Ervaringen met een konijn los in huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Ervaringen met een konijn los in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:10

Binnenkort krijgt een vriendin een Franse Hangoor in huis. Ze wil het konijn de hele dag los laten lopen (na een soort van zindelijkheidstraining), en dat die de behoefte op een bak doet.

Hebben jullie ervaring mee, en misschien tips? Kabeltjes wegwerken ed. is ze van op de hoogte. Maar bijvoorbeeld praktische dingen: hoe zorg je dat het konijn de hele dag hooi heeft zonder dat je hele huis vol hooi ligt?

miepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:11

Mijn konijn heeft een lekker grote kooi (1,50 x 0,90 m), en als ik thuis ben loopt hij altijd los.

Hij is zindelijk geworden nadat ik de eerste tijd meteen zijn plasjes opgeruimd heb en telkens elke keutel die ik vond terug gooide in zijn kooi. Ik wil hem wel in de gaten kunnen houden, want hij kruipt overal onder en tussen en op, en hij houdt ook van nieuwe dingen proeven (lees: banken, kasten, etc)

Hij weet dat hij mag eten in zijn kooi, en het hooi etc blijft daar dan ook netjes in liggen. Alleen als hij in de hoek graaft, wil hij het zaagsel nog wel eens rondstrooien.
Daarnaast is het handig heel consequent te zijn en zijn eten in zijn kooi te geven. Dan kan je hem daar altijd in krijgen als het nodig is. (Die van mij laat zich lastig vangen, kruipt onder de bank, onder de kast etc).

Zorg dat je geen was, schoenen of kledingstukken op de grond laat slingeren, daar is geheid de eerste tijd een hapje uit. Verder natuurlijk snoeren wegwerken, afstandbediening in de gaten houden (erg lekker, die rubberen knopjes), en in de gaten houden of je konijn niet slim genoeg is om via stoelen oid op de tafel te springen.

Oja, ook al loopt hij de hele dag rond, zorg dat hij een "eigen" plekje heeft waar hij zich terug kan trekken en niet gestoord wordt.

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:48

denk ook aan je behang... mijn twee nijntjes hebben hele stukken behang van de muur afgetrokken.... en je vloerbedekking kan er aan gaan... laminaat daar in tegen is wer niet goed voor de pootjes van de konijnen is vaak te glad...
zitten veel haken en ogen aan hoor je konijn los in de kamer hebben voor 24 uur per dag...
zorg ook voor een vriendje of vriendinnetje daar hebben ze veel meer aan dan los in de kamer lopen 24 uur per dag...

simodi

Re: Ervaringen met een konijn los in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:00

En denk aan de onderkant van gordijnen! De mijne had de hele loodveter onder uit de vitrage gegeten!

Ik zou sowieso het konijn alleen loslaten als je er bij bent en toezicht kunt houden. Ze knagen echt overal aan, en wie weet waar ie allemaal ziek van kan worden als ie veel binnenkrijgt: bepaalde verfstoffen, behanglijm, potgrond etc.

xelx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:55

Ik zou als ik haar was niet de hele dag je konijn laten los lopen.
Ik heb zelf ook een konijn. Maar die heb ik geleerd dat als ik een kleed in de kamer leg dat die daar op blijft. Veder mag die in de zomer wel is buiten in de ren overdag. Maar ik heb zelf ook een konijn gehad die de hele dag los mocht lopen en die was na een paar maand helemaal verwilderd.
Als je hem gewoon een paar uur laat lopen krijgt ie genoeg beweging. En zit je ook niet met het probleem dat je hooi door de hele kamer hebt liggen.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 09:10

Hmm bedankt voor de tips...

Hoe groot moet een kooi zijn voor een franse hangoor? Formaat puppyren?