Ratten gedrag bij nieuwe rat??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Ratten gedrag bij nieuwe rat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 16:11

Even een kort verhaaltje, ik heb nu 1,5 jaar 2 mannetjes samen zitten gaat super nooit problemen.
Nu moesten er op school een aantal ratten weg als slangengevoer omdat een of andere s*kkel een aantal vrouwtjes bij een mannetje had gezet en er dus een overschot aan ratten is nu.

Ik mocht er eentje hebben, een super lief ding alleen nu wilde ik hem net kennis laten maken, 10 minuten ging het goed maar nu zijn die andere 2 aggresief tegen deze. Hij zit op dit moment in een andere kooi.

WIe weet hier meer over aangezien ik niet weet of het verstandig is om deze nieuwe rat bij die andere 2 te zetten als ze zo aggresief doen, ze bijten niet maar wel blazen soort krabben enz enz.

Jamezy

Re: Ratten gedrag bij nieuwe rat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:15

Gescheiden houden! Zeker met mannetjes... De kans dat ze nog goed met elkaar op kunnen schieten is echt nihil; ze vechten elkaar eerder dood.

Bovendien, de andere ratjes zitten al anderhalf jaar lekker samen. Aangezien ratten niet héél oud worden... Zou je ze niet beter gewoon lekker samen laten?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 16:17

Ik weet alleen niet veel over dit nieuwe ratje, hij is evengroot als een gemiddeld vrouwtje alleen echt een man!

Zand kleur maar weet geen leeftijd enz enz

Maar hou hem zeker eventjes gescheiden desnoods haal ik mijn pa over om zijn vriendje erbij te nemen (denk alleen niet dat hij dat graag wilt omdat we er dan 4 hebben en de kooi niet groot genoeg is voor 2)

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:21

LZP --> BB

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:20

Als (mannetjes) ratten anderhalf jaar bij elkaar hebben gezeten is het praktisch normaal dat er geen 3de ratje bijkan. Ze zijn te oud en te gehecht aan elkaar om er nog eentje bij te koppelen. Ik zou als ik jou was een 4de ratje erbij nemen (een jong) en dat koppelen met je nieuwe en die 2 apart in een kooi zetten. Maar best geen ratten van die jongen nemen ookal zijn ze zielig, voederratten zijn meestal inteelt dus zo gezond zullen ze niet zijn.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:37

Het zijn geen ratten gefokt als voer hoor.

het zijn ratten van school gewoon als soort huisdier maar met een limiet met wie er aan mag zitten enzo zodat ze niet helemaal gek worden van alle vreemde mensen.

Alleen had iemand tijdens het schoonmaken van de hokken een aantalvrouwtjes bij een mannetje gezet waardoor er oppeens 44 nieuwe jongen zijn. ja en dan moet je wat als je maar plaats hebt voor 10 volwassen ratten.

De dierenwinkel zit al vol met jonkies en verder zijn er dan ook weinig opties. vandaar dat ik er een heb gekregen, het was al een ouder mannetje (vergeleken met de andere dan).

Maar ze zijn echt niet met het doel gefokt als slangevoer hoor.

Edit: voor de duidelijkheid de vrouwtjes en de vader zijn zeker ook geen familie van elkaar. (zit namelijk op een groenschool met allerlei soorten dieren en planten)

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:46

het koppelen is mogelijk, maar kost moeite!
laat ze eerst elkaar kennen op 'neutraal terrein' . Zet de kooien van ze naast elkaar, zodat ze elkaar steeds horen/ruiken.
Als alles op neutraal terrein goed gaat, laat je de introducee eens in de kooi van de ratten die je al hebt ( zondar dat deze erin zitten)
dit doe je ook een paar keer.
als ze dan vriendjes zijn op neutraal terrein, en jouw ratten al gewend zijn aan zijn aanwezigheid maak je de kooi helemaal schoon (met geurend poetsmiddel!!!), alle doekjes e.d. in de was, totaal nieuwe inrichting.
dan zet je ze er alle 3 tegelijk in MET eten. Als het goed is gaat de eerste aandacht dan uit naar het eten, daarna pas de aandacht naar de nieuwkomer.

Natuurlijk altijd alles goed in de gaten houden!
schreeuwen van de ratten maakt niks uit, zolang er geen bloed vloeit!!!