fretten en suikerziekte kan dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

fretten en suikerziekte kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 13:27

Ondanks dat fretten niet bij veel mensen bekend zijn en dit geen speciaal forum is voor fretten hoop ik dat er misschien toch iemand is die me meer kan vertellen, een dierenarts bellen kan namelijk altijd nog.

Een van onze fretten drinkt namelijk ineens veel meer en ook zijn urine ruikt zoeter/ ammoniak achtig. Bij mensen zou je meteen gecontroleerd worden op suikerziekte, maar kan een fret dit ook krijgen?
Verder probeert hij ook als hij de kans krijgt zijn urine weer op te drinken, ook dit is sinds zijn urine zo ruikt.. Iemand misschien een idee wat dit anders zou kunnen zijn?

roomsoes17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:32

ik weet niet precies of een fret suikerziekte kan krijgen.. ik weet wel dat vrouwtjes of een nestje moeten krijgen of gestereliseerd moeten worden, anders kunnen ze geloof ik heel ziek worden.. zou anders toch even de DA bellen of even goed op het net zoeken naar info sux6 iniedergeval

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 13:39

Bedankt voor je reactie!
Ja inderdaad vrouwtjes moet ook gecastreerd worden ( alles eruit halen ) anders kunnen ze beenmergkanker krijgen.
Maar dit gaat over een mannetje , tevens ook gecastreerd.

swoeky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:31

neem eens contact op met Tammie, die weet hier erg veel vanaf. ook is hier een speciaal fretten topic in beestenboel, een stukje naar onderen

Arrabel

Re: fretten en suikerziekte kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:32

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:33

Wel eens gehoord van insulonomen? Is een bekende kwaal bij oudere fretten. Als je je er een klein beetje in verdiept had, had je dat moeten weten.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:37

insulonomen = insulinomen
Ik was hier inderdaad ook al naar opzoek maar kon niet meer op de naam komen.
Ik heb zelf altijd jarenlang fretjes gehad, gelukkig altijd in goede gezondheid.
Maar ik heb er wel veel over gelezen en deze ziekte komt inderdaad veel voor bij de fret (hoe triest ook)
http://home.wanadoo.nl/de.fret/insulinoom.html

Maar ik zie bij de symtomen niet staan dat een fret bij insulinomen veel dorst krijgt...
De symptomen
-Aan de bek krabben en overmatig kwijlen
-Gewichtsverlies
-Spierverzwakking, door spierzwakte valt het achterlijf om.
-Weinig energie en veel slapen
-Lethargie (fret zit zomaar wat voor zich uit te staren)
-Overgeven
-Trillen
-Toevallen
-Coma
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 24-04-06 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:41

ja, sorry, te snel getypt
Daarbij is hte al een aantal jaren geleden dat ik fretten had

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:09

@ arrabel : bedoelde hier op bokt, weet dat er meerdere sites en forums op internet te vinden zijn en ben er ook vaker op te vinden.

En hij is 2 jaar oud, en krijgt sinds hij bij mij is totally ferret te eten, daarvoor weet ik niet, heb hem van iemand overgenomen omdat die hem kwijt wilde omdat ze er geen tijd meer voor had ( pas een baby gekregen ).

Over insulinoom had ik ook al overal op internet kunnen vinden, maar hij heeft van geen enkele symptoom last van. Hij is gewoon heel levendig drinkt alleen meer en zijn plas ruikt naar ammoniak. Hij slaapt niet meer als de andere fretten en speelt er lustig op los.

Ik vroeg me gewoon af of suikerziekte ook kan, ik werk namelijk in de zorg en wanneer een mens deze symptomen heeft wordt er meteen een dagcurve ( een aantal keer per dag bloedgeprikt via vinger om de insuline na te kijken of deze misschien te hoog/laag is ) gehouden om de suiker na te kijken.

Bedankt voor jullie reacties!

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:09

Totally Ferret is heel goed om je fretje te geven, daar kan het dus niet aan liggen.
Ik denk ook niet dat jouw fretje insulinomen, daar heeft hij inderdaad geen symtomen van.
Suikerziekte komt zeker voor bij fretten, dat kan ik je met 100% zekerheid zeggen.

Hier nog een topic over fretten, maar die zal je waarschijnlijk al gezien hebben: viewtopic.php?f=73&t=546557

Heel veel sterkte met je fret, en ga anders even langs de dierenarts, die kan je meteen zeggen of het suikerziekte is of niet.