Waterschildpad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

develwife

Waterschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:44

Hallo,

Ik zit er aan te denken om een waterschilpad te kopen met een aqarium.

Wie heeft er ook een waterschilpad en heeft hier informatie over of tips?

Groetjes

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:43

Grootte aquarium:
Lengte = lengte rugschild x 4.
Breedte = lengte rugschild x 2.
De waterstand moet de minimale lengte van het schild hebben.
Elk extra dier, steen of stuk hout 30% bijrekenen.

Zorg voor een eilandje met een spot erboven zodat de waterschildpad kan opdrogen, anders is er kans op een schimmelinfectie. Zorg dat het onder de lamp ongeveer 35 graden is. Gebruik als bodembedekking kunstgras of niets. Waterschildpadden zijn grote vervuilers, wanneer je grind of steentjes als bodembedekking gebruikt wordt dit vaak heel vies en het is moeilijk schoon te maken. Gebruik ook liever geen zand, dit kan er namelijk voor zorgen dat het filter verstopt gaat zitten en bij een ruwe bodem slijt de onderkant van het schild erg hard.
Zorg ervoor dat het water wordt verwarmd met een verwarming, de watertemperatuur moet rond de 26 graden zijn. Plaats de verwarming veilig en stevig, waterschildpadden willen namelijk nog weleens happen op de verwarming en zo kan deze kapot gaan.
Wanneer het water kouder is dan 17 graden eten de waterschildpadden niets tot weinig.
Schildpadden kunnen hun aquarium erg vervuilen en dit kan gaan stinken, gebruik daarom een filter. Een goed biologisch filter of een groot buitenfilter is beslist noodzakelijk, waterschildpadden vervuilen het water namelijk echt heel erg. Zorg dat het filter altijd veilig hangt, zodat geen enkele schildpad kan verdrinken omdat het diertje vastgezogen zit. Maak minimaal 1 keer in de maand het filter schoon. Ververs mintens elke week 1/3 van het water door op temperatuur gebracht kraanwater. Wanneer het water niet helder meer is moet je al het water verversen.

In een landgedeelte, gevuld met zand, aquariumgrind en schors-turfbosgrond kunnen de dieren zonnen en zelfs hun eieren leggen, bied dit alleen aan tijdens de eilegperiode als dit voor een te grote watervervuiling zorgt. Heb je geen last van vervuiling kan je dit landgedeelte gewoon het hele jaar toch beschikbaar maken voor de waterschildpad.
Een (drijvend) landgedeelte vergoot het leefoppervlak van de schildpad, omdat de waterschildpadden hieronder kunnen zwemmen en schuilen.

Veel waterschildpadden zijn onderling samen te houden. Zorg er alleen voor dat de schildpadden niet teveel in grootte verschillen. Je moet natuurlijk niet een schildpadje van 3 centimeter bij een volwassen schildpad plaatsen. Zorg dat het verschil niet groter is dan 10 centimeter. Hou liever geen vissen samen met schildpadden, de waterkwaliteit is namelijk niet goed en trage vissen worden snel opgegeten, snelle vissen maken een kans om te overleven, maar zij zullen ook achterna gejaagd worden als de schildpad honger heeft. Zelf hou ik 2 kempvissen en 1 gup bij mijn schildpad, het gaat wel goed, maar dat komt denk ik, omdat ze te snel zijn voor de schildpad, anders had ie ze allang opgegeten

tamara_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:45

ik mag er geen .

Arrabel

Re: Waterschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:50

Dit is het aquarium van een vriendin van mij, zij heeft ook nog vissen zwemmen bij de schidpadden.

Afbeelding

Afbeelding

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:12

ik ben het eens met de bovenste uitspraak, daarnaast moet je nog zorgen voor vitamine druppels in het water. vergeet niet dat schildpadden naar hun aquarium groeien en dat ze als ze ouder en groter zijn, een jaar of 4/5 ook beginnen met bijten hoe tam je ze ook maakt. als ze groter worden bij dat aquarium van je vriendin hebben de vissen ook niet lang meer te leven waarschijnlijk ze worden verkocht met eindgrote 30 cm, maar meerendeel word groter en kan zelf 40 tot 50 cm worden

Booooo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:18

Ik wou een geelwang schildpad..
Maar die kreeg ik dus niet
Een Aquarium voor hem met lamp enz. erin was al 40,- dan het schildpadje zelf nog.. en de spullen

Dydy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:10

Mijn vriend heb nog een schildpadje emt bak eventueel te koop staan .. het was een geel iets
Hij is nog jong...

Booooo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:03

Dydy-->> Toevallig een geelwang schildpad..?

annieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:09

ik had er vroeger twee.. ook zo`n bak met eilandje enzo maar uiteindelijk werden ze te groot

kimmie1018

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:21

hooi

wij hebben drie shildpadden !! 2 geelwangen en 1 Roodwang.
wij hebben ze nu al 6 jaar en heirvoor hebben we nog 2 andere gehad.

wij hebben ze gewoon in een kinderzwembadje zitten in een vorm van een schelp. die kent iedereen vast wel. zomer zitten ze lekker buiten en daar hebben ze 2 van die badjes. daaromheen hebben ze veel gras zand en een paar stenen waar ze lekker op kunen zonnebaaien. s'winters zitten ze altijd binnen in zon zwembadje en daar zit een plankje in zodat ze daar lekker op kunnen ztten.

wij hebben hier geen verwarming in, geen filter. !! dat hebben ze in de natuur toch ook niet.

bij ons krijgen ze schildpadden voer, gedroogde visjes en eens in de maand levende goudvissen. dit is niet zielig want ze zijn gelijk dood als ze ze hebben gevangen.

in de natuur hebben ze toch ook geen verwarming. we hebben hiervoor 2 schildpadden gehad en die zijn super gezond oud geworden.

hier effe een paar foto's van onze padjes

Afbeelding
lekker buiten spelen

Afbeelding
hier krijgt ie net een gedroogd visje

Afbeelding
een geelwang van 6 jaar oud

Afbeelding
de andere geelwang voor en de grote roodwang er achter.

Afbeelding
nog een keer de geelwnag

Afbeelding
de geelwang samen met de rooswang !

Afbeelding
de roodwang ! hij is veel groter.

Afbeelding
gesellie met ze allen.

neem vooral niet zomaar een schildpad !! ze hebben veel zorg nodig, veel water en ze kunnen heel oud worden.

greetz kimmie1018

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:59

Annetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:06

Haai ik heb ook twee waterschildpadjes ze zijn nu ongveer 4 jaar, ze kunnen heel oud worden, ze staan nu bij mij op m'n kamer en daarnet ging ik een lamp verwisselen en er hing perongelijk een plukje haat in het water nu ben ik 3 haren kwijt... (ze hebben ze overgens niet op gegeten hoor. Maar als ze ouder en groot zijn kunnen ze je vinger feraf bijte.. Nieso lekker idee

groetjes
www.waterschildpad.nl

Dydy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:32

Booooo schreef:
Dydy-->> Toevallig een geelwang schildpad..?

Een geelbuik wordt hier gezegd door me vriend

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:39

Ik heb ook twee roodwang schildpadden gehad.
Zaten in de zomer in de tuin en in de winter binnen, ook zonder verwarming en filter.
Ik voerde ze in het begin gedroogd voer, maar op gegeven moment werden ze zo groot dat ik ze anders ben gaan voeren. Ik voerde ze vis, vlees en kattenbrokjes. S zomers hadden ze regelmatig slakken en insecten te pakken.

Ik heb ze ruimt 10 jaar gehad, maar toen ik naar Australie ging voor langere periode hadden mijn ouders weinig zin er al die tijd voor te zorgen. Ik werkte bij een sportzaak waar een hele grote "bak" was met meerdere schildpadden en heb die van mij daarheen gebracht. Ze zitten er nog steeds.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:47

kimmie1018: is dat niet gevaarlijk die stroomdraden bij je schildpadden

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:03

Hallo,

Heb inmiddels een roodwangschildpad gekregen van een vriendin van me.
Zie de foto
Afbeelding

Moet alleen nog het aqarium gaan inrichten wie heeft daar tips voor?
Zoals een zonneilandje enz..

Groetjes

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:26

Hoe groot is je aquarium. Hij oogt nogal klein voor zo'n schildpad.

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 19:42

miekelover schreef:
Hoe groot is je aquarium. Hij oogt nogal klein voor zo'n schildpad.

Hoi,

Ik vind hem ook te klein voor de schildpad maar heb het zo gekregen en het beestje heeft zo altijd gezeten
Maar ben inmiddels naar een grotere aquarium aan het kijken.
Dus als iemand iets voor me weet??

Groetjes

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:31

De grootte zou misschien kunnen. Ik zou er in ieder geval veel meer water in doen en de steen waarop hij kan zitten in een hoek leggen zodat hij meer ruimte heeft.
je kunt voor waterplantjes kiezen, maar die van mij vraten die altijd in no-time op.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:50

ik had het gelukt dat ik van iemand een gratis aqaurium kreeg van 1,20 lang. Voor mijn padjes in de winter. NU zitten ze lekker buiten in de vijver. Maar omdat die te ondiep is voor de winter heb ik ze in een aquarium.

Gewoon goed zoeken op marktplaats ofzo. hoe groot is je pad nu

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:00

Aangezien de schildpad verkocht is, een slotje