Kunnen 2 vrouwtjes hamsters uit zelfde nest bij elkaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cuddie_

Kunnen 2 vrouwtjes hamsters uit zelfde nest bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:22

Hallo,
Mijn vraag is dus of 2 hamster vrouwtjes uit hetzelfde nest bij elkaar kunnen worden gezet..
Is er een grote kans dat ze ruzie krijgen of niet?
Ik weet wel dat het bij 2 mannetjes vaker mis gaat.. maar ik weet niet of dit ook geld voor 2 vrouwtjes.. weten jullie dit?
groetjes !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:38

Syrische hamsters kunnen NIET samen.
Chinese dwerghamsters kunnen NIET samen.
Campbelli's kunnen WEL samen.
Roborovski's kunnen WEL samen.
Russische dwerghamsters zijn van nature groepsdieren maar in de praktijk gaat het in 90% van de gevallen fout en kun je dus beter NIET samen houden.

Dus mijn vraag, wat voor hamsters heb je?

En ik weet niet waar over welke hamster je het hebt, maar als je het over syren of chinese dwerghamsters hebt, beide hele solitaire dieren, maakt het echt niet uit of je nou twee mannetjes of twee vrouwtjes neemt. Er zal gegarandeerd een dood gemaakt worden.
En het is trouwens wel zo dat vrouwtjes feller zijn dan mannentjes..

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:09

Ik had het eigelijk over een russische dwerghamster..
zijn die Campbelli's en Roborovski's gewoon in een dierenwinkel te koop? Ik heb hier namelijk eigelijk nog nooit iets over gehoort.. *schaam me diep*
Als deze gewoon te koop zijn wil ik wel 2 van die kopen, want we willen als onze hamster die we nu hebben dood zou gaan, 2 nieuwe kopen..
Als ze al gewoon te koop zijn, hoeveel kosten ze ongeveer? Zijn ze duurder dan gewone russische dwerghamsters?

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:12

ik las net dit

Alle dwerghamsters, behalve de Chinese, leven in de natuur in groepen. Thuis voelen ze zich dus ook veel prettiger in een groepje of met zijn tweetjes.

Wanneer men een groepje of paartje dwerghamsters wil houden dan kan men het best jonge dieren van hetzelfde geslacht aanschaffen. Dat geeft bijna nooit problemen.

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:33

Ik heb toevallig een paar maanden geleden 2 zusjes gekocht, dwerghamstertjes. Ging in het begin erg goed, later overdag als ze sliepen ook nog. Alleen werd de 1 iets dominanter waardoor er af en toe wat ruzie ontstond. Niet echt gemeen hr, ze hebben nooit wondjes gehad. Maar ze piepen echt heel vaak. Uiteindelijk ervoor gekozen ze apart ze zetten. Ik had ze toen trouwens in zo'n hok zitten die je in 2en kan splitsen. Dan zitten ze toch vlak naast elkaar, ze kunnen elkaar zien, met elkaar snuffelen. Maar niet echt ruzie meer maken

Op t moment zit t ene vrouwtje wel in een ander hok ivm een nestje, maar daarna gaat ze niet terug naar dat andere hok. Ze is te lang weggeweest, denk niet dat t dan nog steeds goed gaat..

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:33

wat voor soort was dit?

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:40

ow vergeten erbij te zetten t zijn russische dwerghamstertjes

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 13:02

haha ja ik wist dat russische niet erg geschikt waren bij elkaar nee..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:13

Ondanks dat rusjes van oorsprong groepsdieren zijn kun je ze toch beter niet bij elkaar houden. Het gaat veel vaker fout dan goed.

Maar gezien je pb wilde je roborovski's. Robo's zijn vliegensvlu en het zijn echte kijk-hamsters, dus niet om mee te spelen. Is dat wat je wilt?
Over hetalgemeen worden er in dierenwinkels voor veel hamsters woekerprijzen berekend (kun je nagaan, voor een inteelt beestje van een broodfokker). Als ik jou was zal ik naar een goede en betrouwbare fokker gaan. Daar zijn de dieren én gezond, én niet duur.
Ik weet niet waar je woont maar op het hamsterforum heeft op dit moment iemand een nestje:

http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=25968

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:16

Bedoel je met 'niet om te spelen' dat je ze helemaal niet uit het kooitje moet halen, of dat ze niet erg enthousiast zijn als je met ze wil 'spelen'

zijn Campbelli's wel speel-diertjes?

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:42

Ik heb twee Syberische hamstertjes gekocht een keertje, zelfde nest, dames..

Volgende ochtend lag de ene opengereten op de grond van het hok.

Ik doe dat dus nooit meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:56

Alchemy_Goth schreef:
Bedoel je met 'niet om te spelen' dat je ze helemaal niet uit het kooitje moet halen, of dat ze niet erg enthousiast zijn als je met ze wil 'spelen'

Ze vinden het niet leuk, en zijn niet fatsoenlijk vast te houden, ze wilen gewoon voor zichzelf bezig zijn en racen.
Robo's zijn leuk als je dieren wilt hebben om naar te kijken, maar verder niet om er iets mee te doen.

Campbelli's zijn veel en veel handzamer.

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:16

Serieus? Ik wist echt niet dat campbelli's ook bij elkaar mochten.
Dan zou ik toch voor die gaan ja.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:18

Ik heb 2 Russische dwerghamsters gehad, uit hetzelfde nest.
Eerst ging het prima, maar geloof het of niet, de 1 lag dood in het hok.
De 1 werd zoals al gezegd dominanter en heeft flink de baas gespeeld.

Nannes

Re: Kunnen 2 vrouwtjes hamsters uit zelfde nest bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:29

Ik heb vroeger 2 russen gehad. Ging altijd goed totdat ze er achter kwamen dat de 1 een man was en de ander een vrouw en dat lieten ze toen merken ook
Ik dacht dat russen altijd zo goed bij elkaar konden. Bij mij op me werk zitten ze altijd in groepen. Die goud- en pandahamters gaan na een tijdje altijd knokken en moeten uit elkaar, maar met de russen gaat het altijd goed.
Roborowski's vind ik zelf niet zo veel aan. Ze vliegen maar door die hokken heen en je kan ze niet eens normaal oppakken. Of ze zijn weg, of ze hangen in je handen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:30

hoe zit het dan met een goud hamster?

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 08:48

Wuis schreef:
Alchemy_Goth schreef:

Ze vinden het niet leuk, en zijn niet fatsoenlijk vast te houden, ze wilen gewoon voor zichzelf bezig zijn en racen.
Robo's zijn leuk als je dieren wilt hebben om naar te kijken, maar verder niet om er iets mee te doen.

Campbelli's zijn veel en veel handzamer.

Dus het komt er op neer dat ik voor Campbelli's moet gaan ?
Deze kunnen dus wel met zn 2tjes ?
en zijn die gewoon in een dierenwinkel te koop ? Of moet je ze bij een speciale winkel halen.
En weet je ook hoe duur ze ongeveer zijn?

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 08:48

De rest van de reacties:
Daarom vroeg ik het dus eerst, want ik wist dat het fout KON gaan..
Jammer voor jullie, en jullie hamsters dat het bij jullie fout ging

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:15

Cinnepin schreef:
hoe zit het dan met een goud hamster?

Goudhamster is een ouderwetse naam voor Syrische hamster.

Syrische hamster kunnen dus absoluut nooit samen gehouden worden.

Ik vind het ook erg dom (en vooral erg jammer) dan het zo vaak fout gaat met hamsters, doordat mensen neit de moeite nemen om over de verschillende rassen te lezen.
En daarom kun je ook beter geen hamsters in een dierenwinkel kopen, want in 99% word je over hamsters verkeerd voorgelicht.

En pandahamsters is ook zoiets, wtf is nou weer een pandahamster. Dat bestaat niet eens.
Is weer een modern woordje voor een zwarte syr met witband.

En Teddyhamsters.. Nog zoiets. Gewoon een langharige syr....

Helaas vliegen de hamsters als speeltjes over de toonbank.

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:35

waarom reageer je niet op mij ?...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:31

Alchemy_Goth schreef:
waarom reageer je niet op mij ?...

Oeps overheengelezen.

Campbelli's zijn over het algemeen niet in dierenwinkels te koop.. Bij dierenwinkels zul je zowieso geen raszuivere dwerghamsters aantreffen, allen hybrides (kruising tussen Campbelli en russische dwerghamster). Erg zonde, maargoed...

Wil je Campbelli's dan kun je het beste contact opnemen met een fokker. Ik wil eventueel wel voor je vragen op het hamsterforum of er iemand is in jouw buurt die met Campbelli's fokt?
Moet ik wel weten waar je woont natuurlijk hehe.

Ze zijn niks duurder dan andere hamsters hoor, en bovendien bij fokkers veel goedkoper dan in de winkels. Je kunt uitgaan van zo'n 3 tot 5 euro per hamster.

Trouwens ik weet niet wat je voorkeur is qua kleur maar er zijn ook bijv. hele donkere (zwarte) Campbelli's te krijgen. Kijk eens op www.dwerghamster.nl , en dan bij campbelli en dan bij foto's.

@Veirl: Ja ik ben serieus.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:02

Wij hebben 2 keer een tweetal rusjes gehad, is beide keren goed gegaan. Tweede koppel was man-vrouw, kregen een nestje, beten wel het nestje dood. 2e nestje bleef 1 leven, die hebben we aangehouden en t paartje weggedaan. Daarna hebben we altijd maar 1 hamster tegelijk gehad, en sinds 2001 hebben we geen hamsters meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:24

ok dank ej voor de uitleg Wuis
had idd 2 goud hamstertjes bij elkaar gezet want dat kon wel volgens die mensen uit de winkel, 2e dag maar een nieuwe kooi er bij gehaald omdat ze alleen maar vochten

Nannes

Re: Kunnen 2 vrouwtjes hamsters uit zelfde nest bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:21

een pandahamster. Gewoon een syrische hamster in een pandakleur

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:16

Vooral voor Wuis:

Bedankt ik zoek zelf wel even het hamsterforum op maar toch bedankt.
Ik hoop dat er ergens in mijn buurt een hamsterfokker is dan.. ik woon in Hoensbroek, Limburg ( voor als je dat misschien niet kent, in de buurt van Heerlen )

Mij spreken het meeste aan:
-Zwarte ( zooo mooi )
-Blauw / Moscow Blauw
-Wit zwartoog