Kip heeft waars. poot gebroken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Kip heeft waars. poot gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:38

1 van onze kippen lag al een aantal dagen op dezelfde plek in het hok.
Ja, dat is natuurlijk niet helemaal goed. Dus wij hadden dr in een aparte doos gezegt met water en voer.
Nu, na twee dagen, hebben we voor haar een ren gemaakt op het gras (in de tuin).
Morgen krijgen we ons kippenhok.

Maar is er iets wat we kunnen doen voor het beestje? Want het kan nu geeneens normaal lopen en ik ben bang dat als ik het straks weer in het kippenhok moet, dat het dan weer wordt over lopen.
Wat kunnen we doen voor het beestje?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:42

Dierenarts.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:59

Misschien klink ik nu heel gemeen, maar ik ga niet voor een kip naar de dierenarts. Voor de dierenarts ben je algauw 25 euro kwijt en we hebben voor 10 kippen 3,50 betaalt.
Denk niet dat mn ouders dat willen...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:01

Misschien klink ik nu heel gemeen, maar de andere optie is dan de nek omdraaien.

Als je met een dier dat een poot gebroken heeft niet naar de dierenarts wilt, dan kun je dat dier IMO maar beter uit zijn lijden verlossen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:04

Ik ben het met Karin eens.

Ik vind het trouwens wel een heel slappe reden... 'Och dan nemen we wel een nieuwe, dat is goedkoper.'
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-06 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:04

Goh lekker banketstaaf,@ laueef dan. Je koopt een dier maar als er wat mee is dan ga je niet naar de DA. Je moet voor alle dieren goed zorgen, ook voor kippen, hoe goedkoop ze ook zijn.

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:05

Tja, als je iets voor het dier wilt doen, toch maar de dierenarts..

Anders kun je proberen met heel stevig verband & tape, en zo een paar weekjes maarja dat is ook niet echt fijn..

Dierenarts is toch de beste optie..

Of je draait inderdaad z'n nek om, maar dat zou ik zelf nooit kunnen, of op me geweten willen hebben

DuckyMjöll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:32

Dus als je een pony heel goedkoop kan krijgen en hij word ziek ga je ook niet naar de DA ?

Caira

Re: Kip heeft waars. poot gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:35

nek omdraaien, als je had willen spalken had je het meteen moeten doen.
Sorry maar als je dieren neemt neem je ook de verantwoording om voor ze te zorgen. Ik vind dit behoorlijk laf!

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:56

en ik vind jullie behoorlijk hard....
heel vaak gaan dingen vanzelf over, beetje cru om een diertje die kans niet te geven en direct zijn nek om te draaien.
ook vind ik de vergelijking met een goedkope pony nogal vergezocht, de waarde van een pony is onvergelijkbaar met die van een kip.
als het een auto zou zijn zou je hem total-loss verklaren als de reparatie kosten de dagwaarde overstijgen.
je moet wel erg gek op je kip zijn om ermee naar de dierenarts te lopen, dat doe je als het een schootkip is misschien, waar je heel veel liefde en aandacht van krijgt maar daar zijn er door de bank genomen niet zo heel veel van.
ik heb er tenminste geeneen, ik vind mijn kippen leuk en grappig maar van een band ermee zou ik toch niet durven spreken.
ik zou het gewoon nog even aankijken met het kipje, hou haar gewoon eventjes apart, als het gewoon eet zal het allemaal wel meevallen [dat is met de meeste dieren zo, pas als ze stoppen met eten is er écht iets ergs aan de hand] en komt ze er vast met wat rust weer bovenop.
zie je haar niet eten en niet opknappen zou ik haar inderdaad bij iemand brengen die er een eind aan maakt, of het zelf doen natuurlijk, als je dat durft.
ik heb nu een kuiken van een ras wat een kaal nekje heeft, en dan boven op het kopje een toupetje, achter het toupetje was [ik weet niet hoe] een snee of iets dergelijks gekomen waardoor ze [hij?] daar een gapend gat had.
toen ik het zag was het al droog, maar het liep zo vrolijk door de wei te huppelen en deed alles wat ze normaal ook doen dat ik niet de indruk had dat het er last van had, hoewel het erg lelijk uitzag.
nu een week verder is het zo goed als dichtgetrokken, en het huppeld nog steeds net zo blij in het rond.
naar de dierenarts was ik er zeer zeker nooit mee gegaan, en als ik het nekje om had laten draaien was het er nu niet meer geweest, en wie weet hoeveel blije jaren het diertje nog voor de boeg heeft.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:57

nee zo'n beest ik weet niet hoe lang met pijn rond laten lopen zonder de poot te stabiliseren, das diervriendelijk?

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:42

Ik vind toch dat je geen dieren moet nemen als je niet de volledige verzorging op je wilt nemen.
Ik begrijp dat de uiteindelijke beslissing bij de ouders van LauEef ligt, maar ook een kip verdient een goede verzorging bij ziekte. Een gebroken poot geeft ontzettend veel pijn en daardoor wil de kip misschien niet meer eten? Als dat zo is, sterft het diertje een hele langzame en pijnlijke dood.
Als ze nog wel eet, dan kun je hopen dat de poot weer aan elkaar groeit en dat ze weer kan lopen. Kan ze dat niet, dan heeft zo'n beestje geen leven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:51

luxx schreef:
en ik vind jullie behoorlijk hard....
heel vaak gaan dingen vanzelf over, beetje cru om een diertje die kans niet te geven en direct zijn nek om te draaien.
ook vind ik de vergelijking met een goedkope pony nogal vergezocht, de waarde van een pony is onvergelijkbaar met die van een kip.
als het een auto zou zijn zou je hem total-loss verklaren als de reparatie kosten de dagwaarde overstijgen.
je moet wel erg gek op je kip zijn om ermee naar de dierenarts te lopen, dat doe je als het een schootkip is misschien, waar je heel veel liefde en aandacht van krijgt maar daar zijn er door de bank genomen niet zo heel veel van.
ik heb er tenminste geeneen, ik vind mijn kippen leuk en grappig maar van een band ermee zou ik toch niet durven spreken.
ik zou het gewoon nog even aankijken met het kipje, hou haar gewoon eventjes apart, als het gewoon eet zal het allemaal wel meevallen [dat is met de meeste dieren zo, pas als ze stoppen met eten is er écht iets ergs aan de hand] en komt ze er vast met wat rust weer bovenop.
zie je haar niet eten en niet opknappen zou ik haar inderdaad bij iemand brengen die er een eind aan maakt, of het zelf doen natuurlijk, als je dat durft.
ik heb nu een kuiken van een ras wat een kaal nekje heeft, en dan boven op het kopje een toupetje, achter het toupetje was [ik weet niet hoe] een snee of iets dergelijks gekomen waardoor ze [hij?] daar een gapend gat had.
toen ik het zag was het al droog, maar het liep zo vrolijk door de wei te huppelen en deed alles wat ze normaal ook doen dat ik niet de indruk had dat het er last van had, hoewel het erg lelijk uitzag.
nu een week verder is het zo goed als dichtgetrokken, en het huppeld nog steeds net zo blij in het rond.
naar de dierenarts was ik er zeer zeker nooit mee gegaan, en als ik het nekje om had laten draaien was het er nu niet meer geweest, en wie weet hoeveel blije jaren het diertje nog voor de boeg heeft.

Wat maakt het in godsnaam uit wat een dier gekoste heeft. Onze kat was gratis, die hebben we gered van de emmer. Toch hebben wij wel sterilisatiekosten/ operatiekosten. medicijcen/ vlooienmiddellen/ duur voer van 18 euro per 2 kilo betaald!!
Het gaat er niet om of je wel of gee band met zo'n dier hebt. Het gaat erom dat jij dat dier genomen bent en er verantwoordelijk voor bent. En of het dan om een muis, kip of paard gaat, dat maakt niks uit!
Als jous opa een been breekt ga je daar toch ook mee naar de dokter? Of laat je die daar maar mee rond lopn omdat hij toch binnenkort wel een keer dood gaat, en het alleen maar geld zou kosten!

Een mens met ook maar een béétje verantwoordlijkheidsgevoel laat geen dier met een gebroken poot rondlopen. Zoiets dóé je niet.

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:10

als ik zeker zou weten dat één van mijn kippen haar poot gebroken had zou ik haar wel wegbrengen ja, zelf kan ik het niet doodmaken maar ik zou niet willen dat mijn dieren pijn lijden.
maar ik zal er toch echt van mijn levensdagen niet mee naar de dierenarts gaan, geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.
ik denk dat de dierenarts me hier ook wel vierkant uit zou lachen als ik met een kip aan kom zetten, ik woon namelijk op het franse platteland.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:18

Dat zei ik hierboven al: als je niet met een dier naar de DA wilt - om wat voor reden dan ook: hoge kosten, of 'het hoort niet' - is de andere optie er een eind aan maken.

Maar je laat zo'n dier iig niet lijden. Als je voor een dier hebt gekozen, draag je ook je verantwoordelijkheid als het niet goed gaat met dat dier.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:26

Onze kip had ook haar poot gebroken. Daar zijn we toen mee naar de da gegaan en die heeft hem in laten slapen. Het is bij kippen bijna niet te doen om een poot te spalken. Maar ik zo het arme beest niet laten lijden.

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:04

Ik vind het een beetje vreemd, hoeveel je voor een dier over hebt hangt af van hoeveel het dier heeft gekost

Hoe weet je dat zijn poot is gebroken? Zie je botten uitsteken

Waarschijnlijk dat de kip bij de DA ook aan zijn einde komt. Maar als je daar geen geld uit wil geven dan is het beste zijn kop omdraaien.

Ellebel

Re: Kip heeft waars. poot gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:41

Als je een dier neemt ben je verantwoordelijk voor zijn of haar welzijn. Dat betekent niet dat je honderden euro's uit moet geven aan een kip als je het er niet voor over hebt, maar wel dat je op zn minst het fatsoen kunt hebben het beestje op een nette manier uit zn lijden te verlossen.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:47

LauEef schreef:
Misschien klink ik nu heel gemeen, maar ik ga niet voor een kip naar de dierenarts. Voor de dierenarts ben je algauw 25 euro kwijt en we hebben voor 10 kippen 3,50 betaalt.
Denk niet dat mn ouders dat willen...

dit vind ik idd gemeen ja.. ik ging altijd voor mijn cavia naar de dierenarts, ik ben er wel 4 keer geweest en ben blij dat ik ben gegaan. Voor al die 4 keer. Als ik dat niet had gedaan was hij geen 7 maar 2 jaar geworden..! Wat voel je voor je dier als je niet eens naar de dierenarts gaat! als ze haar pootje heeft gebroken gaat ze misschien wel dood bij de DA, maar ik vind het heel zwak om het niet eens te proberen. Wie weet is er wel heel iets anders aan de hand, en hoe langer je wacht hoe erger het wordt en hoe meer pijn ze zal hebben.