Schildpadden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja_87

Schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 11:57

Ik wil graag schildpadden als ik op kamers ga, maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat een goed idee is. Ik wil er zowiezo dan 2 nemen in een soort van terrarium.

Wie weet welke soort ik het beste kan nemen, die niet al te groot wordt. En welke afmetingen moet de bak dan hebben?

RUBYWHITE

Re: Schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:00

Een schildpad is niet een dier in mijn ogen die je "even" neemt, als je kiest voor een schildpad kies je voor een lange zorg. Ze kunnen mensen overleven bij goede zorg.

Vroeger heb ik 2 roodwangschildpadden gehad. Al snel werden ze groter en groter. Na 8 jaar waren ze ruim 20cm en konden ze niet meer in een gewoon aquarium. Mijn ouders hadden geen zin om het complete huis aan te passen op 2 schildpadden en in de vijver mochten ze ook niet meer zwemmen (1x gedaan, toen waren we na 1 zomer door alle planten en vissen heen)...Uiteindelijk hebben we ze naar een liefhebber gebracht.

Een goede vriend van ons heeft ook al 11 jaar een schildpad, zijn hele huis is omgebouwd voor dat dier, zodat hij door het huis kan scharrelen en ook zelf het water in en uit kan, erg grappig maar niet altijd even handig Hij is wel zindelijk, dus dat is geen probleem.

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:12

Volgens mij is het niet meer legaal om een schildpad als huisdier te nemen. Wij hebben al zo'n 30 jaar (!) onze schildpad die is uitgegroeid tot een redelijk groot formaat (+/- 15 cm). Door hem geen groter aquarium te geven groeit hij ook niet echt meer. We hebben een eiland eraan gebouwd, zodat hij ook op het droge onder een lamp kan zitten.

Ik ben het met rubywhite eens, je neemt niet 'even' een schildpad. Kan je beter een paar vissen nemen, al heb je daar wel veel schoonmaak werk aan.

Natasja_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:15

We hebben thuis ook roodwangschildpadden in de vijver zitten, dus een roodwang wil ik zowiezo niet, die worden veel te groot

Ik weet ook dat je het niet 'even' neemt, maar ik wil ze toch heel graag Alleen weet ik niet welke soort, de roodwang groeit inderdaad snel, maar bijv. een geelwang of geelbuik.. dat weet ik dus niet..

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:28

Reem schreef:
Volgens mij is het niet meer legaal om een schildpad als huisdier te nemen. Wij hebben al zo'n 30 jaar (!) onze schildpad die is uitgegroeid tot een redelijk groot formaat (+/- 15 cm). Door hem geen groter aquarium te geven groeit hij ook niet echt meer. We hebben een eiland eraan gebouwd, zodat hij ook op het droge onder een lamp kan zitten.

Ik ben het met rubywhite eens, je neemt niet 'even' een schildpad. Kan je beter een paar vissen nemen, al heb je daar wel veel schoonmaak werk aan.

Even een correctie, schildpadden passen zich niet aan qua grootte aan hun leefomgeving. Toen wij onze schildpadjes kochten (5cm groot) zei de verkoper ook, als ik de bak maar klein hield zouden ze niet groeien...

Helaas pindakaas, dat is dus niet waar.

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:46

Het lijkt mijj niet zoon goed idee kies dan een vis ofzo een schildpad wordt steeds groter en groter ik denk niet dat dat verstandig is als je op kamers gaat

Natasja_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:14

Daarom vraag ik juist of er misschien een soort is die zich wel aanpast aan de omgeving Misschien zijn er hier wel mensen die er verstand van hebben..

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:25

misschien dat je dan beter informatie kan inwinnen op een schildpadden forum oid...even googlen

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:53

RUBYWHITE schreef:
Reem schreef:

Even een correctie, schildpadden passen zich niet aan qua grootte aan hun leefomgeving. Toen wij onze schildpadjes kochten (5cm groot) zei de verkoper ook, als ik de bak maar klein hield zouden ze niet groeien...

Helaas pindakaas, dat is dus niet waar.

Bij ons is dat wel degelijk gebeurt! Wij hebben onze schildpad gekregen toen ie een paar centimeter was en is toen flink gaan groeien. Op een gegeven moment werd ie niet groter totdat de andere schildpad overleed en hij dus weer meer ruimte had, hij is toen weer wat gegroeid. Maar nu is hij al jááren niet groter geworden.

Misschien dus per schildpad verschillend (het gaat hier ook om een roodwang), maar 'helaas pindakaas, dat is dus niet waar' is dus niet (altijd ) waar

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:02

mijn roodwang schildpadden begonnen pas te groeien toen ze 1jr waren en later met 4, 6 en 8jaar weer...ik geloof er echt niet in dat zij zich aan hun omgeving aanpassen. ze zullen wel een max. lengte kunnen halen voor hun ras en je hebt altijd uitzonderingen daar gelaten (die of kleiner blijven of groter worden)

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:11

Onze schildpad is de 30 al gepasseerd, maar kan me niet voorstellen dat hij de maximale grootte heeft bereikt dat een schildpad kan worden, maar hij groeit niet meer. Gelukkig maar, want we hebben geen ruimte voor een nóg groter aquarium.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:17

ik vind als je aan schildpadden begint moet je al een redelijk grote bak hebben. Ik vind het nergens op slaan dat je je bak klein houd anders groeit hij te snel.

Nou neem dan gaan schildpad. Een konijn doe je ook niet in een kooitje van 30 bij 30 cm anders groeit hij te snel.

Ik heb zelf 3 waterschildpadden en 1 land. En ze hebben alle ruimte van de wereld. In de winter in een aquarium van 1,40 m lang. en in de zomer lekker een de vijver. en de landschildpad loopt lekker rond in de tuin.

Veel mensen verkopen hun schildpad omdat ze geen plek meer hebben voor een grotere bak. Dan vind ik dat je niet aan een schildpad moet beginnen.

Je kan bijv. een cavia of hamster nemen. maar ik zou geen schildpad nemen. Als je op kamers gaan zijn dat meestal niet de ruimste kamers.