Slangenliefhebbers gezocht !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky2

Slangenliefhebbers gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 12:31

Hallo,
Ik zit er al een tijdje mee in mijn hoofd dat ik nu toch wel eindelijk een slang wil gaan kopen. Ik heb een tijd in het buitenland gewoond en daar liepen ze gewoon los rond en ik was er atijd helemaal gek van.

Maar op het houden van slangen in gevangenschap ben ik nog maar een beginner ! Ik heb al wel een heleboel gelezen in boeken en op het internet, maar wou toch nog even vragen of jullie nog tips hebben, over waar ik moet letten bij de aankoop van een slang, welke het meest geschikt is (Ik heb plaats voor een terrarium van 2x1x1 (lxbxh), dus wel ruimte zat).
Dan had ik ook nog een vraagje: Hoeveel tijd zijn jullie nou ongeveer kwijt aan het verzorgen van jullie slang en hoevaak maken jullie ongeveer het hok schoon, gewoon als je de uitwerpselen ziet liggen?

Alvast bedankt !

Natasja_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:39

Ik heb helaas geen verstand van slangen, maar op deze site zitten genoeg mensen die je kunnen helpen

www.reptielenforum.nl

Nicky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 14:05

Bedankt voor je tip !

Llewella

Re: Slangenliefhebbers gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:19

Ik heb 2 gutjes, die kan ik echt aanraden en is de beginnersslang bij uitstek, maar het is ook net wat je leuk en mooi vind.

Ik maak voor het voeren de bakken schoon, eens in de 6 dagen, en als ze eerder gepoept hebben maak ik het een keer extra schoon.
Voor de rest waterbakje verversen, dit moet wel vaker gebeuren omdat sommige slangen nog weleens in hun water poepen of plassen.

De nederlandse naam is rode rattenslang of korenslang en de latijnse naam is Pantherophis guttatus guttatus (voorheen elaphe guttata)

De minimale maten voor een bak voor een gutje is 80x40x40, maar groter is beter.

Jonge dieren kunnen beter in een wat kleiner bakje gehouden worden, en goed afgesloten! Slangen zijn ervoor gemaakt om te ontsnappen, door gaatjes van 3 mm zou een baby-gut kunnen ontsnappen.

Ik gebruik zelf curvers voor jongen gutjes, ingericht met alles wat ze nodig hebben (bodembedekking, mosbakje, waterbak, schuilplaats, klimmogenlijkheid).

Jonge gutjes beginnen met baby pinkies qua eten, ca 1 per 5 dagen.
De prooi mag 1 tot anderhalf keer zo groot (dik) zijn als het dikste punt van de slang.
Baby gutjes eten baby muisjes, volwassen gutjes eten volwassen muizen.
Ik adviseer diepvries te voeren, ik ontdooi zelf diepvriesmuisjes in warm water. Diepvriesmuizen kun je bij een particulier, speciaalzaak of op de beurs kopen.

Jonge gutjes kun je op de beurs, in de dierenwinkel of bij een particulier kopen. Het is zo'n beetje de meest aangeboden slangensoort, en de komende maanden zal er weer veel nakweek aankomen, momenteel zit het meeste nog in het ei.

Gutjes heb je in vele kleurtjes, wildkleur, missing blank (rode albino), missing red (zwarte albino), ghost, caramel, butter, gestreept, tot zelfs spierwit en dieprood.

Ik ben pro-gutjes omdat ik het zelf leuke diertjes vind (makkelijk, vriendelijk en ze doen nog eens wat ipv wekenlang stil te liggen, en dan nog leuke kleurtjes ook), ik kan je eigenlijk weinig over andere slangensoorten vertellen, maar je hebt vele verschillende soorten, varierend in gedrag, grootte en moeilijkheid.

Voor gutjes kan ik je de volgende sites aanraden:
www.reptielenforum.nl natuurlijk
www.snakes.nl (daar komen de mijne vandaan, een goede bekende in de gutjes-wereld)
www.cornsnakes.com <- amerikaans forum
www.serpernco.com <- kun je kijken wat voor kleurtjes er wel allemaal niet zijn.

Voor de rest; vraag maar!!

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:03

buiten deze ontzettend interessante informatie kan je ook heel veel bokkers met slangen vinden (maar ik geloof dat je al eens in zo'n topic reageerde?) en in het Terrariumtopic zijn er ook heel wat

als ik ooit een slang mag en kan houden, wordt het ook zo'n gutje

ponyzotje

Re: Slangenliefhebbers gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:06