Viltende vacht van langharige kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Viltende vacht van langharige kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 15:53

En het is weer zo ver, het jaarlijkse drama van onze mooie langharige kat.

Onze katten zijn 's nachts en een deel van de dag buitenkatten.
Wij wonen buiten, dus ze lopen door de grote tuin en door slootkanten en over het land.
Een van onze katten is een langhaar, en zij heeft in de winter een prachtige dikke vacht.
Maar om de een of andere reden begint deze vacht zodra het warmer wordt buiten te vilten.
Dit gaat zo snel dat je er in principe altijd te laat bij bent.
Beginnende klitten kun je er nog wel uit knippen, maar in haar geval zit haar hele lijfje vanaf de huid ingevilt.
De plakken vilt zijn dik, en je ziet ze op het oog niet omdat de bovenste laag haar er nog gewoon overheen ligt. Als je haar aait voel je echter de harde laag onder dit haar.

Niet prettig voor haar in de eerste plaats natuurlijk!
Als ze zichzelf wast of als ze ergens blijft hangen gaat het soms een beetje los en dan likt ze het verder. Gevolg is dat er een hele plak vilt loshangt aan haar tere huidje, wat vreselijk gaat irriteren.

Soms ga ik bij haar zitten met een schaar, om een paar stukken weg te knippen, maar dit gaat heel moeizaam.
Het is heel slecht te zien waar de huid overgaat in vacht, omdat de onderste laag van de vacht en dus ook de viltplakken zilverkleurig is (ze heeft een zwarte vacht) en haar huid is ook heel ligt, dus het onderscheid is niet te zien.
Zo durf ik ook niet zomaar te knippen, en gaat het heel langzaam. Het vilt ligt heel dicht tegen de huid aan, en zit erg goed vast.
En natuurlijk vind ze het zelf helemaal niet leuk, die schaar bij dat tere huidje.

Ik ben bang dat het van de zomer weer scheren wordt, net als twee jaar terug.
Toen hebben we haar lichaam geschoren tot op de huid (niet helemaal kaal, meer idee milimeteren) zodat ze het vilt kwijt was. Hier had ze verder geen last van, want het was zomer.
Vorig jaar hebben we het niet gedaan, maar het gevolg was dat ze niet happy was met al dat vilt.

Net heb ik ook weer zitten knippen, en haar keel tot halverwege haar borst is nu blootgelegd, waar ik een viltplak ter grote van zeker 10 centimeter weggeknipt heb, die half loshing. Ze is nu opgelucht dat het gewicht van haar huid af is, maar er zit nog zoveel vilt aan de rest van haar lijfje, dat het gewoon sneu is.

Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand wat we er aan kunnen doen en / of hoe we het kunnen voorkomen?

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:56

Ik denk nu dat het er gewoon helemaal af moet.

Misschien volgend jaar iedere dag gaan borstelen oid?

bolletje

Re: Viltende vacht van langharige kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:57

Ik heb het ook mijn vriend heeft 5 perzen, ben de enige die ze kan knippen, snachts zijn ze binnen begin ik er bij 1 tot die niet meer wil dan ga ik verder op de ander zit wel maandje werk in.

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:11

Afbeelding
Zoals haar nekkie er nu uitziet.

Borstellen doen we al vrij vaak, maar kan niet te vaak want dan komt ze niet meer. Ze heeft er namelijk een hekel aan.
Ik ga nu gewoon als ze lekker op mn bed ligt of op een stoel eventjes zitten met een schaar, twee uurtjes knippen. Maar het is idd zo ontzettend veel werk en die kat werkt ook niet altijd mee.

Ik denk ook dat het dit jaar echt eraf halen wordt, wil ik mijn kat een beetje vrolijk hebben deze zomer. Dan maar wat minder mooi voor het oog, daar gaat het mij niet om.

Maar ik vind het zo sneu voor haar, ieder jaar weer.

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:23

Ik denk dat je haar het beste kan scheren

Als ik dit zo lees is dit de enige oplossing

Ze kan dan wel een mooi vachtje hebben, maar als ze al dat vilt mee moet sleuren wordt je kat daar ook niet happy van

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:45

Dat vachtje komt ook zeker niet op de eerste plaats, dat groeit wel weer aan!

Dit is de viltplak die ik er toennet heb afgehaald:

Afbeelding
Bovenkant

Afbeelding
Onderkant

Afbeelding
Niet heel goed te zien, maar de structuur van het vilt.

Afbeelding
Dikte in verhouding tot mijn vinger

En dit is de kat (zoals ze er nu bijligt):
Afbeelding

Marye78

Re: Viltende vacht van langharige kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:39

dat probleem hebben onze 2 perzen ook. Alleen niet zo erg dat het over de gehele vacht is, maar meer van die klitten die dan vervilten. ze hebben allenbei een hekel aan kammen en krijsen moord en brand als ze gekamt worden....daarom doen we het niet vaak, meestal even voelen of er klitten zitten en die halen we dan weg. soms wel even een 'grote beurt' als het te erg is. dat vilten in de zomer komt volgens mij doordat ze gaan zweten en daardoor het haar zo gaat klitten.

Maar ik denk idd dat de enigste oplossing is haar scheren. Lijkt me ook veel lekkerder in de zomer dan zo'n dikke vacht.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:34

Ik heb een kruising Noorse Boskat. Ook een kat met zo'n enorme dikke vacht.
Ik moet hem echt iedere dag kammen. Mijn kat vind dat ook niet altijd even leuk, maar het moet echt. Als ik het een paar dagen oversla, dan begint het ook meteen te klitten. Meestal geef ik hem wat lekkers na het kammen. Beetje zalm of tonijn oid. De laatste weken gaat het beter.
In het geval van jouw kat lijkt scheren me de enige oplossing. Het lijkt me voor je beestje absoluut niet prettig om steeds zo vol klitten te zitten.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:42

Ik volg dit even. De oplossing heb ik nl ook niet maar wel die stukken vilt. Meestal besluip ik haar als ze slaapt en knip dan het ergste snel weg . Maar om het tussen haar achterbenen weg te halen is echt een gevecht. Net als kammen trouwens.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:37

Mijn Maine Coon heeft er de laatste weken ook erg last van. De ene dag kammen en de volgende dag weer klitten, om stapeldol van te worden.
Zij had op een gegeven moment ook flinke vervilte plekken die ik eerst heb geprobeerd weg te knippen maar na per ongeluk in haar velletje geknipt te hebben (zilver haar en licht huidje) durfde ik dat niet meer aan. Heb bij de blokker maar een tondeuse gekocht en scheer nu de plekken weg. De plekken op haar heupen zijn nu weg en op haar borst ook. Nu heeft ze nog een plek op haar buik en een tussen de achterpoten maar die zijn wat lastiger weg te halen.
Vind scheren wel een oplossing, en het groeit toch weer aan.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:05