ervaring met nierfalen kat ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

ervaring met nierfalen kat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:59

Ik heb vorige week donderdag een kat uit een opvang gehaald, die daar niet at. De mensen van de opvang dachten dat de kat heimwee had, Minet is namelijk 18 jaar en moest "weg" omdat er kinderen kwamen

Maar omdat de kat veel aandacht vroeg van mij en erg mager is heb ik haar de volgende dag (afgelopen vrijdag dus) naar de DA genomen. Die nam het woord "verwaarlozing" in de mond.

Ze heeft:
- 2 ernstige oorontstekingen
- ontstoken halsklieren
- nierontsteking aan 1 kant
- dermate dikke vacht dat de DA vermoed dat ze altijd binnenkat is geweest maar deze winter buiten is gezet
- graadmager

Hoewel de DA haar weinig kans gaf, wilde ik die haar toch geven, aangezien er nog genoeg pit in zit, deed haar uiterste best om uit de reiskooi te komen
ze heeft antibiotica gekregen, cortisone voor de eetlust op te wekken, en ik heb 8 dagen pijnstillers meegekregen.

Het komt er eigenlijk op neer dat ze binnen een week weer goed moet gaan eten, zo niet, dan heb ik geen keus haar alsnog te laten inslapen.

Ze eet weer kleine beetjes, kipfilet doet het tot nu toe het beste.

Zijn er mensen met ervaring hiermee ?

ellepel

Re: ervaring met nierfalen kat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:18

iemand waar ik werk in de huishouding heeft een jonge ex-kater die ook last heeft van de nieren.
kwam ook via dierenasiel en wilde niet eten, zelfde verhaal haast.
ook mager etc..

medicijnen sloegen aan, kat voelde zich beter en ging meer eten.

wat ik wel weet is dat je eigenlijk niks anders moet gaan voeren dan speciaal voer van de dierenarts.
ze hebben ook blikjes vleesvoer ook speciaal vcoor de nieren, ik zou dit gaan geven in plaats van kip..

nog even afwachten,komt vast wel weer goed

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 13:00

Ik ga morgen idd speciaal voer halen Ellebel, maar alles wat ze tot nu toe (wil) eten is meegenomen, in die opvang had ze al 1.5 week niets gegeten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:03

Mijn moeder heeft 2 katten gehad die allebei zijn overleden aan nierfalen. Allebei werden ze op een gegeven moment mager en 1 van de katten heeft het nog een maand goed gedaan op speciaal voer, maar uiteindelijk wordt het toch een lijdensweg aangezien ze mager werden en op een gegeven moment alles lieten lopen. Ze hadden ook duidelijk pijn Er zat nog wel genoeg pit in, maar soms moet je reeel zijn als niets anders meer werkt. Ze zijn op een gegeven moment allebei ingeslapen.

Geen goede ervaringen dus Hopelijk maakt de jouwe nog een kans
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-04-06 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:03

Ik heb ook een aantal jaren geleden een kat gehad die overreden werd door een auto.
De rug was gebroken en de nieren waren zo goed als niet meer functionerend. We moesten, toen ze uit het ziekenhuis was, een aantal keer per dag z'n blaas leegduwen om haar te laten urineren. Dit was geen leven voor zowel de kat als wij, we hebben haar laten inslapen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:42

Cayenne schreef:
Mijn moeder heeft 2 katten gehad die allebei zijn overleden aan nierfalen. Allebei werden ze op een gegeven moment mager en 1 van de katten heeft het nog een maand goed gedaan op speciaal voer, maar uiteindelijk wordt het toch een lijdensweg aangezien ze mager werden en op een gegeven moment alles lieten lopen. Ze hadden ook duidelijk pijn Er zat nog wel genoeg pit in, maar soms moet je reeel zijn als niets anders meer werkt. Ze zijn op een gegeven moment allebei ingeslapen.

Geen goede ervaringen dus Hopelijk maakt de jouwe nog een kans

Het is ook zo moeilijk omdat ik de kat niet ken, heb ze nog maar 4 dagen in huis dus ik weet niet wat haar "normale" gedrag is. Ze is wel onderzoekend, ligt niet altijd op dezelfde plek, zoekt de zon op in huis. Ze gebruikt de kattenbak wel.

Nu ik achter de computer zit, komt ze dus naar me toe en wil op schoot ?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:00

wel een lieve kat dus

geef het een tijdje de kans, wat ik weet van mijn kennis is dat de kat pas na een dag of vijf na de start van medicijnen weer begon te eten.

zal voor je duimen dat t goed gaat

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:11

onze kat heeft de nierziekte en wij hebben idd ook speciaal voer voor hem.....
als je dat neit haalt krijgt hij misschien ontstekingen in de mond(bij ons vaak tussen door hij heeft speciaal voeder maar toch zeker 1 keer per jaar moeten we naar da)
en dat is laatst bij de onze ook nog naar zn oor doorgelopen...

na de medicijnen ging het goed, maar wees streng en geef hem dan geen tussendoortjes die die niet mag hebben......
verder kunnen ze zeker nog goed leven hoor die van ons gaat ook nog goed alhoewel hij er ouder uitzien en meer pijn heeft (onze jongere kat wil graag spelen of aanvallen en doet dit ook lekker hard dan mauwt ie wel flink van de pijn)

maar verder gaat het super met hem...hij kwijlt alleen wat meer omdat hij het nogal gauw aan zn mondje heeft......

succes met je kat ik hoop dat het goed komt!!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:51

Ze heeft net een wandeling gemaakt in de tuin! Normaal laat ik katten nooit zo snel buiten (hoewel mijn tuin cat-proof is, ze kunnen er niet uit) maar ik dacht dat ik deze bejaarde dame nog wel kon vangen indien nodig Maar het niervoer wil ze dus niet eten

en...nog een complicatie erbij : niesziekte ongetwijfeld in de opvang opgelopen want de andere kat die ik daaruit tijdelijk opvang (dus niet het asiel waar ik werk he ) heeft ook niesziekte. De ander is trouwens een hoogzwangere poes, DA wilde niet meer steriliseren omdat ze elk moment kon bevallen. Mijn eigen katten zijn ingeent, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over- morgen maar weer de DA laten komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:53

pfff zeg.....
word wel moeilijk zo he?

beterschap met de hele club

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:15

Ik vind dit wel zo moeilijk he ! wanneer doe je het nu goed ????
Morgen laat ik de DA gelijk een bloedproef nemen van Minet, dan weet ik hoe de nieren ervoor staan en kan ik beter een beslissing nemen denk ik......

Over het algemeen wordt gezegd (op internet) dat de nierfunctie minstens 30% moet zijn om een kat-waardig bestaan te hebben zeg maar.
Ze heeft vanmorgen zo'n 60gr kipfilet op- bij mijn moeder (die tussen de middag langs kwam toen ik op mijn werk zat ) wilde ze niets eten. Toen ik thuiskwam liep ze me als een schaduw achterna maar ze wilde geen niervoer of kipfilet eten. Nu staat er natuurlijk overal eten bij mij (voor de andere katten sowieso) maar daar heb ik ze nog nooit van zien eten. Daarnet met gevaar voor eigen leven haar medicijnen gegeven (dan is het een kreng ) kijken of ze straks nog wil eten.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:52

ik heb helaas ook ervaring met een nier-falen kat, hij wilde ook niet meer eten en heb van alles in huis gehaald om hem zn laatste weken nog een katwaardig bestaan te geven.
Belangrijk is dat je de kat de juiste eiwitten geeft en dierlijke eiwitten zijn de beste, kijk hier maar eens op www.barfplaats.nl
er is ook een speciale nierfalen mailinglijst waar je de nodige tips vandaan kunt halen: http://groups.yahoo.com/group/nierkatten/messages/31
Ook hier vind je nuttige info: http://www.holisticat.com/crf.html

uiteindelijk heeft mijn ventje het helaas niet gehaald maar er zijn zat katten die nog jaren met nierproblemen kunnen functioneren.
Succes!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:14

thanks Cissy, ik heb het verhaal van Minet er net op gezet !

Ze eet vandaag nog minder, maar doet nog steeds de moeite naar de computer te lopen om op schoot te kunnen.
Ik heb ze net de eerste antibiotica gegeven (extra sterk voor de niesziekte!) duimen maar!

schimanski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:38

Ik heb ook een kat met nierfalen. Die heeft van de da 2 maanden gekregen...
We zijn toen begonnen met haar te spoelen(vocht onder de huid), en direkt op de Fortekor, en dan het dieet er nog bij.
We zijn nu inmiddels 2 JAAR verder en ze doet het er erg goed op.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 21:02

Het gaat gelukkig weer de goede kant op met Minet! ze eet weer wat en ze heeft net een wandeling in de tuin gemaakt van een half uur ! ze wil graag op schoot.

Schimanski: heb net even gegoogled op Fortekor, da's misschien een optie als ze van de antibiotica af is ! ga morgen eens informeren bij de DA, bedankt voor de tip !

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 00:31

Onze kat krijgt volgens mij fri of rid van clinic. Voor nier problemen en blaas gruis. Blikvoer eet hij er overigens niet van, alleen de brokken.

Bij de dieren winkels hebben ze van clinic snoepjes voor katten met nier problemen
Afbeelding
Clinic FDS Diet Snack is speciaal ontwikkeld als tussendoortje voor de kat met aangepaste voeding. Clinic FDS ondersteunt de werking van dieetvoeding en voorkomt verstoring van het dieetpatroon.
Clinic FDS voor katten met:
- Blaasgruisproblemen
- Nierproblemen
Aangezien de katten vrijwel niets mogen hebben is dit echt iets voor ze.

Op deze site staan meer soorten voer voor katten met nier problemen.
http://dierenwarenhuis.nl/warenhuis/?pa ... 463fb4ec56

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:30

ej lizz
die snoepjes hebben ze die overal bij de winkels, heb ze hier namaleijk nooit gezien.....
zou wel leuk zijn als de kat ook een snoepje kan hebben

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:13

Nee niet alle zaken hebben ze. Meestal alleen de winkels met een clinic assortiment aan voer.
Maar denk dat er in breda vast wel een dierenzaak is die ze verkoopt. Wij hebben namelijk een discus dieren winkel en die verkoopt ze. En volgens mij zit deze ook in breda.

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:15

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:17

mijn oude kat is dood gegaan aan nier problemen hij had echt heel erg veel pijn miauwde steeds als je hem aaide en wilde niett meer eten drinken of plassen
ik moet er wel bij zeggen dat hij al 19 jaar was
we hebben hem in laten slapen hij ha ontzettend veel pijn
het is van de ene op de andere dag gekomen en is heel erg snel gegaan helaas hij was heel erg lief!