help kijk snel!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mietjuh

help kijk snel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 22:24

help!
ik heb wijze raad nodig...
hier komt mijn probleem...:
wij hebben een rode kater van ongeveer 8 jaar... hij blijft onze 3e kat (laatst erbij gekomen, ong. jaar terug) maar aanvallen, en ik weet zo geen raad meer met hem.
Ik ben 15 en mijn moeder is van mening dat hij die 3e kat of wegpest of "kapot" maakt...
We hebben hem al van kitten af aan... hij is erg vriendelijk (soms zelf tot het opdringerige aan toe) tegen mensen, houd van knuffelen en ligt graag op schoot. Hij is ook erg lief tegen de honden (2 cavalier king charles spaniels) en tegen de kat die er eerder was dan hij.
Ik zit hier erg mee... wat kan ik het beste doen?

oester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:38

Ik denk dat je hier weinig tegen kunt doen. De meeste katten die later bij elkaar worden gezet reageren zo op elkaar. Blijft hij maar aanvallen? Of valt hij gewoon een keer aan en doet dan weer zijn ding?

Sorry verder kan ik je niet helpen.

Sneeuwelfje

Re: help kijk snel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:39

goh, ik weet niet of ik je hiermee kan helpen. Katten zijn nl. erg solitaire dieren; dat betekent dat ze (in tegenstelling tot honden en paarden die in een kudde leven en van elkaar afhankelijk zijn voor hun overleving) erg zelfstandig zijn. Sommige katten zoeken elkaars gezelschap wel op, maar dan nog is dit samenzijn eerder een "samen alleen zijn", ze doen elk hun eigen ding. Andere katten geven er dan weer de voorkeur aan geen katten in hun omgeving te hebben. Aangezien de oudere kat al 8 jaar is, weet ik niet of ie daarin nog kan veranderen, misschien betert het als de jongste kat (1 jaar was ie, toch?) wat ouder wordt en wat meer van zich afbijt.
Verder heb ik ook al gehoord (weet niet of het werkt) dat, als je een nieuwe kat bij een reeds aanwezige kat wil zetten, je beter de nieuwe kat een paar dagen alleen laat in de ruimte. Op deze manier krijgt de nieuwe kat de mogelijkheid de ruimte te markeren als "zijn gebied" via zijn geur.
Ik zou het een beetje aankijken, eventueel de tip eens proberen, en anders zeker en vast eens met de veearts overleggen, deze weet vast nog wel raad

edit: dit hoort eerder bij Beestenboel denk ik, even Temmen
Laatst bijgewerkt door Sneeuwelfje op 21-04-06 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:49

Oei, ik weet niet precies wat je moet doen eigenlijk, maar je moet er dus echt wat aan doen! Ik had ook een kat, toen kregen we er nog een kat bij.. Die nieuwe kat heeft onze 'oude' kat ook een soort van weggepest, die kat is weggelopen nadat ze hadden gevochten, en nooit meer teruggekomen. Je denkt natuurlijk ook niet dat als een kat weggaat dat ie niet meer terugkomt..
Later hebben we nog meer katten gehad, stuk of 4, daar is het wel allemaal goed bij gegaan als er een bij kwam, wel altijd eerst ruzie enzo, maar later altijd dikke vriendjes geworden.

bakkie

Re: help kijk snel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:53

heel streng zijn ......en rangorde bepalen......deze opties proberen wij nu ook.....bij ons valt de kleine onze oude zieke aan....en elke keer als hij dat det moet ie een tijdje in het donker op de wc..(uit de situatie halen dus) en pas eruit als ie niet meer zeurt.....(heel strng zijn!!)

en eerst jullie eten dan de ene kat en dan de andere dat ie leert waar zijn plaats in de rangorde is....

of het helpt?? geen idee wij zijn ook nog aan het proberen haaha
succes en als je een oplossing hebt laat het me please weten!!!

Lieneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:55

dat probleem hadden wij ook.. de ene bleef de nieuwe maar aanvallen.. toen hebben we het in de gaten gehouden.. en telkens als hij dat deed met de plantenspuit op hem 1spuit geven.. zo leren ze het heel snel af ( tip kregen we van de dierenarts ) het duurde n tijdje maar nu slapen ze zelfs samen en is alles helemaal normaal!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:01

katten vechten zelf de rangorde uit
en als de leider ouder word of ziek begint de ellende weer van voren af aan
we hebben hier 3 jeweetwel katers en 1 jong poesje
heel af en toe is het weer raak dan denkt een lager gerankeerde weer dat die de kans maakt op leider schap
helaas helaas is de leider hier wel al wat ouder maar veeelste slim

heel soms blijkt een bepaalde kat echt niet , nu niet en nooit niet , met een ander op te kunnen schieten ook niet met een prive cirkel van 3 meter of meer

daarbij klinkt jullie kat erg dominant (ze eigenen mensen toe als hun eigendom..tenminste dat denken ze te denken ..)
jaloersie tijd kan heel erg meespelen

geven jullie kat 3 (al dan niet bewust) meer aandacht dan de 2e (de aandacht vrager ..)???

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:30

Dit topic past beter op BB dan op LZP

Ik verplaats het even.