Jachthonden en loslopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Jachthonden en loslopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 12:42

Ik heb egens gelezen dat jachthonden niet mogen loslopen in Nederland. Is dat ook zo bij mixen/kruisingen waar wel jachthond (zoals podenco) in zit, weet iemand dat? Alvast bedankt!

Van

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:09

Hier heb ik nog nooit van gehoort, waarom zou het niet mogen?
mijn jachthond (setter) moet ik wel af en toe loslaten anders krijgt ze niet de beweging die ze nodig heeft.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:17

Alle honden mogen officieel alleen in losloopgebieden los toch? Daarbij moeten ze ALTIJD onder appel blijven, dus een hond die zelf gaat jagen mag nooit.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 13:47

Bedankt voor de reacties!

Ik heb ergens zoiets gelezen maar weet niet meer precies waar. Het zou toch niet leuk zijn als je hond nooit los mag lopen. Ik vraag me ook af in hoeverre (mix)jachthonden dat instinct in zich hebben en of ze goed blijven luisteren naar hun baasje zelfs al zien ze bijv. een konijntje in de verte.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:04

volgens mij gaan alle honden "jagen"als ze los lopen en niet goed onder appel staan. Ik zie dat hier regelmatig, het zijn niet altijd konijnen of eenden, soms zijn het schapen. Met alle nare gevolgen van dien.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:46

Ik heb er ook nog nooit van gehoord ... je wordt hier in de buurt wel accuut op de bon geslingerd (a 550 Euro) als je je hond buiten het losloopgebied niet aangelijnd hebt. Fikse boete, dus1

JoyRider

Re: Jachthonden en loslopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:48

Ik heb er wel eens van gehoord Volgens mij op het windhondenforum. Verder geldt inderdaad dat ze alleen los mogen als ze onder appel staan en in de aangewezen gebieden.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:51

Windhonden mogen niet los lopen, maar jachthonden wel. Alleen in de gebieden waar honden los laten toegestaan is natuurlijk.

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:21

Jura schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre (mix)jachthonden dat instinct in zich hebben en of ze goed blijven luisteren naar hun baasje zelfs al zien ze bijv. een konijntje in de verte.

Dat vraag ik me dus ook af.
Ik heb altijd graag een basenji willen hebben maar deze hebben een erg sterk jachtinstinct en schijnen echt oost indisch doof (en blind) te worden voor hun baasje als ze een prooi in het oog hebben. (En aangezien ik in een omgeving met veel kleine bossen (vol reetjes etc) woon die allen omringt zijn door redelijk drukke autowegen durf ik het niet aan om er eentje te kopen.)

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:35

Waar staat dan dat windhonden niet los mogen lopen, in welke wet of id?

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 10:16

Ik wist eerlijk gezegd helemaal niet dat honden alleen in speciale losloopgebieden los mogen lopen. Betekent dat dan dat ze ook niet bijv. op de stoep bij je huis mogen loslopen?

En welke wet weet ik eerlijk gezegd ook niet, ben ik ook wel benieuwd naar.

JoyRider

Re: Jachthonden en loslopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:43

Het is per gemeente verschillend, maar in de meeste gemeentes mag het niet meer: loslopen.

Hoe het precies zit met natuurgebieden weet ik niet, het staat vaak aangegeven.