menselijke vaardigheden in honden en een vraag aan jullie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

menselijke vaardigheden in honden en een vraag aan jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:09

ik moet een presentatie houden over de menselijke vaardigheden die honden hebben.

Deze vaardigheden zijn: (hieonder volgt mijn vraag aan jullie)

- Honden presteren erg goed als ze een koekje moeten zoeken onder verschillende bekers, en een mens aanwijst onder welke beker het koekje verstopt zit. Hierbij is er op gelet dat de honden het koekje niet kunnen ruiken. Honden begrijpen het zelfs als een mens richting de beker buigt of knikt, of richting de verkeerde beker loopt maar de goede aanwijst. Als het gaat om aanwijzingen door middel van naar de target kijken, let de hond op de richting van het hoofd en de ogen. Dit doen kinderen ook en is dus typisch menselijk.

- Begrip van aanduiding via voorwerp.
Ook begrijpen ze dat het een aanwijzing is als een mens een marker plaatst bij de goede beker. Ook als de marker weggehaald wordt voordat ze mogen kiezen begrijpen de honden het nog. Dit geeft aan dat ze geen voorkeur hebben voor de marker zelf.

- Inzicht in wat mensen zien.
Honden weten ook wat mensen kunnen zien. Als je een bal gooit voor een hond en je omdraait zal hij hem waarschijnlijk voor je neus neerleggen. Een tweede aanwijzing hiervoor is dat honden het liefste bedelen bij mensen waarvan ze de ogen kunnen zien. Chimpansees laten deze voorkeur niet zien. Tot slot blijkt dat honden sneller verboden voedsel zullen proberen te pakken als de ogen van een mens dicht zijn dan als ze open zijn. Ook als het voedsel voor een raam ligt met aan de ene kant de hond en aan de andere kant een mens zal de hond het voedsel niet snel pakken. Dit suggereert dat hij begrijpt dat de persoon aan de andere kant hem door het raam kan zien.
- Gebruik van uitsluiting.
Honden gebruiken net als mensen exclusion. Als ze twee voorwerpen hebben waarvan ze van een de naam weten (bijvoorbeeld een bal) en van de andere niet, en de baas vraagt bijvoorbeeld om het ding, dan zullen ze met het vreemde voorwerp aankomen. Net als mensen redeneert de hond dat als de baas de bal had bedoelt, hij het wel 'bal' had genoemd en niet ding.

- Leren via voorbeelden.
Honden presteren ook beter als ze van mensen een demonstratie hebben gehad hoe een taak moet dan als ze die niet hebben gehad.

ik moet hier nog praktische voorbeelden aan toevoegen. ik heb zelf een hond en zie bijvoorbeeld dat ze heel snel begreep met behendigheid dat als ik iets aanwees zij er overheen moet lopen. nu zoek ik meer van dat soort voorbeelden. dus: wat voor menselijke vaardigheden zie jij in jouw hond?

en ik zoek mensen met werk- of sporthonden. bijv. politiehonden, blindengeleidehonden, reddingshonden en honden in de sport zouden niet zo goed kunnen presteren als ze geen menselijke vaardigheden hadden (bijv oogcontact zoeken met de baas en reageren op wijzen).
weten jullie heir voorbeelden van of websites met info? wat word de honden geleerd en waarom doen en begrijpen ze het?

ik hoop dat ik duidelijk ben en bedank jullie alvast.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 06:00

nou opzich ben je wel duidelijk, maar ik weet niet zo goed wat je nu wilt, een spreekbeurt houden over het feit dat het waar is wat je zegt, of dat je dat juist wil bespreken? want echt hoor, ik ben het op een boel punten zeker niet met je eens jij vermenselijkt dus je eigen ideen over gedragingen, terwijl ze heel anders uit te leggen zijn

leg eerst eens uit hoe en wat en of je echt serieus meent dat jou ideeen /bevindingen als menselijke vaardigheid bij honden kan zijn

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 10:28

het zijn niet mijn bevindingen maar die van een paar wetenschappers. ik heb alleen het artikel ervan en verder geen getallen enzo dus in hoeverre het betrouwbaar is weet ik niet, maar ik heb dit artikel opgekregen om te bespreken. maar zeg maar waar je aan twijfelt en waarom. dat kan ik ook gebruiken. als je bronnen hebt van wetenschappers die het tegenspreken is ook goed. en als je het ergens wel mee eens bent en een voorbeeld hebt mag dat ook.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:06

Huiswerktopics zijn niet de bedoeling op Bokt, slotje dus.