Cavia met ontstoken oogje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Cavia met ontstoken oogje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 00:50

Ik merkte vanmiddag ineens dat een van mijn caafs een ontstoken oogje heeft, het ziet er dik en rood uit en hij knijpt het een beetje dicht, maar er zit nog geen vliesje op of viezigheid in..

Ik heb het vanavond voorzichtig uitgespoeld met afgekoelde kamillethee en als het aanhoudt ga ik met met hem naar de DA..

Ik vraag me af of iemand nog verdere tips heeft hiervoor?

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:03

Ik denk dat je het idd gewoon schoon moet houden. En als het niet over gaat even bij de DA langs moet gaan..

annelot

Re: Cavia met ontstoken oogje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:07

Ga even langs de dierenarts om een tubetje Fucithalmic te halen. Dit is heel goede oogzalf. Het helpt bij mijn cavia's ook altijd erg goed.
Succes.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:10

kan je het wat beter beschrijfen???
is het oog ook groter als normaal???
wat voor kleur is het oog rood/wit???

mijn cavia had wat hier boven staat,hij had in 1x een heel groot oog.
de DA wist niet wat het was hij zat te twijvelen aan tumor achter het oog of wat anders dat ik vergeten ben ik heb hierdoor me cavia moeten laten inslapen.omdat ze te oud was voor een operatie(8jaar)
ik hoop voor je dat jouw cavia dat niet heeft....

Nathachou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:47

Heeey!
Niet experimenteren, maar meteen naar de dierenarts! Zowiezo geen kamille-thee in de ogen, dat irriteerd het alleen maar (omdat er nog pollen inzitten van de bloem).
Dus ik zou gewoon naar de dierenarts gaan die zal je antibiotische zalf geven, dat is het enige wat echt helpt. Door zelf te experimenteren kan je het veel erger maken!
Groetjes,
Naatje

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:49

Even naar de DA, ben je tenminste op tijd, voordat het erger zou worden..

dwaallicht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 14:22

Nathachou schreef:
Heeey!
Niet experimenteren, maar meteen naar de dierenarts! Zowiezo geen kamille-thee in de ogen, dat irriteerd het alleen maar (omdat er nog pollen inzitten van de bloem).
Dus ik zou gewoon naar de dierenarts gaan die zal je antibiotische zalf geven, dat is het enige wat echt helpt. Door zelf te experimenteren kan je het veel erger maken!
Groetjes,
Naatje

De kamille-thee tip heb ik van de fokker waar ik de beestjes vandaan heb gehaald, that's why, en ik heb er wel vaker over gehoord.
Maar ik heb het oogje gisteren pas ontdekt en het ziet er vandaag al zo naar uit dat hij vandaag naar de DA gaat.
De cavia is trouwens een rus met rode oogjes.

tijger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:36

een oogje schoon maken met gewone afgekoelde thee kan helemaal geen kwaad en het is juist goed. Ik heb ook een cavia waarvan de oogjes een beetje viezig zijn. ben ook bezig met thee. twee keer per dag NIET erin met een watje. wij doen het ook altijd bij onze hond en het werkt echt het gaat gewoon over dan.
duurd het lang dus na 3 dagen nog niet over naar de dierenarts ermee.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:41

met wat moet je er dan over heen gaan? handoekje?

tijger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:45

nee met een watje maar je moet zorgen dat je niet IN de ogen van het beestje komt maar er echt overheen

Duppie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:49

ik zou het goed in de gaten houden want een van mij cavis's had ook een dik oog en zijn we naar de da gegaan en bleek dat hij een onstoken kies had en die zat tegen het oog te drukken en hebbe we hem gelijk laten inslapen dus houd het goed in de gaten!!

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:55

ohh dacht al:P

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:46

wat bij een ontstoken oog ook helpt is volle melk. Succes trouwens met je caaf!

dwaallicht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 21:01

Annechien schreef:
wat bij een ontstoken oog ook helpt is volle melk. Succes trouwens met je caaf!

Dankje voor de tip, iedereen trouwens bedankt voor het commentaar!

Ik heb vanmiddag de dierenarts maar even gebeld, hij gaf me het advies om bij de dierenspeciaalzaak een tubetje oogzalf te halen en het nog even aan te kijken. Helaas waren die ivm koninginnedag niet open, dus heb ik nog geinformeerd naar de kamillethee, en dat kun je dus prima gebruiken bij een (lichte) ontsteking.

Ik heb het oogje vandaag 2 keer voorzichtig gespoeld met afgekoelde thee en het lijkt wat beter te gaan, Ziggy doet zn oogje nu weer een beetje open. Ik ga ermee door tot maandag, als de verbetering dan niet voldoende is gaan we alsnog naar de DA

dwaallicht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 21:03

jashin schreef:
ik zou het goed in de gaten houden want een van mij cavis's had ook een dik oog en zijn we naar de da gegaan en bleek dat hij een onstoken kies had en die zat tegen het oog te drukken en hebbe we hem gelijk laten inslapen dus houd het goed in de gaten!!

Dat is rot

Maar hier is het gewoon een ontsteking, de cavia is nog jong en ik heb ook langs zijn kopje gevoeld en er zit verder geen bult onder/omheen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:50

De DA kan je hier een zalfje voor geven

Als je merkt dat dit zich vaker voordoet id toekomst, kan je misschien trouwens op het hooi en stro letten. Sommig hooi stoft nogal, dat kan je beter natmaken (met een plantenspray gewoon wat water erover sprayen) voordat je het in de ruif / of gewoon in de kooi legt. Verder kan stro soms gemeen prikken- voor mij de reden dat mijn knaafjes alleen nog maar op zaagsel of soms russelbedding (heeeel zacht stro-achtig spul) staan. Mijn knaafjebeest had heel vaak last van ontstoken oogjes, de ander niet echt (wat geirriteerd soms). Sinds ik het stro heb weggehaald is dat ook compleet over!

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:54

'T arme dier
Blijf het maar uitspoelen met een zacht straaltje lauwwarm water, laat het daarna maar mooi rusten.
En als je merkt dat hij/zij er erg last van heeft, naar de DA.
Sowieso al naar de DA gaan trouwens

Nathachou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:50

Heeey!
Ik had vroeger ook gehoord dat je kamille-thee kan gebruiken om de ogen uit te spoelen, maar ik meen het, het is echt slecht voor je beestje. In kamille-thee zitten pollen e, dat irriteerd heel erg. Als het te erg wordt kan je diertje er zelfs blind van worden.
Bij je dierenarts zou je een desinfecterende oplossing moeten krijgen, daar kan je het oog van je cavia goed schoon mee houden!
Ook nog even over dat zaagsel. Zaagsel schijnt heel slecht te zijn, een artikel hierover vind je op www.konijnen.nl!
Groetjes,
Naatje

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:53

Ik snap niet waarom het met thee moet gebeuren? Afgekoeld gekookt water is toch ook goed?
Ik zou alleen, als ik jou was, als het na 2 daagjes nog zo is, naar de DA gaan.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:01

gewon even na de DA gaan en ik het hok van je cavia even de bodembedikking waar erg veel stof in zit even vervangen door iets waar weinig stog in zit

dwaallicht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:21

Nathachou schreef:
Heeey!
Ik had vroeger ook gehoord dat je kamille-thee kan gebruiken om de ogen uit te spoelen, maar ik meen het, het is echt slecht voor je beestje. In kamille-thee zitten pollen e, dat irriteerd heel erg. Als het te erg wordt kan je diertje er zelfs blind van worden.
Bij je dierenarts zou je een desinfecterende oplossing moeten krijgen, daar kan je het oog van je cavia goed schoon mee houden!
Ook nog even over dat zaagsel. Zaagsel schijnt heel slecht te zijn, een artikel hierover vind je op www.konijnen.nl!
Groetjes,
Naatje

Zaagsel schijnt inderdaad weer niet zo goed te zijn voor de luchtwegen.
Maar, over de kamillethee, ik heb gisteren mijn DA opgebeld en die zei dat ik het prima kon gebruiken, net zoals mijn stage-DA en de fokker waar ik mijn caafs vandaan heb. Om je gerust te stellen, ik heb zelfs de thee nog even op mijn eigen oog uitgeprobeerd om na te gaan of het echt niet prikt en ik heb nergens last van gehad
Daarnaast heeft Ziggy zijn oogje vandaag al weer open, het is nog wel dik en rood maar niet meer vies gelukkig

@ VeirL: Kamille heeft een natuurlijke ontstekingsremmende werking, vandaar de thee

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:27

heey mijn cavia had dit ook, ik heb er bij de dierenwinkel bij ons in het dorp een zalfje voor gekregen koste geloof ik € 7 euro.. het hielp echt heel goed en en was in een week verdwenen..!!

(wahah jouw cavia heet ziggy,, haha zo heet ik ook)

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:08

De mijne heeft hier ook wat last van, aan beide oogjes.
Ik heb het toestraks even schoon gemaakt met wat warm water,
eens kijken of het erger wordt, anders ook maar even die zalf kopen.

Hij is ook al wat ouder, dat begin ik de laatste tijd heel erg te merken helaas