IS dit een teek??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Merle

IS dit een teek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:20

Helluppp volgens mij heeft mijn kat een teek..! Mijn moeder haalde die vroeger altijd uit de katten maar ik weet dus niet hoe dat moet.. ja met zo'n teken trekker geval.. Maar dat hebben we volgens mij niet meer?? en ik zou het eerlijk gezegd ook niet durven denk ik
Oh ik wou eignelijk een foto plaatsen maar het lukt niet .. Het is een lichtroze bultje en ik heb vroeger wel eens teken gezien en volgens mij is het er wel 1 ... maar hoee haal je m eruit

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:39

Volgens mij kan het ook met een pincet. Anders snel naar de dierenwinkel rennen om een tekenpincet te kopen.

Zo dicht mogelijk bij de huid de teek vastpakken met de pincet. Zorg dat de kop en poten er ook bij zitten. Als die er niet uit komen, dan kan dat ook weer gaan ontsteken.
Nou, als je dat vast hebt. Trekken en het is einde teekje.

Tekenpincet is natuurlijk wel handiger dan een gewoon pincet.

ReBeL_Valibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:43

het lijkt me ook wel slim om na het trekken het wondje schoon te maken

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:46

Je kan een tekentangetje halen bij de dierenarts. Doe NOOIT alcohol op de teek, zoals vaak wordt aangeraden.

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:46

Als je een tekenpincet hebt, moet je het om de teek vastpakken dan tegen de klok in draaien 1 keer en dan is het los als het goed is..
Om het plekje schoon te maken als de teek eruit is kan je dat soort Gedenatuureerde alchohol (staat op het flesje ) op een watje het een beetje schoonmaken om te zorgen dat het niet gaat ontsteken

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:47

met een dun draadje uit de naaidoos
doe een lus er omheen en trekken!!
moet je wel de pootje enzo meenemen dus goed opletten waar je het doet.

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:53

Doe het niet met een pincet! deed mijn moeder ook een keer en toen spatte die teek uiteen.

hier volt de enige JUISTE beschrijving voor het verwijderen:

Voor het verwijderen moet de teek NIET met alcohol of olie worden behandeld, want daardoor kan het gebeuren dat de teek zijn maaginhoud leegt in het lichaam van het slachtoffer, waardoor meer besmettingsgevaar optreedt. Men kan de teek het best zo snel mogelijk verwijderen (niet de volgende dag naar de dokter gaan, dan liever zelf doen). Wanneer de teek binnen 24 uur is verwijderd dan is de kans op besmetting met de Lyme-ziekte gering.

Een teek kan goed worden verwijderd met behulp van een speciale pincet, in Nederland en België te koop bij een apotheek. Dit is een pincet met vrij brede, platte bek, die zich automatisch sluit. De pincet moet goed om de teek heengezet worden (tot vrijwel in de huid van het slachtoffer). De pincet moet goed worden vastgeknepen, de teek kan dan voorzichtig uit de huid gedraaid worden (zeker niet trekken). Dat het zou uitmaken of men hierbij links- of rechtsom draait is folklore. Daarna de huid netjes ontsmetten met alcohol. Ontstaat na 1 tot 3 weken een rode, zich uitbreidende ring om de plaats van de beet dan moet de dokter zeker wel worden geraadpleegd.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:09

Lichtroze?
Een teek is zwart/bruin hoor.
Een lichtroze bultje is denk ik gewoon een talgbultje.

Dit is een teek:
Afbeelding
Je zet ook hoe je hem kan verwijderen.
Een teek moet je altijd verwijderen met een tekentang.
Afbeelding
Je zet de tang zo ver als je kan over de teek (dus dicht tegen de huid) je draait hem rond en trekt.

roxiie

Re: IS dit een teek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:11

Een teek moet je idd verwijderen met een teken tang anders blijft er nog een gedeelte inzitten

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:13

En als een teek blijft zitten dan heeft je huisdier kans op de ziekte van Lyme, en de ziekte van Lyme is dodelijk.
Een pup bij ons in de straat (heeft nog samen met onze hond op puppie curcus gezeten) is overleden aan de ziekte van Lyme.

Citaat:
Er zijn ook dingen die u absoluut niet moet doen indien u een tekenbeet heeft:
-gebruik nooit alleen uw handen om de teek eruit te krijgen, hierdoor kunt u de teek platdrukken, waarna de teek ziektekiemen in het lichaam kan spuiten.
-gebruik voor het verwijderen van teken ook nooit een verdovend middel, zoals ether. Hierdoor kan de teek eventuele ziektekiemen in het lichaam "braken".
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 14-04-06 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:16

ik had vroeger een teek, heb hem er zelf uitgetrokken, zit nu een soort van pukkeltje

ElskedZ

Re: IS dit een teek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:17

Je kan ook even je DA bellen, om te vragen of die willen hem er ook wel uithalen als je het niet durf?!?
Maar een teek moet je alleen verwijderen via een tekentang, want zo heb je de minste kans dat het kopje achter blijft....

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:20

Knor schreef:
Doe het niet met een pincet! deed mijn moeder ook een keer en toen spatte die teek uiteen.

hier volt de enige JUISTE beschrijving voor het verwijderen:

Voor het verwijderen moet de teek NIET met alcohol of olie worden behandeld, want daardoor kan het gebeuren dat de teek zijn maaginhoud leegt in het lichaam van het slachtoffer, waardoor meer besmettingsgevaar optreedt. Men kan de teek het best zo snel mogelijk verwijderen (niet de volgende dag naar de dokter gaan, dan liever zelf doen). Wanneer de teek binnen 24 uur is verwijderd dan is de kans op besmetting met de Lyme-ziekte gering.

Een teek kan goed worden verwijderd met behulp van een speciale pincet, in Nederland en België te koop bij een apotheek. Dit is een pincet met vrij brede, platte bek, die zich automatisch sluit. De pincet moet goed om de teek heengezet worden (tot vrijwel in de huid van het slachtoffer). De pincet moet goed worden vastgeknepen, de teek kan dan voorzichtig uit de huid gedraaid worden (zeker niet trekken). Dat het zou uitmaken of men hierbij links- of rechtsom draait is folklore. Daarna de huid netjes ontsmetten met alcohol. Ontstaat na 1 tot 3 weken een rode, zich uitbreidende ring om de plaats van de beet dan moet de dokter zeker wel worden geraadpleegd.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:21

Het is niet eng om een teek te verwijderen hoor.
Gewoon even het tangetje er op, even draaien en los trekken.
Dan spoel je hem door de wc ofzo.

Maar de TS verteld dat de kat een lichtroze bultje heeft, teken zijn echt niet lichtroze hoor...
Ik denk eerder dat de kat gewoon een talgbultje heeft, of een ander pukkeltje.
Ik heb ook wel is gedacht dat ik een teek voelde bij mijn hond maar dan was het gewoon een vetbultje ofzo.
Het kan trouwens ook een wratje zijn, kan dezelfde vorm hebben als een teek. (maar is roze)

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:24

Ik heb het altijd met mijn nagels gedaan en er is nog nooit een stukje blijven zitten. Nu heb ik helaas niet meer van die lange stevige nagels dus lukt het niet meer...

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:26

Waarom qoute je nou de tektst melisje en voeg je zelf niks toe

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:27

Mijn moeder is hondentrimster en komt echt veel teken tegen! Een tekentangetje is echt het beste
Maar zoals er al meer zeggen kan het ook goed een wratje zijn...

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:30

Een teek kan trouwens wel lichtroze van kleur zijn hoor, het ligt er gewoon aan hoe volgezogen hij is, mijn hond had een keer een hele grote groene

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:36

Een teek is van zichzelf zwart, als hij zich volzuigt met bloed zwelt hij en word hij bruiner.
Een teek kan alleen maar groen zijn als hij op Shrek gezeten heeft....
Anders kan een teek niet roze of groen zijn.
Afbeelding

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:37

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:45

Wat jij wil Arrabel, ik weet wel beter

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:56

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:15

Is dat groen?
Ik vind dat bruin hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:30

brrr krijg er kriebels van!! Ik heb 1 x een teek uit m'n hond gehaald.. toen ie er uit was legde ik dat ding op tafel waarna hij hard weg rende.. Brr ben nog nooit zo geschrokken! haha

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:35

Ik heb vroeger zelf ook een keer een teek gehad.. Krijg weer rillingen over mijn lijf nu ik erover denk
Ze hadden die weggehaalt met een pincet ofzo.. ik weet niet meer precies wat het was, want is alweer een tijdje geleden...
Onze poes had ook weleens teken, die haalde we altijd weg met zo'n speciaal tangetje...