Agressieve rat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Agressieve rat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:05

Hallo!

Sinds een half jaartje heb ik een nieuw ratje, een albino.
Vanaf het begin doet hij al heel vreemd, en hapt hij in alles wat hij happen kan.
Ik heb nu een andere tactiek van benaderen, eerst aai ik hem een paar minuten over zijn hoofdje en laat hem wennen aan mijn stem, en daarna pak ik hem op.
Zodra hij uit de kooi is, is hij poes lief, en doet niemand kwaad.

Mijn nicht kwam laatst even op bezoek, en die kwam met de surgestie dat ze misschien wel blínd is!
Nou eerst vond ik dat heel apart, maar nu ik er meer op ga letten, zie ik wel dat ze op geluiden onwijs sterk reageert, en als je bijvoorbeeld je handen langs haar koppie doet, dat ze dan voor zich uit blijft staren.
Zou het misschien aan het "blind zijn"(als ze dat is) kunnen liggen, of is 't gewoon een bitch?

Weten juilie iets? (we hebben maar 1 rat overigens, maar zij wordt er dagelijks een uur uitgehaald, en hiervoor hadden we ook altijd 1 rat, en die werden oud en bleven lief!)

Ellebel

Re: Agressieve rat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:28

Ja hoor dat zou heel goed kunnen. Ratten kunnen blind zijn zonder dat je er ook maar iets aan merkt, ze redden zich nl prima zonder gezichtsvermogen. Ik heb ook een blind ratje gehad en die kon ook wel eens happen als ze ergens van schrok.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:37

Waar komt hij weg? Kan het zijn dat hij van een broodfokker komt die niet op karaktereigenschappen fokt?

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:47

flip kluin, een dierenwinkel bij ons op het plein.
Ik heb me er niet in verdiept, want wij hadden gewoon geluk met onze vorige ratten.
Hoe "leer" je het af?

Saskia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:06

Ik heb ook een ratje die erg vaak bijt en heb me ook wel eens afgevraagd of ze misschien blind is. Maar soms bijt ze ook gewoon express. Als ik haar vast heb of als ze weet dat ik met mijn hand in de buurt ben bijt ze ook gewoon.
Naja het blijven ook rare beessies. Over hoe je het af kan leren kan ik je geen tips geven, wil het zelf ook graag weten

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:51

Je kunt je ratje ook met een handdoek opppakken. Ratten worden ook een stuk socialer als ze met z'n tweeen zitten!

Saskia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:18

Ik heb er ook twee, maar je kunt nou niet echt zeggen dat het de beste vrienden zijn

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:22

Ik heb zelf 2 mannekes, mijn albino blijft ook gewoon voor zich uitstaren als je je hand ervoor houdt. maar hij ziet wel gewoon.
In het begin was hij ook wat happerig maar dit verdween na een tijdje, nadat hij gewend was om opgepakt te worden.

Mijn zwarte manneke was wel meteen rustig met oppakken, maar bedenk je eens een enorme hand in de lucht die je oppakt, zou jij rustig blijven?
De ene rat lijkt me sneller gewend dan de andere net zoals sommige paarden sneller onder het zadel zijn dan andere.

Maar het kan nog steeds goed zijn dat jouw kleine vriendje wel een probleempje met zijn ogen heeft.

Stybba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:28

Misschien zou je bij de dierenarts zijn knipperreflex kunnen laten testen, dan heb je iig zekerheid.

Larish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:03

Mijn rat beet ook als hij IN zijn hok zat, met het bovenstel erop (tralies) Als ik deze eraf haalde kon ik hem er zò uithalen.

Misschien een kwestie van denken niet weg te kunnen, in paniek raken, of het beschouden als voer. Je hoeft misschien niet zo ver te zoeken, zoals jij ookal zegt, uit de kooi is hij super lief.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:48

Sorry dat ik er toch over begin maar ratten MOETEN per 2 zitten. Ookal haal jij hem er 1 uurtje uit zijn hok, wat doet die de andere 23 uur? Een mens kan NOOIT maar dan ook nooit een dier zijn plaats innemen. Ratten wassen elkaar, communiceren via geluiden die voor de mens niet hoorbaar zijn. Kan jij dat allemaal vervangen? Nee er is gewoonweg geen enkele mens daar voor in staat is. Ratten alleen kunnen ziek worden, agressiever en wegkwijnen. Dus alsjeblieft verdiep je eerst in hun soort en koop een 2de ratje van een rattery aan en geen ratten van een DW.

Saskia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:15

Er zijn natuurlijk wel ratten die niet samen kunnen . Mijn ratten maken elkaar helemaal kaal. Ze bijten in elkaar nek etc. wat kun je daar aan doen?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:44

Soprano schreef:
Sorry dat ik er toch over begin maar ratten MOETEN per 2 zitten. Ookal haal jij hem er 1 uurtje uit zijn hok, wat doet die de andere 23 uur? Een mens kan NOOIT maar dan ook nooit een dier zijn plaats innemen. Ratten wassen elkaar, communiceren via geluiden die voor de mens niet hoorbaar zijn. Kan jij dat allemaal vervangen? Nee er is gewoonweg geen enkele mens daar voor in staat is. Ratten alleen kunnen ziek worden, agressiever en wegkwijnen. Dus alsjeblieft verdiep je eerst in hun soort en koop een 2de ratje van een rattery aan en geen ratten van een DW.

Ik heb 4 jaar lang één rat gehad die ik ook halve dagen los liet op mijn kamer, het is altijd goed gegaan tot hij overleed natuurlijk.
Nu heb ik twee mannetjes samen, dit omdat ik met niet meer zo wil hechten aan ze omdat ze meestal binnen 4 jaar overlijden.
Maar je kan best een rat alleen houden zolang hij zat tijd buiten de kooi heeft!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:22

laartjuh schreef:
Ik heb 4 jaar lang één rat gehad die ik ook halve dagen los liet op mijn kamer, het is altijd goed gegaan tot hij overleed natuurlijk.
Nu heb ik twee mannetjes samen, dit omdat ik met niet meer zo wil hechten aan ze omdat ze meestal binnen 4 jaar overlijden.

Maar je kan best een rat alleen houden zolang hij zat tijd buiten de kooi heeft!

Ten eerste: Natuurlijk heb je uitzonderingen van ratten dat niet samen kunnen. Maar dat is heus niet altijd! Maar wat ik vetgedrukt heb kan ik me zo aan ergeren als mensen dat zeggen!
Ik heb even een stukje gekopïerd van deze site(http://judithlissenberg.homestead.com/waterratten.html) waar perfect uitgelegd staat dat ratten groepsdieren zijn.

Een rat alleen huisvesten is echt in strijd met het welzijn van het dier. Zelfs al zou je iedere dag twee uur aandacht aan je dier besteden, dan is hij nog 22 uur van de dag alleen. Ratten zijn groepsdieren en voelen zich het gelukkigst met soortgenoten om zich heen. Als je twee of meer ratten hebt, kun je heel goed zien hoe hecht de dieren samenleven, hoe ze hun onderlinge rangorde opbouwen en hoe ze allemaal een geheel eigen persoonlijkheid ontwikkelen. Je hoeft niet bang te zijn dat ratten die met soortgenoten samenleven zich minder aan hun eigenaar zullen hechten. Integendeel, je zult merken dat ze om het hardst bedelen om je aandacht!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:39

Met bovenstaande ben ik dus het helemaal mee eens.
Een rat hoort gewoon niet alleen te zitten, heb nu ook 2 rittens zitten en deze bedeleen gewoon om m'n aandacht als ik in de kamer ben en als ze los mogen, zitten ze het liefst bij mij.
Ze kunnen als ik er niet ben lekker met elkaar spelen en kunnen dus ook een keer zonder mijn aandacht omdat ze elkaar hebben.
Iedere rattenliefhebber zal je ook aanraden om 2 ratten te houden ipv 1.

Verder even over je vraag met dat bijten.
Een albino rat heeft rode oogjes (heb zelf ook creme kleurige zitten met rode oogjes), deze ratten hebben minder zicht dan een rat met donkere oogjes. Doordat rode ogen veel licht door laten, die van mij "zekert" hierdoor (heen en weer wiegen van het hoofdje)
Dit is alleen maar om een beter beeld te krijgen van z'n omgeving.

Het kan dus best wel zijn door de rode oogjes dat je ratje je niet goed ziet aankomen en daardoor als schrikreactie gaat bijten.

Je kunt ook eens bij een rattenforum gaan kijken en daar informatie inwinnen over ratten.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:48

Raar dat de TS niet meer reageerd...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:42

TS, heb jij wel eens bedacht waarom eenzame opsluiting zo'n enorme straf is voor gevangenen?

Ratten kunnen overigens, om even on topic te gaan, 3 kleuren ogen hebben: rood, robijn (donkerrood tot bijna zwart) en zwart.
Een albino heeft rode oogjes en hiermee kunnen ze inderdaad niet zo goed zien. Gelukkig kunnen ze daar prima mee leven, maar wanneer een bijna blind dier onverwachts van achter wordt aangevallen door een hand zullen ze zich inderdaad verdedigen.

Ik vind het altijd erg jammer dat mensen zich voor (of zelfs tijdens) de aanschaf/ het houden van een dier niet willen verdiepen in de behoeften van een dier. Wat vind jij van een ponytje moederziel alleen in een weitje, die nooit het gezelschap van een ander dier heeft en nooit iets spannends meemaakt? Hoe vind jij de honden en katten die wonen in een asiel? Of in een kennel? Of in een laboratorium?

miepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:17

Ik had ook een blinde rat die beet als je hem onverwachts aanraakte.
(Had er overigens 2, die elkaar tot aan hun dood hebben verzorgd, samen knuffelden, speelden, etc. Toen de ene dan ook echt ingeslapen moest worden hebben we ze alletwee moeten laten gaan omdat degene die overbleef het geen twee dagen zonder zijn broertje had uitgehouden...)

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:38

Haha, sjonge, lekker aanvallend
Tja ik reageerde niet, om de dood eenvoudige reden omdat ik dacht dat niemand meer zou reageren, er wordt mij niet gewaarschuwd als iemand reageert op mijn topics.
Juilie hoeven me maar 1 keer uit te leggen(wat ik zelf ook al wist) dat één rat in een kooi een agressievere rat geeft.

Met mijn rat gaat 't stukken beter, ik ben blij dat mensen reageren(al is 't goed bedoelt, maar 't komt e rniet altijd even vriendelijk uit).

Laat ik maar geen topics meer openen, krijg er toch alleen maar nare reacties van

(bokt blijft bokt )
Dank juilie wel!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:57

Ik bedoelde mijn commentaar helemaal niet aanvallend maar eerder om je te helpen en meer info over ratten te geven. Ik wil gewoon het beste voor ratjes en ik wil dan ook andere mensen graag helpen als ze iets niet weten.

edit: Ik heb toch nog even een vraagje

Nikki_jimmy schreef:
Juilie hoeven me maar 1 keer uit te leggen(wat ik zelf ook al wist) dat één rat in een kooi een agressievere rat geeft.

Als je het al wist waarom open je dan een topic en koop je er geen 2de ratje bij?

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:35

omdat ik veel negatief commetaar heb gekregen op het kopen van een tweede rat, dat ze niet bij elkaar kunnen e.d.
Mijn ouders willen daarbij ook geen tweede rat, 1 vinden ze al teveel, en ik opende dit topic niet om de bevestiging te krijgen dat 1 rat houden slecht is, maar omdat ik wou weten of het een optie was dat hij blind was, en daarom agressief is.

Juilie vatten alles geloof ik helemaal verkeerd op, ik heb 't gevoel dat juile 't idee krijgen dat ik behoorlijk gierig ben, en omdat ik het geld er niet voor over wil hebben geen nieuwe rat koop, ik heb trouwens ook niet genoeg tijd om een ratten kooi nu vaker schoon te maken(wat zeker moet als je er 2 hebt.) 't kost me gewoon téveel tijd!

Ik heb het beste met mijn huisdieren over, zit daar maar zeker niet over in!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:18

Over gierig hebben we het nooit gehad, wel over het bewust mishandelen van een dier...

Ouders zijn altijd zo'n leuke smoes "het mag niet", maar waarom heb je dan al járen 1 rat zitten. Je wéét toch dat het niet hoort? Wees dan zelf zo verantwoordelijk om te kiezen voor het welzijn van een dier in plaats van voor je eigen plezier...

En als jij je door onze reacties aangevallen voelt, ligt dat geheel bij jezelf omdat je diep in je hart dondersgoed weet dat je fout zit hiermee...

Als je zo weinig tijd hebt, neem er dan een tweede bij, kunnen ze elkaar vermaken

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:45

Mm, wij hebben ook zo'n ratje .. Zou inderdaad best kunnen dat ze blind is. Want afgelopen dagen heb ik 's ochtends een beetje naar dr zitten kijken, en me maar afgevraagt waarom ze steeds naar het drinkflesje ging met dr koppie en dan weer naar beneden en als ik hem dan lager hing gelijk begon te drinken .. ?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:50

Veel albino ratjes zijn blind.
Alleen in een kooi,ach..daar worden ze misschien eenzaam van,maar niet agressief.
Ik heb al 3 jaar 1 rat,en die is echt poeslief!
(zit wel veel uit de kooi,op mijn zoon's rug/nek...)

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 22:33

In plaats van dat je zulk commetaar geeft, zou je toch beter commetaar kunnen geven waar ik iets mee kan doen, en waar ik me niet klote door gaat voelen?

Zo moedigen juilie 't niet aan dat mensen topics hier over gaan openen.
Mijn neef heeft ook 2 ratjes(2 zusjes) die kunnen totaal niet met elkaar, ze vliegen elkaar bij iedere beweging aan, en zijn uit elkaar gehaald, en oud en gelukkig geworden.
Ik weet nú dat het niet goed is dat er geen 2 zijn, dat is nu wel duidelijk, veel mensen snappen 't niet.

Ik ben blij dat er ook wel wat normalere reacties komen( en JAH ik weet wel dat juilie het goed voor hebben met mijn ratje) bovendien is het geen "leuke" smoes van mijn ouders, zo makkelijk is dat nou eenmaal!

Ik hoop er nu geen commetaar meer op te krijgen, want wordt er een beetje gek van (snel op mijn teentjes getrapt, dat klopt )

Dank juilie wel, en bij deze bedankt ik de verstandige chubby extra.