Oh ik wou eignelijk een foto plaatsen maar het lukt niet .. Het is een lichtroze bultje en ik heb vroeger wel eens teken gezien en volgens mij is het er wel 1 ... maar hoee haal je m eruit
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Er zijn ook dingen die u absoluut niet moet doen indien u een tekenbeet heeft:
-gebruik nooit alleen uw handen om de teek eruit te krijgen, hierdoor kunt u de teek platdrukken, waarna de teek ziektekiemen in het lichaam kan spuiten.
-gebruik voor het verwijderen van teken ook nooit een verdovend middel, zoals ether. Hierdoor kan de teek eventuele ziektekiemen in het lichaam "braken".
Knor schreef:Doe het niet met een pincet! deed mijn moeder ook een keer en toen spatte die teek uiteen.
hier volt de enige JUISTE beschrijving voor het verwijderen:
Voor het verwijderen moet de teek NIET met alcohol of olie worden behandeld, want daardoor kan het gebeuren dat de teek zijn maaginhoud leegt in het lichaam van het slachtoffer, waardoor meer besmettingsgevaar optreedt. Men kan de teek het best zo snel mogelijk verwijderen (niet de volgende dag naar de dokter gaan, dan liever zelf doen). Wanneer de teek binnen 24 uur is verwijderd dan is de kans op besmetting met de Lyme-ziekte gering.
Een teek kan goed worden verwijderd met behulp van een speciale pincet, in Nederland en België te koop bij een apotheek. Dit is een pincet met vrij brede, platte bek, die zich automatisch sluit. De pincet moet goed om de teek heengezet worden (tot vrijwel in de huid van het slachtoffer). De pincet moet goed worden vastgeknepen, de teek kan dan voorzichtig uit de huid gedraaid worden (zeker niet trekken). Dat het zou uitmaken of men hierbij links- of rechtsom draait is folklore. Daarna de huid netjes ontsmetten met alcohol. Ontstaat na 1 tot 3 weken een rode, zich uitbreidende ring om de plaats van de beet dan moet de dokter zeker wel worden geraadpleegd.