alternatief voor kattenbak(vulling)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hooi

alternatief voor kattenbak(vulling)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 12:05

hoi bokkers,

we hebben thuis een nestje katten van bijna 5 weken. Ze ontdekken nu net de kattenbak. Ze snappen geloof ik wel dat ze er hun behoefte op moeten doen, maar twee van de kittens zag ik gisteren kattengrit in hun bekkie nemen. Ik was er op tijd bij, dus ze hebben het niet doorgeslikt denk ik.
Ik ben bang dat ze er een verstopping van krijgen of misschien zelfs stikken. Ik heb de kattenbak nu ergens anders neergezet zodat moederpoes er nog wel bij kan maar de kittens niet. De kittens poepen en plassen nu dus gewoon op de uitgespreide kranten naast de doos. Voor mijn idee zijn ze het er niet mee eens, die kattenbak was juist zo spannend
Mijn vraag is: hoe los ik dit op? Ik wil ze straks wél zindelijk bij hun nieuwe baasjes afleveren!
Alvast bedankt!

Lysette

Re: alternatief voor kattenbak(vulling)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:59

Een soort roostertje op de vulling leggen? Dat ze het niet kunnen pakken maar wel op de bak kunnen.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:00

Ik gebruik voor de kleine katjes altijd een bak met gewoon zand. En dat snappen ze altijd gelijk

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:24

je hebt heel fijn grind voor in de kattenbak, net zand. Bij sommige kittens willen die houtkorrels ook wel eens helpen, die eten ze meestal niet.

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:50

Gebruik in ieder geval géen klontvormende korrels. De anderen is ook niet ehct prettig als ze het opeten, maar dat kan véel minder kwaad dan de klontvormende. Je kunt je misschien voorstellen dat die klonten zich dan gaan vormen in de maag en alle gevolgen van dien...
Als je nu eens krantensnippers in de bak doet?

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:18

hoi,
bedankt voor de reacties
Ik heb nu al kattengrit dat niet klontvormend is. Krantensnippers lijkt me heel onpraktisch, dat gaat allemaal aan elkaar vastkleven als t nat is. Ik ga maar eens dat hele fijne kattengrit proberen, kijken wat die twee donderstenen daar van vinden
Meer tips zijn trouwens altijd welkom!

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:48

Je kan op het begin toch ook kranten gebruiken?

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:23

Wij gebruiken geperste houtvezels.
Die blijven teminste niet aan de pootjes van de katten plakken en het is heel makkelijk schoon te houden.
Het merk is Plospan, misschien kan je dit een keer gebruiken, kijken hoe de kittens daarop reageren.
Wij vinden het in ieder geval super om te gebruiken, het is niet klontvormig.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:25

Gewoon kranten nemen! Je legt er een paar open in de bak, en dan doe je er een stapel slierten en snippers bovenop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:03

jonge katten die doen hetzelfde als kleine kinderen..
ze proeven overal van, dus ook van je kattegrind, je wilt niet weten wat ze soms opeten en je vraagd je helemaal af dat ze dan ook nog in leven blijven die kleine donderstralen,

volgens mij kan t geen kwaad, los maar eens wat op in water, je zult zien dat er niks van over blijft....

ik heb altijd kittyfriend, die grote zakken ,gaat altijd goed!

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:40

Ik gebruikte op advies van de dierenwinkel van die gelkorrels. Als die vochtig worden vormen ze een zachte gel en gaan dus niet klonteren in de maag. Ik heb mijn kittens destijds trouwens nooit betrapt op het "eten" van kattenbakinhoud.
Moet er wel bij zeggen dat dat spul vrij prijzig is. Ik betaal €5,50 voor een zakje waarmee ik de bak 1x kan vullen. Wel gaat het zo'n 3 weken mee met 2 katten. Ik schep er dagelijks te drollen uit en je moet het vooral niet omscheppen omdat de nattigheid naar onderen zakt. Het stinkt ook totaal niet.
Ik gebruik het dus nog steeds.