Dringend hulp nodig bij volle uier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luuz

Dringend hulp nodig bij volle uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:44

We hebben dringend advies nodig voor het volgende probleem:
Onze geit is een week geleden bevallen van 1 bokje. Nu is alleen het probleem dat ze met 1 hele volle uier zit. Het bokje drinkt ook alleen maar aan de andere (legere) tepel.
Wij weten nu even niet meer wat we hier mee aan moeten want we zijn bang dat het gaat ontsteken of misschien al zo is.

Nu is onze vraag: Kunnen we de geit zelf proberen te melken aan die volle kant, of is dit slecht voor haar?
We hebben namelijk eens gehoord dat je niet met je handen aan die tepels mag komen voor onstekingen, maar als je je handen goed desinfecteerd kan dit toch wel? Of niet?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 19:00

Niemand die hier iets van geiten weet?

ellepel

Re: Dringend hulp nodig bij volle uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:23

volgens mij kun je een pleister over die tepel plakken waar het bokje nu aan drinkt, zo krijgt hij geen melk en neemt automatisch de andere.

ik heb het wel es gezien dat ze het zo deden, en anders inderdaad toch zelf melken denk ik.

zowiezo als je gaat melken gewoon je handen even goed wassen en met een schone doek (even natmaken) eerst de tepel even schoonmaken, daarna kun je rustig de uier legmelken hoor

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:27

Nee hoor, niks erop plakken.
De kleine zal toch niet aan de andere kant gaan drinken en dan droogt hij uit.

Je mag de kant waar het bokje niet drinkt (dus waar de uier strak staat) helemaal leegmelken. De kant waar het bokje wel drinkt, moet je niks aan doen.

Als je gaat melken moet je niet aan de speen trekken (dat doet zeer) maar de speen in je hand houden en zeg maar zachtjes knijpen (hand erom heen leggen, eerst je wijsvinger sluiten dan middelvinger dan ringvinger en dan pink sluiten, weer loslaten en dan weer ringvinger, middelvinger, pink, loslaten)

Succes!

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 19:56

We hebben het al geprobeerd, maar ze laat het niet toe!! Je mag het hele gebied (uier plus spenen) niet aanraken. We hebben nu telkens als ze er goed voorstond zegmaar toch geprobeerd wat te melken en hebben er gespreid over een uur 5 kleine straaltjes melk uitgekregen. Dat moest heel snel omdat ze dan weer begon te trappen. Daarna zijn we gestopt omdat we anders bang zijn dat ze haar kleintje ook niet meer toelaat om te drinken. Wat denken jullie daarvan?

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:15

Je kunt haar een honden halsband omdoen ezodat een iemand haar vast kan houden. Zet haar tegen de muur aan en til desnoods haar achterpoot op zodat ze niet kan trappen. na een tijdje zal ze eraan wennen en is ze braver. het doet nu pijn omdat haar speen strak staat.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:18

Er zijn geiten die gemolken worden voor 'hun beroep' dus het is zeker mogelijk. Mischien is er een geitenmelkerij bij jullie in de buurt en zouden die mensen daarvan je van advies kunnen dienen?

Snoopytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:34

Melissa schreef:
Je kunt haar een honden halsband omdoen ezodat een iemand haar vast kan houden. Zet haar tegen de muur aan en til desnoods haar achterpoot op zodat ze niet kan trappen. na een tijdje zal ze eraan wennen en is ze braver. het doet nu pijn omdat haar speen strak staat.

Ze heeft al een halsband om en iemand houdt haar dan ook vast. Alleen gaat ze dan vervelend doen met haar horens en ze trapt idd. Ook als je 1 been vasthoudt. Maar het lukt wel een heel klein beetje. Maar ik ben dus bang dat ze het niet leuk vindt en daardoor op een gegeven moment ook haar lam niet meer laat drinken. Wat denk jij daarvan Melissa (volgens mij heb je er ervaring mee )?
Ik ben nu van plan om die volle uier gewoon een paar keer per dag een beetje proberen te melken zodat er toch nog iets minder druk op komt. Maar als ik hem blijf melken zal ze toch ook blijven produceren? Of niet als ik heel weinig melk?
Bedankt voor je nuttige reacties Melissa!
En de anderen natuurlijk ook.
@Rosita: er zit hier helaas geen geitenmelkerij in de buurt.

Snoopytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:47

Ik zit nu dus ff op een andere naam hierboven (me zusje).

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:57

Wij hebben ook verschillende geiten gehad waarvan de lammeren maar aan een kant dronken, de andere kant hebben we dan gemolken en we hebben nooit gehad dat ze het lammetje niet meer toe liet.
Als je de kant waar het lam niet drinkt 1 keer per dag helemaal leegmelkt is het genoeg. Op een gegeven moment heb je kans dat het lam ook aan die kant gaat drinken omdat hij dan de speen wel kan pakken dus dan hoef je ookk niet meer te melken. Melk blijft ze zoiezo produceren. Je moet haar op een gegeven moment droogzetten (alleen hooi, geen brokjes & gras) totdat de uier is ingedroogt (maar daarvoor kun je beter advies aan een DA vragen )

Maar voor nu vooral wel melken want anders kan ze een uierontsteking krijgen (dan komt er een harde schijf in haar uier)
Gewoon doorzetten het gaat je vast lukken!

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:01

kijk even op geiten schapen forum op beestenboel. daar kan je je vraag stellen aan ''deskundige''

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:07

Ja hoor ,ik ben het helemaal eens met Melissa.Gewoon doorzetten en je niks van d`r koppige gedrag aan trekken.Geiten zijn nou eenmaal zo.Mijn moeder heeft altijd geiten gehad en die zei ook gewoon klemzetten ergens tussen dat ze niet kan lopen of draaien en dan voorzichtig melken ,ze wennen er wel aan.
De aanhouder wint!!!!

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 14:38

Bedankt voor de superreacties!!

We hebben haar dus gister een aantal keer zo gemolken dat er ff een straaltje uitkwam zegmaar, maar niet helemaal de uier leeg omdat ze na een straaltje al helemaal begon te trappen en wild te doen. Nu heb ik net het bokje een klein beetje geholpen met drinken door hem bij zijn favo speen weg te duwen naar die andere waar hij niet dronk. nu dronk hij daar ook effe. We gaan zeker proberen nog eens goed te melken..
Als we nog wat vragen hebben dan horen jullie het wel;)
Dankjulliewel!!