Wanneer een konijntje weer laten dekken na een miskraam???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Wanneer een konijntje weer laten dekken na een miskraam???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:59

Voor de voorgrond informatie --> viewtopic.php?f=73&t=582819

Mijn konijn had dus een miskraam gehad, die vandaag bevestigd is door dat ze het dode jong uit het hok gegooit had. Niet opgegeten dus, alleen wat laat uit het nest gegooit. Het was er maar een, niet meer. Het kleintje was hartstikke misvormt en had zeg maar gewoon een slag in de buik, gewoon een halve draai er in (rug en oogjes zaten aan zelfde kant )
Heel jammer, maar ben blij dat het dier niet geleeft heeft...zou ook niet mogelijk zijn. Ik snapte wel gelijk waarom dat beest last van buik had en het moeilijk kon bevallen...

Vrouwtje is nu zo goed als in orde...drinkt goed, eet wat minder, maar dat komt vast door het warme weer ineens, de andere drie eten ook gelijk minder.

Eigenlijk willen we het nog wel een keer proberen...een keer mis gaan kan altijd, betekent niet dat het niet meer mogelijk is, het valt altijd te proberen. Als ze het niet wil bijt ze wel van zich af.

Ik zelf wil haar volgende week gewoon weer laten dekken of iig proberen. Ze heeft eerder al een nest van 6 groot gebracht dus het is wel mogelijk bij haar. Als het nou haar eerste nest geweest was...

Niet dekken vind ik ook niet handig, in de natuur zelf gaat het vast ook wel eens mis en zullen ze ook daarna nog wel een keer gedekt worden...

Wie heeft hier ervaring mee en wat vinden jullie? Wanneer weer doen?

Graag serieuze reacties Dat het zielig is voor het dier dat ze dood jong had en daarom niet weer doen is bijv. niet echt iets zinnigs, konijnen hebben geen besef van verlies van hun jongen
*was de reactie van mijn zusje

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 00:18

Citaat:
Graag serieuze reacties Dat het zielig is voor het dier dat ze dood jong had en daarom niet weer doen is bijv. niet echt iets zinnigs, konijnen hebben geen besef van verlies van hun jongen

Zeer serieuze reactie:

Hoe weet jij dat konijnen daar geen besef van hebben? Paarden moeten toch ook afscheid nemen van hun doodgeboren veulen?

Ik denk dat er ruim voldoende konijnen in asiels zitten. Ik heb geen idee of je een bepaald doel hebt met je fokkerij?

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 08:31

Konijnen hebben net als paarden in de eerste twee dagen besef dat hun kleintje dood is maar ze blijven het niet onthouden zoals mensen.

Doel is jongen fokken om zelf te houden of naar vrienden, niet naar vreemde mensen gaan ze. Er zitten indd ruim voldoende konijnen in het asiel helaas...maar daar komen die van mij niet terecht!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:25

tja... weet niet of je op mijn reactie zit te wachten....

Mijn konijn heeft ook 2x een dood jong gehad... toen was voor mij de maat vol en heb ik haar laten helpen (zeker omdat zij en mijn mannetje erg graag met elkaar spelen)... en achteraf gezien was het maar goed ook. Sabrina's baarmoeder was helemaal mis, en de eierstokken waren veel te actief... ze had er aan dood kunnen gaan.... ik was er nog op tijd bij.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het bij jouw nijntje ook mis is van binnen, maar ik wil je toch voorzichtig aanraden om de DA eens te laten onderzoeken of het bij haar van binnen goed zit...

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 13:39

Heb je wel gelijk in indd...ik twijfel zelf ook heel erg
Ik denk dat ik dit jaar niet meer doe

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:00

dat is verstandig... de DA zal vast graag bereid zijn om eens te kijken (echo? weet niet of dat kan bij dieren?) en anders gewoon het lichaam lekker de tijd geven om tot rust te komen...