Hoe kat uit de plantenbak houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Hoe kat uit de plantenbak houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:56

In november ben ik naar Tilburg verhuisd. De katten liepen in Roermond altijd vrij buiten, sinds Tilburg niet meer. Gaat prima op zich, af en toe laat ik ze de plaats op. Koekie vind het geweldig met d'r tuigje, Elmo blijft liever binnen.

We hebben een maand of wat geleden een aantal planten gekocht, waaronder een grote bak met een (kleine) boom er in. Geen enkel probleem. Tot een week of 2 naderhand. Er werd sporadisch, maar steeds vaker, in gegraven. Ik ben uiteindelijk, ondanks mijn aversie tegen straffen met water, een plantenspuit in gaan zetten. Niet met bijzonder veel effect, aangezien ik de dader niet 'in the act' kan pakken.

Ik ben er inmiddels achter dat Elmo de boosdoener is. Ik heb 'm één keer toen hij er nét uit was flink te grazen genomen met de plantenspuit. Hij heeft het daarna 3 weken niet meer gedaan. 2 weken geleden was het weer raak. Weer natgespoten. Week rust. En sinds eind vorige week is het weer regelmatig tijd, zelfs 't water boeit 'm niet

Die bak wordt overigens niet als kattenbak gebruikt, hij graaft alleen. Hij doet het alleen als ik NIET in de kamer of keuken ben. Al ben ik een halve minuut weg, dat is voldoende... Gisteren gooide ik afval in de duobak. Vandaag liep ik even naar boven om de pc aan te zetten. Ergste is dat ie met zandpoten de bank op springt als ie uitgegraven is of als ie wat hoort, overal poten op de bank. En hij weet donders goed dat hij er niet op mag. Ik heb het momenteel echt even gehad, er zijn centimers grond uit de pot inmiddels, straks lag écht álles om de pot heen onder een laag zand.

Hoe krijg ik 'm afgeleerd dat ie in die bak graaft? Zonder dat ik 'm op heterdaad hoef te betrappen, want dat kan dus niet.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:49

Heel simpel!
Koffiedik bij de plant in de bak doen.
Hier hebben katten een hekel aan en het is niet schadelijk voor je planten.

(koffiedik: de koffieprut wat je over hebt na het koffie zetten, als je een senseo hebt dan kan je de senseo padtjes open knippen en dat bij de plant doen.)

Je hebt ook een middeltje dat heet katweg, maar daar weet ik het fijne niet van, ik weet niet of dat schadelijk is voor je planten.

Succes!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:52

plantenspuit gereed houden

ellepel

Re: Hoe kat uit de plantenbak houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:53

zoek een paar mooie stenen op en doe die erbij in.

of koop bij de tuinzaak een klein bodembedekkertje en zet die er bij in.

katten eruit, jij blij,plant blij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:17

Kattenschrik. Dat koop je bij Intratuin, het ruikt naar citrusvruchten en dat vinden ze zo smerig dat ze wle wegblijven. Alleen opletten dat je het niet op het groene gedeelte van de plant spuit.
Bij mij werkt het super!!

kenolia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:28

Peper in de plantenbak strooien.
Heb ik ook gedaan. Ik had het gehoord van een vriendin en het helpt echt!
Normaal elke middag als ik thuis kwam lag de hele kamer vol met modder, maar hij heeft nadat ik de peper erin gestrooid heb er niet weer aangezeten

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:30

Hahahaha, ik kan me voorstellen dat ze dat ze peper net lekker vinden, ik weet alleen niet of dat goed is voor de slijmvliezen van de kat....

kenolia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:34

Nou ja hij komt er niet meer aan, dus dan heeft ie ook geen last van de slijmvliezen.
Moet ie er maar niet aankomen

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:05

Wij hebben ook zo'n lieve kat !!!
We hebben bij intratuin (zul je beslist ook ergens anders kunnen kopen) kattenschrik gekocht.. Dan moet je dus bijna de hele fles in de plantenbak kiepen (en niet dat beetje wat ze adviseren). Het werkt als een tiet.. Geen 1 van onze 4 schatjes heeft tot nu toe in de plantenbak gezeten

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:13

paar grote rivierkeien die te zwaar zijn om mee te spelen in de plantenbak leggen, stukje kippengaas er over heen vouwen, plant wegdoen of je er bij neerleggen dat ie het doet:)
het heet niet voor niks KATTENkwaad hahaha!

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:55

Die laatste 2 zijn geen optie Waarom zet je kat wegdoen er niet bij?
Kippengaas en hekjes wil ik er eigenlijk niet in doen. Vind ik niet mooi

Koffiedik... Sja. Ik heb het idee dat dat niet al te fris is. De drupjes koffie onder in de Senseo zijn met een week of 2 a 3 ook aan het schimmelen...

@Knightloekie, heeft die plant dat spul overleefd? En is dat eenmalig of moet je dat herhalen?

@kenolia: wit, zwart, gemalen, korrels, hoeveel? Overigens blijf ik aan het niezen van peper, dus of dat er in gaat komen...

@Qimm: plantenspuit werkt dus niet. Hij doet het echt als ik niet in de kamer of de keuken ben. Boven of beneden dus... Zodra ik naar beneden (of boven) kom maakt ie zich uit de voeten.

Ik heb die tip van die keien ook al op een ander forum gekregen, dat vind ik tot nu toe - samen met dat kattenschrik-spul - het beste idee... Een klant van me is bloemist, misschien kan ik daar een paar mooie keien van krijgen

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:55

Ja of van die kleinere kiezels proberen, als dat al werkt samen met kattenschriK!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:23

de mijne wilden ook altijd graag in de planten en inderdaad een paar mooie stenen erin werkt wel, of desnoods van die leuke kleine tuinkabouters erin zetten!

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 09:02

Tuinkabouters?
Orionneke, jagen ze die kiezels niet heel de kamer door?

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:36

Dat spul is niet schadelijk voor de planten en mensen We hebben het er nu 2 maanden gelden ingegooid en tot nu zijn ze er niet meer in geweest

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:49

Citaat:
Die laatste 2 zijn geen optie Waarom zet je kat wegdoen er niet bij?

omdat ik dat geen optie vind
heb er zelf ook 4 en bij mij gaat eerder die plant weg dan mn poezels...

als je met die keien gaat proberen neem ze dan niet te klein anders vind je ze overal terug behalve in de plantenbak.

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:55

Onze kat ging altijd in een kleine plantenpot zitten op de vensterbank, dat ding is al meerdere keren omgevallen enzo. Kregen wij de top er satéprikkers in te doen. Nou dat hebben wij gedaan, die kat heeft zich 1x flink laten prikken en ik heb haar er nooit weer in gezien.
Het kan gevaarlijk zijn, dat ze op de verkeerde plek prikken, maar 1x is ook genoeg.

picobello

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:55

Kippengaas heeft bij ons goed gewerkt. Ik kon geen planten meer houden, alles werd compleet uitgegraven. Toen heb ik mooie vormpjes uit zitten knippen uit gaas en in de potten gedaan en sindsdien is het niet lollig meer en heb ik inmiddels ook het gaas weer kunnen verwijderen.