Ik zag zonet een vogel op de grond zitten en heb hem nu maar mee genomen aangezien ik nergens een nest kon vinden. Ik weet niet eens wat voor soort vogeltje het is, maar wat moet ik er nu mee? Hij is wel al vrij groot, maar verder? Ik heb totaal geen verstand van vogels. Is het mogelijk om ze zelf te voeren of zo?
Laat jonge vogels zitten!Komt u ergens een jonge vogel tegen, die nog niet goed kan vliegen? Laat hem dan rustig zitten! De ouders zijn in de buurt voedsel aan het zoeken. Als er mensen bij hun jong staan durven ze niet tevoorschijn te komen om het te voeren. Daardoor lijkt het misschien alsof de jonge vogel in de steek gelaten is, maar dat is bijna nooit zo!
Als een jonge vogel het nest verlaat, kan hij nog niet goed vliegen. Hij kan een beetje fladderen maar meer ook niet. Echt vliegen, kan een jonge vogel pas na enkele dagen. De jongen van steltlopers, fazanten en eenden zijn nestvlieders: zodra ze uit het ei gekropen zijn, kunnen ze het nest verlaten. Ze kunnen ook nog niet vliegen. Het duurt soms meer dan een maand voor het zover is.
Nog nooit meegemaakt. Heeft hij al veren / pennen? Meestal als ze veertjes hebben kunnen ze zelf al eten maar ik denk niet dat je dat zo kant en klaar hebt...
Hebben je ouders of vriend geen idee wat je ermee kan doen ??
*heeft volgend berichtje gelezen* En weet niets te zeggen Misschien zijn pa en ma hem aan het zoeken, misschien ook niet, ik zou dat meisje van dat topic maar even om hulp vragen
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 05-05-06 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt
daar was ik al bang voor ja. Ik denk dat ik hem naar de plaatselijke vogelmevrouw breng Die vangt alle zieke/gewonde dieren op hier in de buurt. Zij weet er vast meer raad mee dan ik. Hij heeft nog donsveertjes, zijn vleugeltjes zijn wel al meer pennen.
Ik denk dat je hem had moeten laten zitten en na een uurtje weer had moeten kijken of het beestje er nog steeds zat. Je kan het nu niet meer terug zetten want het ruikt naar mens en het vogeltje zal verstoten worden... Maar dan weet je dat voor de volgende keer iniedergeval. Ik denk inderdaad dat dat meisje uit het topic wat pam liet zien, je wel wat tips kan geven
wij hebben dit ook een keer in onze tuin gehad. Het nest was te klein geworden voor de vogels dus de zwakste schakel werd er steeds uit gemikt. Was egt nog te jong om te vliegen. We hebben dat beestje met n plasichandschoen aan maar wee terug gelegt in het nest..maar na een kwartier lag ie dr alweer naast. Opzich geen probleem als de moeder blijft voeren. Maar dat word wel een probleem als er rond de 10 hongerige buurtkatten rond lopen om te kijken of ergens een sappig vogeltje te krijgen is.
hoe het afgelopen is: Volgende dag toen we teug kwamen van een dagje weg. Lagen in de tuin de half aangevreten vogelmoeder + volgelbabytjes als ik die kat betrapt had had k m overspoelt met 80 liter water
aaah marije wat sneu!! Ik ben zelf wel een echte kattenvriend, maar als ik een kat betrap krijgt ie idd ook een plens water over zijn schattige koppie!
Ik heb het vogeltje uiteindelijk naar de arme diertjes mevrouw hier in de buurt gebracht en zij heeft hem naar de vogelopvang gebracht.