Cavia plast over je heen. :+

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Cavia plast over je heen. :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 12:53

Heey bokkers,

Nou zoals de titel al zegt mijn cavia plast over mensen heen als je hem maar lang genoeg vast hebt. Mijn cavia is nu iets ouder dan 2maand. Hij heeft lang haar en nog niet zo groot. Zelf heb ik het nog nooit mee gemaakt dat hij het bij mij heeft gedaan. Maar sommige mensen die hem soms vast hebben heeft ie het wel bij gedaan. Weet iemand misschien hoe ik kan zorgen dat hij het niet doet? Want ik vind het best vervelend, en weet iemand misschien ook waarom hij het niet bij mij doet terwel ik hem regel matig lang vast heb?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Hij is nog jong dus denken jullie dat ik het kan afleren op een bepaalde manier?
Ik hoor het wel.

Groetjes.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:58

Ik denk niet dat je dat gedrag af kunt leren. Hij moet gewoon na een tijdje plassen lijkt me, dat is toch niet zo vreemd? In de natuur zijn cavia's ook niet zindelijk, en het dus ook niet gewend op te houden. Het kan zijn dat hij eerder bij vreemde mensen plast uit angst.

Ik zou me er niet druk om maken, alle cavia's/hamsters/konijnen/ratten etc doen dat hoor. Gewoon een oude handdoek ertussen en je hebt nergens last van.

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:10

Ik denk dat hij na een tijdje bang wordt en dat hij dan van de zenuwen zijn plasje laat lopen

Patty14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 14:18

Oke bedankt voor het reageren. Ik denk ook wel dat het komt dat ik ze dan te lang vast heb. Had ik eigenlijk nog niet zo over na gedacht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:32

haha, elke cavia doet dit, cavia's kan je niet zindelijk maken, en dit gedrag dus ook niet afleren.. mischiene en handoeke rbij op schoot geven?

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:37

Madelen schreef:
Ik zou me er niet druk om maken, alle cavia's/hamsters/konijnen/ratten etc doen dat hoor. Gewoon een oude handdoek ertussen en je hebt nergens last van.

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Met cavia's en ratten heb ik geen ervaring, maar hamsters en konijnen kun je echt wel zindelijk maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:39

xxZanniejxx schreef:
Ik denk dat hij na een tijdje bang wordt en dat hij dan van de zenuwen zijn plasje laat lopen

dit is dus echt onzin vind ik..

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:42

de mijne deed dit ook toen ie jonger was. Je moet gewoon een handdoek op je schoot leggen (dubbelgevouwen dat ie dikker is) en dan je caav met zn kontje een beetje veilig zetten
de mijne doet het trouwens nu nooit meer

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:42

Tja als cavia's echt bang zijn willen ze ook nog wel eens poepen, dus waarom ook niet plassen? Ik denk dat je hem gewoon te lang vast houdt

Patty14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 15:02

Madelen schreef:
Ik denk niet dat je dat gedrag af kunt leren. Hij moet gewoon na een tijdje plassen lijkt me, dat is toch niet zo vreemd? In de natuur zijn cavia's ook niet zindelijk, en het dus ook niet gewend op te houden. Het kan zijn dat hij eerder bij vreemde mensen plast uit angst.

Mijn konijnen deden dit nooit. Dus ik denk dan toch dat het komt omdat ik hem te lang vast heb.

Toch bedankt voor het reageren allemaal

Chichiba

Re: Cavia plast over je heen. :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:17

Konijnen zijn wel zindelijk van zichzelf...Plassen altijd in 1 hoekje...en kun je ook leren plassen in een (fretten)toiletje...Cavia's is een stuk lastiger...Sommige zijn zindelijk maar de meeste niet...Vaak merk je aan het diertje dat ze moeten plassen(zacht gepiep of onrustig)...nu als ze nog jong zijn ws nog niet...maar dat komt wel...als hij wat ouder wordt...dan leert hij ook meer zijn plas op te houden...Maar goed als je hem uit zijn hok haalt en hij moest net plassen zal hij het op schoot doen...

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:24

Tja, toch heb ik wel eens gehad dat een konijn op mijn schoot moest plassen. Ratten ook. Mijn cavia plaste trouwens vaker op schoot naarmate ze ouder werd.

Marja1988

Re: Cavia plast over je heen. :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:11

mijn cavia is wel hokzindelijk. dwz hij poept en piest op 1 plek. Dat is wel lekker met het schoonmaken hoef ik ongeveer alleen dat stukje eruit te halen zaagsel op te schuiven en een beetje vers erbij te doen.

Op schoot, bank etc plaste (plasde?) hij veel vaker toen hij klein was. Nu ook nog wel eens maar dan haal ik maar gauw een doekje.

Nu moet ik toegeven dat mijn cavia gek is. Hij springt graag tegen de muren op en bokt het liefst de hele dag

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:56

Mijn cavia doet dat ook heel af en toe. En is ook nog jong. Volgens mij doe je er niet veel tegen. Ik doe soms als ik weet dat ik m'n cavia lang op schoot hou er een handdoek onder voor de zekerheid.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:29

Shanna schreef:
xxZanniejxx schreef:

dit is dus echt onzin vind ik..

Dat is dus geen onzin! Van onrust of angst doen ze een plasje!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:50

VeirL schreef:
Madelen schreef:

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Met cavia's en ratten heb ik geen ervaring, maar hamsters en konijnen kun je echt wel zindelijk maken.

Precies, alle hamsters die ik gehad heb waren super zindelijk. Ze doen nooit wat buiten de kooi en gaan in de kooi altijd netjes op het wc'tje, en de kooi blijft dus superschoon.

Maar het is idd een nadeel van cavia's. En het is denk ik ook de reden waarom ik nooit cavia's zou nemen. Je kunt ze niet rustig los laten lopen omdat ze gewoon niet zindelijk zijn.

Patty14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 10:32

Bedankt voor alle info! Ik had nog een vraagje, hebben jullie in de zomer ook cavia's in de tuin lopen. Dat jullie bijvoorbeeld de bovenkant van de kooi ergens neer zetten. En dat je er dan bij blijft zitten.

kleine_joyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:38

Hoi
Mijn cavia is al wat ouder en ook een lang harige en als ik hem net iets te lang op schoot heb plast hij ook.
Cavia's zijn nu eenmaal niet zindelijk en je kan er wel een handoek tussen leggen maar mijn cavia vond dat nooit leuk want dat zat raar e mij cavia klimt altijd helemaal naar me nek.
Bij andere plast hij toch iets eerder dan bij mij dat is toch angst omdat hij hu minder goed kent.

Trouwens ff vragie iemand die ik ken heb zon cavia tuigje wat vinden jullie daarvan?

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:47

Het is moeilijk, maar zindelijk maken kán wel.

Caviatuigje vind ik helemaal niks, maak/koop dan een mooie ren en laat ze daar lekker vrij in loslopen.

kleine_joyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:54

ok bedankt!