Iemand verstand van duiven?! [met foto's]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

Iemand verstand van duiven?! [met foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:45

Sinds een paar maanden zit er bij ons een duif op het dak. Niet een gewone stadsduif, maar meer een sierduif ofzo. We hebben dit wel vaker gehad. Dan komt er weer eentje een beetje verzwakt ofzo. We voeren hem dan, hij sterkt dan aan en gaat dan weer verder. Deze zag er in het begin ook een beetje zwakjes uit en we gooiden steeds wat kippenvoer op het dakje. Hij ging weer wat meer vliegen en opeens was hij weg. Dat duurde ook maar 2 dagen en nu is hij weer terug. Eerst sliep hij steeds ergens anders, maar hij heeft nu door dat hij hier te eten krijgt. Hij slaapt nu in de dakgoot voor het slaapkamerraam van me ouders. Als je sochtends in die kamer ben hoor je hem brabbelen. Echt een heel apart geluid maakt hij, maar wel gezellig
Als je de deur uitgaat vliegt hij meteen het schuurdakje weer op en wacht op eten. Gisteren was het zelfs zo erg dat hij voor de deur ging zitten wachten. Nu komt hij steeds op het konijnenhok zitten, dus vandaag wat foto's van hem gemaakt. Hij is zelfs zo tam dat hij uit me handen eet.
weet iemand wat voor ras dit is?

Hier de foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hier zie je dat zijn vleugels af en toe echt over de grond slepen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hij had niet alleen mij als toeschouwer

Kan je van een duif zo aan de buitenkant al zien of het een mannetje of vrouwtje is. Ik denk een mannetje want hij is aardig op de versiertoer
Ik ga morgen proberen zijn ringetje te ontcijferen en dan maar uitpluizen waar hij vandaan komt. Niet uit NL volgens mij, want dan moest er NB op staan toch? Dat staat er iig niet op.

ElineThera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:00

Ik heb helemaal geen verstand van duiven
Ik meer van Paarden/Pony's en konijntjees
Nou ik hoop dat je het goed met hem komt en misschien blijft die wel!

Stefaaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:29

Het enige dat ik weet dat het een mooie duif is
Misschien inderdaad het ringetje is ontcijferen en dan proberen achter halen waar ie van komt...
Succes ermee!

Nannes

Re: Iemand verstand van duiven?! [met foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:47

Ik heb een paar weken geleden leren ontcijferen bij PTC+ Barneveld. Dat deden we dan bij kanaries, maar ik weet eigenlijk niet of het bij duiven op de zelfde manier genummerd staat. Morgen maar weer voeren op het konijnenhok en dan proberen wat foto's van de poten te maken.
Vandaag zat hij zich weer helemaal uit te sloven tegen over andere duiven. Helemaal rechtop met zijn borst naar voren lopen. Het leek wel zo'n legemannetje hoe hij zo heen en weer aan het wandelen was

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:49

Haha het eerste wat ik dus dacht, ja ik Maar toen bedacht ik me dat duiven ook beesten zijn... Laat het even duidelijk zijn dat ik in Duiven woon ...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:51

hahahah

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:54

Even op het ringetje kijken, mogelijk staat daar een telefoonnummer op. Vorig jaar heb ik hier ook een duif 'te logeren' gehad uit Duitsland. We hebben de eigenaar (oude man) gebeld en diie was hartstikke blij om te horen dat we hem eten en water enzo gegeven hadden.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:42

ik zie dat het een enorm mooie duif is dus ik denk ook wel dat ze veel waard is
je kan normaal gezien ergens naar bellen waar je de ringnummer kan doorgeven en dan krijg je het adres en telefoonnummer van de eigenaar
ik denk dat hij heel blij zal zijn om dit plaatje terug te hebben

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:07

Ik heb duivenles gehad (doe dierenopleiding)

en ik heb even voor je gespiekt

Het is een Oud-hollandse tuimelaar

en er staat ook dat zijn karkater vertouwlijk is dus mischien dat hij zo tam is.

oja even een utileg hoe je zijn code kan ontcijferen

Dit is een voorbeel ringnumer: NB 04 H409 86 (dit gaat over een gewone parkiet geval maar ik denk dat het weinig uitmaakt)

dit is de ontcijfering
NB= nederlandse bond voor vogel
04= geboorte jaar waneer het dier geboren is
h409= kwekerscode
86= dat hij de 86e volgel die geringt is in 2004

En kan ook kijken op www.npo.nl

Zo ik heb ook even mijn duivenles opgefrist haha

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:59

Het lijkt wel een kruising met een sierduif en een postduif....
Je hebt best kans dat deze duif bij je blijft, misschien kan je een duiventil kopen dan kan hij daar in wonen.
Ik denk dat als hij vanplan was naar huis te gaan dat hij dat al had gedaan....

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:48

willeke16 schreef:
Ik heb duivenles gehad (doe dierenopleiding)

en ik heb even voor je gespiekt

Het is een Oud-hollandse tuimelaar

en er staat ook dat zijn karkater vertouwlijk is dus mischien dat hij zo tam is.

oja even een utileg hoe je zijn code kan ontcijferen

Dit is een voorbeel ringnumer: NB 04 H409 86 (dit gaat over een gewone parkiet geval maar ik denk dat het weinig uitmaakt)

dit is de ontcijfering
NB= nederlandse bond voor vogel
04= geboorte jaar waneer het dier geboren is
h409= kwekerscode
86= dat hij de 86e volgel die geringt is in 2004

En kan ook kijken op www.npo.nl

Zo ik heb ook even mijn duivenles opgefrist haha

Heb jij ook die kanaries in Barneveld gehad? Is namelijk bijna dezelfde code als die ik in me map heb staan

IIg bedankt, ik ga zo ff op de site kijken.

Arrabel schreef:
Het lijkt wel een kruising met een sierduif en een postduif....
Je hebt best kans dat deze duif bij je blijft, misschien kan je een duiventil kopen dan kan hij daar in wonen.
Ik denk dat als hij vanplan was naar huis te gaan dat hij dat al had gedaan....

Ik vind het ook zo raar dat hij bij ons blijft. Het kippenvoer smaakt zeker goed ofzo
Hij is wel een dag of 2 even weg geweest, maar is weer terug gekomen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:54

ja was bij kanarie les

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:07

Die duivenles heeft niet veel geholpen vrees ik

Is géén oudhollandse tuimelaar.

Ik vermoed ook geen sierduif, eerder postduif.

Hangende vleugels is voor enkele sierrassen een kenmerk, maar dit is geen oosterse roller of iets dergelijks.

In andere gevallen duidt het op een zwakke rug.

Die groene is z'n vaste ring, die andere ziet eruit als een plastic ring die de eigenaar zelf als identificatie heeft omgedaan (bijv. om mannetjes (doffers) van vrouwtjes (duivinnen) makkelijk te onderscheiden).

Als de eigenaar een postduiven-man (m/v) is, is de kans groot dat ie 'm niet terug wil (tenzij ie zelf nog terug gaat vliegen).

Sarisv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:14

Ik denk juist eerder een sierduif.. Wij hadden namelijk ook 2 van zulke sierduiven alleen waren de koppen veel lichtgrijzer, net als de veren...

Ik vermoed als je niet achterhaald waar hij vandaan komt, dat hij dan gewoon lekker blijft. Wij hebben ook heel vaak gehad dat ze kwamen aanwaaien, paar dagen bleven en ook wel weg gingen (ookal aten ze van onze duiven mee) Maar ook wel vaak dat ze bleven, gelukkig hadden de meesten een ringetje om.. Tot dat 1 hele witte (vredes ) duif bleef, die geen ringetje om had echt bleef.. eigen duif bij ons ging dood dus dacht deze meneer van dan blijf ik wel in zijn woning. Deze duif hebben we dus nog dik 2,5 jaar (of langer?) gehad...

Succes ermee

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:42

Ik betwijfel het, aangezien het geen jonkie is, en nog wel dubbel geringt. Hij is niet mooi genoeg getekend om als sierduif in de fok te worden gebruikt (of voor de show). Zou hooguit van 'n duiventil af kunnen komen, maar die ring je meestal niet (en zeker niet dubbel).

Weet niet zeker of tegenwoordig voor sierduiven ook kunststof ringen worden gebruikt. Vroeger waren die wel al kunststof voor postduiven, maar "metaal" voor sierduiven (vond men blijkbaar "sierlijker"). Deze heeft iig kunststof ring.

Als het een sierduif is, zou ik niet weten wat het moet zijn. In de tuimelaar/hoogvlieger hoek zou je het kunnen zoeken, maar dan horen die vleugels ook niet op de grond te hangen.

Vangen, ring lezen, uitzoeken en ons vertellen wat 't nou is!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:52

Mijn vader heeft ook duiven, maar ik heb nooit echt veel interesse gehad in zijn hobby, dus mijn kennis van duiven is eerder aan de beperkte kant

Ik denk niet dat dit een sierduif is, maar gewoon een postduif. Alleen die vleugels zijn anders dan bij de postduiven van mijn vader.

Die groene ring is idd zijn vaste ring, is dat ander ringetje niet zoiets als ze omdoen bij een wedstrijd?

Je kan proberen te achterhalen waar de duif vandaan komt, maar weet dat de duivenwereld een harde wereld is, en dat de kans groot is dat de eigenaar geen moeite zal doen om zijn achtergebleven duif (ik gok dat het een duif is die verdwaald is tijdens een wedstrijd, gezien het tweede ringetje) te komen ophalen. Duiven die niet goed presteren belanden meestal in de kookpot, en als ze achterblijven liggen de eigenaars er meestal ook niet van wakker

Oh ja, ik gok dat het een vrouwtje is

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:57

Eilandje schreef:
Die groene ring is idd zijn vaste ring, is dat ander ringetje niet zoiets als ze omdoen bij een wedstrijd?
Vlgs mij niet, op één foto zie je dat ie niet helemaal rond loopt. Een rubber wedstrijdring loopt wel helemaal rond.

Eilandje schreef:
Oh ja, ik gok dat het een vrouwtje is
Zou heel goed kunnen met die gladde neuskussens (zeker als 't idd een postduif is).

Beide vertonen pronkgedrag tegenover andere duiven, als je het verschil in gedrag niet kent, is het moeilijk in te schatten. Ken je het wel, dan weet je het meteen.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:35

lijkt idd verrekt veel op een postduif...
oplossing is idd vangen , afllezen en bellen

plutolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:03

QQQQ schreef:
Die duivenles heeft niet veel geholpen vrees ik

Is géén oudhollandse tuimelaar.

Ik vermoed ook geen sierduif, eerder postduif.

Hangende vleugels is voor enkele sierrassen een kenmerk, maar dit is geen oosterse roller of iets dergelijks.

In andere gevallen duidt het op een zwakke rug.

Die groene is z'n vaste ring, die andere ziet eruit als een plastic ring die de eigenaar zelf als identificatie heeft omgedaan (bijv. om mannetjes (doffers) van vrouwtjes (duivinnen) makkelijk te onderscheiden).

Als de eigenaar een postduiven-man (m/v) is, is de kans groot dat ie 'm niet terug wil (tenzij ie zelf nog terug gaat vliegen).

ik had mijn boek erbij gepakt. En de foto opgezocht wat het meest op leek. Ik zat te twijflen tussen de oud hollandse tuimelaar en de gewone postduif. MAar ik vond hem het meest op de oud hollandse tuimelaar lijken

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:25

heey
het is denk ik geen postduif hoor,ik heb zelf ook duiven trommelduiven hoogvliegers tuimelaars,en ik heb ook een trommelduif die ook de kleuren van een postduif heeft maar dat dus niet is
ik vind dat hij ook wel wat op de Saksische vleugelduif lijkt,alleen die heeft voetbevering maar lijkt er wel erg op.
het hoeft trouwens niet eens een ras te zijn,het kan ook wel een hele mooie kruizing zijn
als je meer wil weten over duiven dan hoor ik het wel

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:20

willeke16 schreef:
ik had mijn boek erbij gepakt. En de foto opgezocht wat het meest op leek. Ik zat te twijflen tussen de oud hollandse tuimelaar en de gewone postduif. MAar ik vond hem het meest op de oud hollandse tuimelaar lijken

De oud hollandse tuimelaar, en enkele andere rassen hebben diezelfde tekening (kleurslag) wel in het assortiment, maar kleurslag staat grotendeels los van ras. Postduiven worden niet op kleur geselecteerd, dus daar kan je van alles tegenkomen.

De OHT heeft veren aan de voeten (net als die saksische).

Kan een of andere kruizing van 'n duiventil zijn, maar die worden normaal gesproken niet geringt.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 20:33

Vandaag weer naar me toe gelokt. Beetje geprobeert de ring te lezen. Er staan in kleine lettertjes 95 (1995?) en dan er onder drie streepjes |||
Dan staat er CS en dan een een getal ergens in de 12000. Er stond nog iets op, maar dat lijkt wel zwartgemaakt ofzo met een stift. Dus dat is niet meer te lezen. Dit stond allemaal op het groene ringetje aan zijn rechterpoot. Aan zijn linkerpoot zit een plastic ring die niet helemaal aansluit (knijpring heet dat toch?)
bedankt iig voor de reacties

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:38

Ik heb helemaal geen verstand van duiven.
Zit er misschien een duivenvereniging/ vogelvereniging is jouw woonplaats? Misschien kunnen die je verder helpen.

Even offtopic... je moet dat hoefijzer (aan de schutting) andersom hangen. Nu valt al het geluk eruit.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 20:56

Als het goed is zit er wel 1. Op mijn werk was er laatst zo'n kleindiertentoonstelling. (kippen, duiven, konijnen enz.) Dat was wel iets van hier in de buurt. Ik ga even google-en

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:07