Kittens afspenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXGRIETJEXx

Kittens afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:47

Hallo,

Wij hebben nu 4 jonge kittens die a.s donderdag 6 weken oud zijn.
Rond 6 en een halve/7 weken, wil ik ze hgraag afspenen om naa de nieuwe baasjes te brengen.

Nu had de moederpoes bij het eerste nest na het afspenen hele dikke, opgezette, pijnlijke tepels.
Bij dat nest zijn eerst 2 weggegaan en een week later de laatste, maar dat hielp niks.

Nu wil ik dus aan jullie vragen, hoe kan ik de katjes het beste afspenen zonder dat de moeder er teveel last van heeft?

ellepel

Re: Kittens afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:49

wat heel goed helpt is om een flesje kamferspiritus bij de drogist te halen...
hiermee masseer je de tepels dan licht in, helpt om de melk beter te laten afvloeien uit de tepels.
ik heb het altijd bij mijn poezen zo gedaan en werkte heel goed

xXGRIETJEXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:50

Hbe ik bij het vorige nest ook geprobeerd, maar daar gaat ze helmaal van flippe

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:52

LZP -> BB

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:02

kittens horen tot minimaal 8 weken bij de moeder, te blijven dit ivm weerstand n zindelijkheid
ja een moederpoes heeft veel invloed op zindelijkheid van de kittens ...
8 weken is toch echt de minimum leeftijd waarop kittens van de moeder af kunnen
door ze tot 8 weken erbij te houden zul je naar alle waarschijnlijkheid ook veel minder last hebben van problemen bij de moederpoes , zoals de opgezette pijnlijke tepels

zorg dat er genoeg voer aanwezig is zodat de kittens steeds meer droge voeding naast de moedermelk gaan eten
ze zullen hierdoor steeds minder melk gaan drinken en zo zal de melkproductie bij de moeder ook omlaag gaan
zo zul je al veel minder problemen krijgen dan door de kittens te vroeg van de moeder weg te halen

Saskia008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:17

ik ben het idd met draumpje eens.
voor moederpoes en kittens is het gewoon veel beter als je de kittens ouders zijn tijdens het afspenen.
dan zijn de tepels ook al wat minder vol met melk. omdat de melkproductie al lager is.
begin nu maar al 2x daags de kittens bij te voeren met vleesbrokjes (kip!!) en de hele dag door brokjes (als je dat al nog niet doet)

bij officiele fokkers worden de kittens pas na de 2e enting weg gehaald, dus bij de 12 week.

xXGRIETJEXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 14:21

De kittens krijgen nu 2x per dag vlees, en er staat altijd voldoende gewone brok klaar, nu zelfs speciale kittenbrokjes.
Inmiddels is mams erg weinig meer bij de jonge kittens dus drinken doen ze haast ook niet meer, misschien 1x per dag, en ja snachts weet ik niet wat ze doen.

Zindelijk zijn ze inmiddels al, gaan heel netjes in de bak hun behoeftes zitten te doen.

Ze zouden nu ook nog niet weg hoor, ik doe ze zelf altijd pas met 7 of 7 en halve week weg, maar aangezien mams er vorige keer zo´n last van had in de 7de week, dacht ik, ik vraag even om raad.

Is het misschien ook handiger om het weghalen af te bouwen??
Er gaan 3 stuks naar een ander huis, en er blijft 1, maar als ik nou eerst 2 weg doe en een week later die andere, is dat ook geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:26

Dat is zeker een goede optie,maar net als de rest al zegt 6/7 weken is te vroeg.Bij goede fokkers mogen ze onder de 12 weken de deur niet uit.Houd ze in ieder geval tot ze 8 weken zijn.

de fokster van mijn Kittens, heeft ze ook beetje bij beetje weg gedaan.Dat was nu wel een heel groot nest van 8.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:38

idd 12 weken is echt de beste leeftijd, dan hebben ze al veel sociale dingen geleerd bij broertjes en zusjes en hebben ze een stabiel karaktertje gevormd. Ik zou ook afbouwen, niet direct allemaal wegdoen. Dan stotp de melk ook geleidelijk aan.

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:44

Wij hebben ze ook al een paar jaar achter elkaar, maar bij ons is er nooit wat aan de hand eigenlijk.
naar een week of 5 zetten we gewoon 3 bakjes voer neer ipv 1 en dan gaan hun er ook uit eten, en drinken ze nog ene beetje bij hun moeder (wat later al minder wordt)
Ze zijn nu nog maar 4 weken en ze komen al aangerent als moeder eten krijgt

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:45

Oja, bij ons gaan ze naar 7 weken al weg hoor! Na 5/6 weken gaan ze al op de kattenbak...

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:21

Zindelijk maken? als ze zindelijk ziijn drinken ze vanuit zich zelf

xXGRIETJEXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 00:52

Dankjullie wel voor alle tips.
Hie heb ik watb aan, ik laat de kttens gewoon nog 2 weekjes lekker bij mams lopen, en dan gaan er eerst 2 weg en een week later de 3de, de 4de blijft namelijk bij ons.