wie heeft er kippen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

wie heeft er kippen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:11

hoi,

over een paar maanden wil ik wat kippen nemen,maar nu heb ik wat vragen...

ik hoor vaak dat kippen luizen hebben,wat kan je daar tegen doen??en moet je daar wat aan doen??

wat is een leuk kippenras,die eitjes leggen en een beetje "tam" zijn ,dus niet dat een hele ren over de rooie gaat als je eitjes komt rapen..

moet er een haan bij zitten??

hoe groot moet een ren zijn voor een kip of 10???

kan een kip gewoon op aarde lopen,of moet je wat aan de bodem doen??

en ze eten kippenvoer,en wat mogen ze nog meer??

afijn,wie kan mij vertellen hoe ik op zijn paasbest kipjes kan houden,en wie heeft er mss wat kippen in de aanbieding(over een maand of 2),sterker nog,waar kan ik ze anders kopen??

ben benieuwd...

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:54

Wij hadden altijd 'boerekippen'. Zal wel geen speciaal ras zijn , maar we hadden wel altijd veel eieren. In al die jaren dat we kippen hebben, hebben ze slechts 1 keer bloedluis gehad, maar daarvoor haalden we bij de DA een middeltje. Alles spuiten, incl. kippen en toen was het weer over. Je hebt ook kippeluis, verder niet schadelijk, maar wel hinderlijk, is vast ook wel wat voor te krijgen. Je hoeft niet persee een haan erbij te doen. Ik weet niet hoe je woont maar ze kunnen ergernis wekken bij je buren. In ons binnenhok hebben we beton met een laagje zand erover en in het buitenhok gewoon zand, zodat ze lekker kunnen scharrelen en krabben.
En kippen eten alles, groenvoer, appels, brood, gekookte rijst, gekookte macaroni, bij ons bijna alles wat van tafel overbleef. Niet teveel en de resten opruimen. Pas op garnaledoppen, want daar gaan de eieren erg vies van smaken.
Voor 10 kippen heb je behoorlijk wat ruimte nodig. Ik had voor 8 kippen en een haan 5 meter ren bij anderhalf met een nachthokje.
bij mij liepen ze regelmatig los, dus dat was prima.
Succes met je kipjes!

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:57

Haan hoeft niet persé, ligt eraan of je je buren wilt lasitg vallen of niet Wij hebben 4 kippen en geen haan. Wij hebben ook gewoon zand in het buitenhok, maar wel eronder betegeld, zodat er geen ratten door kunnen.
Kippen krijgen graan,mais, legvoeder, appels en brood. Denk er wel om dat je van die geplette schepjes hebt zodat ze hun eten beter kunnen verteren.

Van

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:13

wij hebben 1 kip de rest is opgegeten door een bunzing of iets dergelijks(waaronder ook 2 konijnen)
die van ons loopt op zaagsel, en in de buitenren zit gewoon grond.
onze kippen hebben nog nooit luizen gehad.
Ik weet niet wat voor ras het is maar we hebben verschillende rassen gehad en allemaal waren ze wel 'tam'.
verder krijgen onze kippen gewoon kippevoer en verder alles wat ze willen eten

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:15

Hoe maak je kippen tam?

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:18

Wij hebben kriel wiandotten (weet niet precies hoe je het schrijft ) Maar dat zijn kipjes die weinig vliegen en erg makkelijk tam worden (zij ze eigenlijk van zich zelf al ) En ze leggen goed eieren, broeden makkelijk en zijn gewoon leuke kipjes vind ik

Bij ons liepen de kippen eerst op gras, maar dat is nu gewoon aarde

Ze krijgen bij ons gewoon kippenvoer en restjes sla enz.
Haan moet je zelf weten, het is natuurlijk altijd wel leuk om kuikentjes te krijgen.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:19

Besef wel dat je met een haan erbij ook heeeeeeeeeel veel kuikentjes kunt krijgen

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:23

ach ja, je moet er idd wel tegen kunnen dat de helft de pan in moet. Maar je kunt zelf wel een beetje bepalen hoeveel kuikentjes je kunt krijgen Gewoon er niet te veel eieren onder leggen, of als je niet wil dat een kip broed haar even in de lucht gooien zodat ze gaat fladdern.

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:36

he! wij hebben ook kippen

welk ras qua tam heid, maakt niet uit hoor je moet ze gewoon veel aandacht geven. oja en als je kuikens gewoon door de moeder hebt uit laten broeden krijg je ze niet echt tam. bij ons tenminste niet, de kippen die we met broedmachine hebben uitgebroed lopen zo over je voeten heen haha en kun je eigenlijk alles mee uitspoken

ik heb als klein kind al eens een kuiken met zonnebrand olie ingesmeerd haha niet echt leuk voor de kip maar ja(denk je bij zon leeftijd niet echt bij na haha), en mn moeder kon de kip weer gaan wassen haha altijd leuk die kinder verhalen hihi

als je kuikentjes hebt gewoon lekker gaan vertroetelen ben er al welleens mee gaan fietsen haha '

maja hopelijk heb je er wat aan

waar woon je ?

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:36

laat maar ik zie het al.. kan je dan niet verder helpen...

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:46

Welshcobfan schreef:
Besef wel dat je met een haan erbij ook heeeeeeeeeel veel kuikentjes kunt krijgen

Wij hebben er ook een haan bijlopen, maar we bepalen nog steeds zelf of er kuikentjes komen hoor. Ik neem aan dat als je kippen hebt je elke dag de eieren raapt, dus geen kans tot uitbroeden.

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:29

Wij hebben nu nog 1 kip, die al een half jaar geen eieren meer legt helaas. Maar we hadden er in het begin wel 4, deze zijn allemaal ondertussen dood... Maar ze legden wel erg goed! Elke dag 1, per kip.
Dat waren legkippen van een hobbykippenhouder.

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:47

Informatie van de pluimveehouder :
De luis waar jij het over hebt, is de bloedluis..Deze kun je bestrijden...
http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/006.html
Mijn vader houd gewoon Barnevelders maar die zijn wel een beetje saai...Verder weet ik van rassen niet zoveel af....
Je hoeft er geen haan bij te zetten om eieren te krijgen. Behalve wanneer je kuikens wilt, dan moet het natuurlijk wel.
Je ren zal ong. 10m² moeten zijn. Reken 1m² per kip.
In de ren is zand voldoende maar in het hok kun je het beste stro doen...
Ik hoop dat je hier iets mee kunt....

DuckyMjöll

Re: wie heeft er kippen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:12

Wij hebben 8 Wyandot krielkippen
7 hennen en 1 haan.. We krijgen 8 eieren per dag ( )
Krijgen ook heel vaak kuikentjes vorig jaar 11 gehad. Nu weer een hen broeds.. Nu gewoon bij 4 houden dus de rest eronder uithalen.
Tja tam valt nog wel mee. Eten wel uit je hand maar dat verschilt natuurlijk per kip Bij ons lopen ze nu gewoon op aarde en in het hok ligt hooi. Maar 1 mei lopen ze weer lekker door de tuin Omdat ze dus bijna altijd buiten lopen hebben we ze geleerd dat als we met een busje graantjes schudden dat ze dan komen. Leren ze erg snel Bij ons krijgen ze gewoon graantjes en legmeel. Pluk nu omdat ze zo zielig zijn wat gras voor ze en probeer af en toe wat wormen uit de composthoop te halen En die geplette schelpjes hebben wij ook..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:18

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:37

heej dank jullie wel voor de info,heel erg leuk,ze zijn niet zo heel moeilijk dus,wij gaan bijna verhuizen naar duitsland,daar hebben we een boerderijtje met 1,6 hect grond,dus vandaar dat ik ook kipjes wil...

kriel wiandotten ,deze klinken wel heel leuk!!van die krielkipjes..haha,ik wil liever geen haan,die kraaien zo vreselijk,de buren hier hadden er 1,pffff,in het begin was het best leuk,echt zo plattelands,maar die lol gaat er ook wel af..

dus ik wil alleen kipjes,voor de eitjes,hahaha,nee hoor en gezellig,ze zullen hier alleen niet los kunnen ,omdat ik 6 honden heb die ook op duiven jagen,dus ze moeten wel een grote ren hebben dan...nou ja,plek zat straks...