broedse kip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

broedse kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:05

Mijn kip heeft weer het plan opvat om te gaan broeden, zoals elk jaar.
Aangezien ik geen zin heb in kuikens heb ik de eieren al weggehaald, maar dat deert haar niet.
Nou zou ik eigenlijk graag zien dat ze het broeden opgeeft, want eten en drinken doet ze ook nauwelijks meer en bovendien is ze bijzonder agressief tegen de konijnen die in dezelfde ren verblijven.
Wie heeft tips om haar weer van haar broedplannen af te krijgen?

ellepel

Re: broedse kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:41

heb je al van die nep eieren?

van die stenen eitjes die je in t nest kunt leggen, dan zitten ze daarop.
en volgens mij is er echt geen manier om har van t broeden af te krijgen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:43

Nepeieren zijn niet nodig hoor, op stro broeden vindt ze meer dan genoeg.
Probleem is juist dat ik haar van het broeden af wil hebben.
Heb al de tip gehad om haar een aantal dagen onder een emmer met een steen erop te zetten, maar dat vindt ik eerlijk gezegd niet zo diervriendelijk.

EveliNero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:46

heb je een tuin? dan de kip gewoon, met de anderen kippen, losgooien. hok dicht en pas vanavond weer open doen.
je schijnt ze ook broedsaf te krijgen door ze in een emmer met water te dompelen (de onderkant) maar daar heb ik geen ervaring mee.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:49

Volgens mij heb ik ooit gehoord dat als een kip broeds is en je dat over wil laten gaan dat je haar dan met haar kont in een emmer koud water moet zetten. Maar ik weet het niet zeker.

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:50

de kip een paar dagen in het donker zetten.. gewoon een houtenkistje nemen, beetje stro erin, kip erin en dan een houten plank of iets anders over dat kistje leggen zodat het donker is in de kist.. binnen paar dagen is de kip er dan vanaf

wilco_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:54

het legnest waar hij op broed afsluiten dat ze daar niet meer kan zitten. Wij hebben ook wel eens een broedse kip maar die komt altijd nog wel gewoon eten...

lovelance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:05

Even uit de kippenencyclopedie overgenomen:
Het beste kunt u de hen van haar eieren afhalen en enkele dagen in een aparte ruimte, waar geen broedgelegenheid is, laten 'afkoelen'. Als u ook nog zorgt voor wat gezelschap in de vorm van een haan of een andere hen, dan is het meestal voorlopig weer even gedaan met de broedsheid. Geef haar in die periode wel water en legkorrels.
Bij niet al te hardnekkig broedse hennen is het soms voldoende het dier twee maal per dag van de eieren te halen, de eitjes weg te nemen, en haar tussentijds buiten het hok wat te eten en drinken te geven.

Dus even apart zetten, hoeft niet eens in een kistje.
Dat tweede over steeds de eieren weghalen, dat deden wij ook bij de 4de kip die broeds werd, maar die ging gewoon op een leeg nest zitten broeden, dus toch maar 2 eitjes eronder gelegd

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 15:58

EveliNero schreef:
heb je een tuin? dan de kip gewoon, met de anderen kippen, losgooien. hok dicht en pas vanavond weer open doen.
je schijnt ze ook broedsaf te krijgen door ze in een emmer met water te dompelen (de onderkant) maar daar heb ik geen ervaring mee.

Heb wel een tuin maar ook een grote duitse herder, een jack russel en 2 katten.....die lusten allemaal wel een kippetje

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 15:59

Niezzz schreef:
Volgens mij heb ik ooit gehoord dat als een kip broeds is en je dat over wil laten gaan dat je haar dan met haar kont in een emmer koud water moet zetten. Maar ik weet het niet zeker.

Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord en had ik in mijn achterhoofd om te proberen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:00

Ik zal eens kijken of ik een mooi plekje voor haar kan bedenken om 'af te koelen' . Helpt dat niet dan maar met haar kont in een emmer water }> .