ik zou eventjes naar je Dierenarts gaan voor goed advies, en een goed middel. Ws krijg je een tube voor de kittens en een pil/pipet voor de moederkat....

Veel succes

Destiny22

Re: ontwormen kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:30

Iedereen bedankt voor de info!!
Ik ga een spuit bij de dierenarts halen dat is voor 2 x ontwormen van 4 kittens 10 euro en dan een pilletje voor mams

Ik ga liever naar de dierenarts ik heb tijdje geleden voor de katten van mijn zus een ontwormingskuur bij ranzijn gehaald welke weet ik niet meer, maar dat kwam er even hard weer uit. Dus dat is troep!

Maar dan heb ik nog wat. Het zijn dus boerderij katten die dus niet zindelijk gemaakt worden op de kattenbak door moeder. Ze weten niet eens wat dat is. Hoe kan ik dat nou het beste doen als ik ze thuis krijg??

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:18

misschien kun je nu vast een kattenbakje in de buurt neerzetten voor de kleintjes? Katten zijn behoorlijk intelligent hoor ze hebben het snel genoeg door. Misschien dat je ze in het begin een beetje moet helpen door met hun voorpootjes in de bak te krabbelen en als ze gaan piepen en zoeken ze direct op de bak te zetten.

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:02

Mijn moeder had het in de DW nagevraagd en die hadden exil meegegeven, vandaar mijn reactie. Wat voor bijwerkingen heeft het dan?

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:03

Drontal (weet niet of dat mag voor kittens) en Flubenol zijn goed. Allebei alleen bij de dierenarts verkrijgbaar. Flubenol is alleen niet tegen lintwormen dacht ik.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:28

een DW is geen DA! Mijn DA is anti-Exil en dat zal niet voor niks zijn. Bij de paarden zijn ook mindere en betere wormmiddelen.
Exil kan diarree en overgeven veroorzaken en dat is voor kittens nou eenmaal niet zo best, zeker niet als ze zo klein zijn.
Beter misschien iets meer uitgeven voor een goede wormenkuur dan die kleintjes buikpijn bezorgen.

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:37

cissy schreef:
een DW is geen DA! Mijn DA is anti-Exil en dat zal niet voor niks zijn. Bij de paarden zijn ook mindere en betere wormmiddelen.
Exil kan diarree en overgeven veroorzaken en dat is voor kittens nou eenmaal niet zo best, zeker niet als ze zo klein zijn.
Beter misschien iets meer uitgeven voor een goede wormenkuur dan die kleintjes buikpijn bezorgen.

Ze hebben gelukkig nergens last van.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:19

gelukkig dan maar, dan hadden die van jou toevallig mazzel