Konijnen fokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xelx

Konijnen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:05

Hallo
ik had een vraagje ik heb een vrouwtjes konijn die nu 7 maand is en mijn vriendin heeft een mannetje die nu 2 jaar is.
We willen graag een keer met de proberen te fokken.
Nou is mijn vraag:

*Wat is de beste leeftijd om met een konijn te fokken?

Foto's mannetje:
Afbeelding
Afbeelding

Foto's vrouwtje:
Afbeelding
Afbeelding

Zouden wel leuke kleintjes worden denken jullie niet?

GoLizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:06

nibbit is het mannetje en mijn konijn.. ik denk dat er hele leuke kleintjes uit komen

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:07

het vrouwtje zal ik toch mee wachten tot het 1 jaar oud is, is, ik zou zelf altijd tot een leeftijd van tussen de 1 en anderhalf jaar wachten. dan is je konijntje uitgegroeid en volwassen, en kan het in normale omstandigheden geen kwaad voor haar gezondheid dat ze drachtig is.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:12

ik zou ook nog even wachten als ik jou was.. Nog even de voedster iets ouder laten worden.

Maar leuke cominatie is dat! worden vast mooie baby-nijntjes

xelx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:16

Ik wacht zoieso tot het volgende voorjaar..
Dan is spoenkie ( vrouwtje ) anderhalf!
Nu vind ik nog te vroeg dat doe ik dr niet aan.
Maar veel mensen zeggen ook dat je het niet te laat moet doen. Ik heb er verder niet zoveel verstand van dus ik denk laat ik is vragen wat een normale leeftijd is daarvoor

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:04

Ik zou het sowieso niet doen...

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:15

Wat Mlies zegt niet doen.

We hebben al een konijnenoverschot in Nederland en steeds meer worden gedumpt. Daarbij krijg hier nog eens halve hangoren uit wat nou niet echt een gewilde soort is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:39

niet doen..... zoals al vermeld, er zijn genoeg konijnen op de wereld!

Sjen

Re: Konijnen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:29

Ik heb het ook niet op deze kruisingsnestjes. Laat het fokken gewoon over aan de rasfokkers. Dit geldt ook voor bv honden en katten, ik snap niet dat iedereen denkt met zijn eigen dier net zo goed een nestje te kunnen fokken als een fokker, want zo redeneert men 'je hoeft het mannetje en vrouwtje alleen maar bij elkaar te zetten'....
Dan ben je alleen maar aan het vermeerderen. Er kan zoveel mis gaan met een nestje, als je daar geen ervaring mee hebt kan ik je vertellen dat dat geen leuke gezonde konijntjes oplevert.

xelx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:29

Ik snap wel wat jullie bedoelen en ik vind het zelf ook best wel eng omdat ik niet wil dat er iets mis gaat enz..
Aan de andere kant lijkt het me wel heel mooi om een keer kleintjes te zien van je eigen konijn. Ik doe het ook alleen maar als ik van te voren weet dat ik ze kwijt raak. Maar zoals het er nu uit ziet zijn er genoeg mensen die wel een kleintje willen van die van mij. Ik zie het wel ik heb nog een jaar de tijd om er over na te denken. Bedankt voor de reacties in ieder geval

magictwist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:34

eeeey mutsy

leuke joh met je mooie lieve konijn
haha en ik wil er wel 1 hoor (of 2) want bugsbunny en nijntje zullen ook wel niet zo heel lang meer vol houden

naja xxxxiejs mij

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:19

xelx schreef:
Ik snap wel wat jullie bedoelen en ik vind het zelf ook best wel eng omdat ik niet wil dat er iets mis gaat enz..
Aan de andere kant lijkt het me wel heel mooi om een keer kleintjes te zien van je eigen konijn. Ik doe het ook alleen maar als ik van te voren weet dat ik ze kwijt raak. Maar zoals het er nu uit ziet zijn er genoeg mensen die wel een kleintje willen van die van mij. Ik zie het wel ik heb nog een jaar de tijd om er over na te denken. Bedankt voor de reacties in ieder geval

Ook van die goeie tehuizen dat wat je denkt althans worden er genoeg gedumpt en dit mensen kunnen ook een konijntje uit het asiel nemen.
Daarbij verhoog je de kans door het fokken op baarmoederkanker bij konijnen aanzienelijk dus heb je kans dat je konijntje eerder dood gaat dan een konijn waar je niet mee fokt.
Dan daarnaast misschien heb je genoeg mensen omdat de ouders leuke kleurtjes zijn, maar de kans is even groot dat het saaie zwarte zijn en vaak zeggen mensen dan maar weer af... of om een andere onbenullige reden.
Ik zou zeggen gewoon niet doen. Koop voor jezelf een 2e konijn erbij die je leuk vind, want konijnen zijn echte groepsdieren en je betekend veel meer voor de dierenwereld dan door te fokken.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:27

Wij fokken zelf raskonijnen, persoonlijk zou ik niet eerder een nestje nemen dan dat je op zn minst 5 afnemers hebt. Onze konijnen zijn ongeveer een jaar als ze voor het eerst jongen, wij verkopen de "slechten" weer op tentoonstellingen, als de konijnen 2 á 3 jaar zijn en wij inmiddels al betere eruit gefokt hebben gaan ze of naar een ander nieuw tehuis maar meestal naar de slager.. De rammen leven meestal zo'n 4 á 5 jaar als ze goeie jongen geven.

Ik zou Faniek haar advies opvolgen, bel een in de buurt gelegen asiel en haal daar een leuk konijn weg en kijk of ze bij de jouwe kan..

Sindbad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:41

Het is je eigen keuzen, ik heb zelf nu ook twee konijntjes. pas een gekregen, maar bij beide heb ik ze niet echt gekozen. Ik ben wel blij met ze. maar ik kreeg ze beide als verassing.
maar mijn oudste vrouwtje is ook aan een nestje toe, maar is ook nog geen jaar
wanneer een vrouwtje te jong is heb je ook kans dat ze haar eerstje nestje doodbijt

En inderdaad, wat faniek ook zegt, veel mensen haken af.
wij hadden een nestje ratjes en hadden heel veel mensen daar voor. 50% haakte af. gelukkig hebben ze wel allemaal een goed tehuisje gekregen
maar als je echt een nestje wil, zou ik wachten tot dat je vrouwtje oud genoeg is en er ook echt klaar voor is. Dat kan je ook aan merken wanneer ze schijnzwanger is, is de mijne ook. maar ik vind haar gewoon te jong.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:57

Oef schijnzwanger! Slechte ervaring mee! haha mijn konijn was gedekt en bij 35 dagen was er nog geen jongen, bij 40 dagen ook niet. Toen dierenarts maar gebelt voor een weeenopwekker, kans was inmiddels erg groot dat het een erg zware bevalling zou worden en niemand het zou overleven, maar gelukkig was ze schijnzwanger!

WinSel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:49

Faniek schreef:
Wat Mlies zegt niet doen.

We hebben al een konijnenoverschot in Nederland en steeds meer worden gedumpt. Daarbij krijg hier nog eens halve hangoren uit wat nou niet echt een gewilde soort is.

helemaal mee eens
NIET doen

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:52

mijn konijn krijgt over 2 weken baby's

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:05

miekelover schreef:
mijn konijn krijgt over 2 weken baby's

Wat voegt dit dan toe aan het topic?!?

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:08

misschien begrijpt ze het topic verkeerd??

Idioteque

Re: Konijnen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:10

Ik ga helemaal mee met Faniek.
Zelfs als je zeker weet dat je ze allemaal kwijt kan, dan kunnen die mensen er toch beter een uit het asiel halen? Er zijn gewoon al veel te veel konijnen...

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:33

pinokiolover schreef:
misschien begrijpt ze het topic verkeerd??

Lijkt me stug staat er toch heel duidelijk de vraag

Maar ook voor deze fokken is gewoon niet slim.