cavia kunnen die alleen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

cavia kunnen die alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:33

Kunnen cavia's alleen? of zijn het echte groeps dieren?

lodo

Re: cavia kunnen die alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:35

Cavia's zijn echte groepsdieren en alleen houden is dus voor het welzijn van het diertje een zeer slechte zaak.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:35

mijne is ook alleen, en dat gaat prima, je moet ze wel genoeg aandcht geven!

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:37

het kan wel
maar cavia's zijn en blijven sociale groeps! dieren en zijn toch het beste op hun plaats saem met een soortgenootje

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:37

De dierenartsassistente zei ook dat ze het beste met een soortgenootje gehouden kunnen worden.

x_Charlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:39

Ik heb zelf 2 cavia's. Cavia's zijn inderdaad echte groepsdieren, dus dan is het fijner voor het diertje als het en maatje heeft!

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:42

Ik heb zelf ook een cavia alleen.
Het kan wel, maar dan moet je er wel tijd voor hebben om hem er elke dag echt een tijdje uit te halen. Ze hebben verder geen soortgenoten en zien jouw dan als soortgenoot zeg maar.
Zelf merk ik weinig verschil met cavia's die alleen zijn dan cavia's die met meerdere cavia's zijn.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:44

zelf mag ik geen cavia. Maar dat vroeg ik me gewoon af. Want ik weet konijnen zijn heel solitaire.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:45

cavia's zijn idd echte groepsdieren net al paarden. alleen houden kan wel, maar met zijn tweeen is toch gezelliger en gezonder voor het dier. bedenk namelijk ook dat als je een keer een dag weg moet dat je cavia dan alleen zit en als je er 2 hebt dan houden ze elkaar gezelschap.

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:45

cavia's zijn groepsdieren en als je de keus hebt zou ik ze zeker niet alleen laten. Ook al geef je hem nog zoveel aandacht, jij bent geen cavia! Je moet natuurlijk wel opletten dat je geen mannetje en vrouwtje bij elkaar zet (of het mannetje moet gecastreerd zijn).

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:51

Je kunt als mens nooit het medecaafje vervangen...Je spreekt hun taal niet...en alleen een kwartiertje knuffelen is dan echt niet genoeg...

Konijnen zijn helemaal geen! solitaire dieren...konijnen zijn ook echte!!!!! groepsdieren...Ze zijn gelukkiger met 2...

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:54

Ik heb een beertje alleen in een grote kooi. Hij piept wat af, reageert op zijn naam en heeft het echt wel naar zijn zin. Hij mag iedere dag loslopen en ik knuffel hem ook iedere dag.
Hij heeft mij erg getroost in een moeilijk periode, vandaar dat dat kleine beestje erg veel voor me betekent. We hebben sinds 3 weken een puppy en die vind Flip (zo heet ie) en zijn hooi en stro geweldig. Ze kussen elkaar door de tralies en als Flip piept staat onze pup te blaffen en te kwispelen. Zo heeft ie toch een beetje een vriendinnetje.

Tis gezellig en het zijn leuke dieren, ze samen houden zou ik bij een volgende wel doen, nu is hij al 2eneenhalf jaar alleen en vind ik het te riskant er een cavia bij te doen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:08

Laverne schreef:
Ik heb een beertje alleen in een grote kooi. Hij piept wat af, reageert op zijn naam en heeft het echt wel naar zijn zin. Hij mag iedere dag loslopen en ik knuffel hem ook iedere dag.
Hij heeft mij erg getroost in een moeilijk periode, vandaar dat dat kleine beestje erg veel voor me betekent. We hebben sinds 3 weken een puppy en die vind Flip (zo heet ie) en zijn hooi en stro geweldig. Ze kussen elkaar door de tralies en als Flip piept staat onze pup te blaffen en te kwispelen. Zo heeft ie toch een beetje een vriendinnetje.

Tis gezellig en het zijn leuke dieren, ze samen houden zou ik bij een volgende wel doen, nu is hij al 2eneenhalf jaar alleen en vind ik het te riskant er een cavia bij te doen.

je kunt dan alsnog een cavia erbij plaatsen!
niet direct uiteraard, want ze moeten wel even elkaar leren kennen.
je kunt een tweede hok ernaast zetten, zo dicht tegen elkaar dat ze elkaar kunnen ruiken en zien. of je maakt een afscheiding in het hok waar de cavia nu inzit en zorgt dat ze elkaar kunnen ruiken en zien, maar niet bijelkaar kunnen komen. dit doe je ongeveer 2 a 3 weken. dan kun je voorzichtig proberen ze los te laten in een kamer waar ze flink kunnen rondlopen. als je dit iedere dag oefent en ze elkaar leren kennen dan weet je precies wanneer het moment er is dat je ze kunt samen zetten. mijn ouders hebbben jaren lang gefokt met cavia's en het is nooit verkeerd gegaan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:13

Chichiba schreef:
Je kunt als mens nooit het medecaafje vervangen...Je spreekt hun taal niet...en alleen een kwartiertje knuffelen is dan echt niet genoeg...

Konijnen zijn helemaal geen! solitaire dieren...konijnen zijn ook echte!!!!! groepsdieren...Ze zijn gelukkiger met 2...

ja dat bedoel ik ook. Ben blond

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:20

het zijn inderdaad groepsdieren, maar er zijn ook uitzonderingen. Uitzonderingen die je dus nergens bij kunt plaatsen. Zo een heb ik dus gehad, zeug of beer, het maakte haar niet uit. Alles viel ze aan zolang zij niet alleen zat. Tja, wie ben IK dan om haar langer te etteren door het te blijven proberen? Ze was alleen super gelukkig!

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:22

Mijn cavia en konijn staan ook allebei alleen, eerst stonden ze samen maar toen gingen ze vechten.

_Mars_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:36

Ik heb drie cavia's , omdat ze meer in een groep leven.