We hebben een maand of wat geleden een aantal planten gekocht, waaronder een grote bak met een (kleine) boom er in. Geen enkel probleem. Tot een week of 2 naderhand. Er werd sporadisch, maar steeds vaker, in gegraven. Ik ben uiteindelijk, ondanks mijn aversie tegen straffen met water, een plantenspuit in gaan zetten. Niet met bijzonder veel effect, aangezien ik de dader niet 'in the act' kan pakken.
Ik ben er inmiddels achter dat Elmo de boosdoener is. Ik heb 'm één keer toen hij er nét uit was flink te grazen genomen met de plantenspuit. Hij heeft het daarna 3 weken niet meer gedaan. 2 weken geleden was het weer raak. Weer natgespoten. Week rust. En sinds eind vorige week is het weer regelmatig tijd, zelfs 't water boeit 'm niet

Die bak wordt overigens niet als kattenbak gebruikt, hij graaft alleen. Hij doet het alleen als ik NIET in de kamer of keuken ben. Al ben ik een halve minuut weg, dat is voldoende... Gisteren gooide ik afval in de duobak. Vandaag liep ik even naar boven om de pc aan te zetten. Ergste is dat ie met zandpoten de bank op springt als ie uitgegraven is of als ie wat hoort, overal poten op de bank. En hij weet donders goed dat hij er niet op mag. Ik heb het momenteel echt even gehad, er zijn centimers grond uit de pot inmiddels, straks lag écht álles om de pot heen onder een laag zand.
Hoe krijg ik 'm afgeleerd dat ie in die bak graaft? Zonder dat ik 'm op heterdaad hoef te betrappen, want dat kan dus niet.