Kapot gekrabde huid ratje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Kapot gekrabde huid ratje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 21:55

Hoi allemaal,

Ik had 4 ratjes inmiddels is er nog maar 1 oude dame van over (io heet ze). Nu heeft ze haar huid opengekrabd/gebeten op bepaalde plekken (billen, rug). Weet iemand wat dit is, zou ze parasieten hebben ofzo en wat kan ik er tegen doen? Ze is inmiddels bijna 2,5 jaar.
alvast bedankt!

Gr. Lon

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Kapot gekrabde huid ratje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 22:38

kan niet meer editten..

voor de duidelijkheid hier een foto:

Afbeelding

Weet iemand wat dit kan zijn??

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:40

Ratjes krijgen als ze ouder zijn iets minder haar en een slechtere huid. Je kunt er weinig aan doen, maar misschien wel uit de buurt van de andere ratten houden? Je hebt kans dat zij dit veroorzaken en zij het zelf erger maakt door er aan te zitten. Succes!

Lontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 22:45

ze zit in haar eentje nog, vond haar te oud om er nog anderen bij te zetten. Ze vermaakt zich prima moet ik zeggen maar die huid maakt ze zelf kapot..

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:12

Klopt, waarschijnlijk heeft ze iets van 'ouderdoms jeuk' (ik kon het ook nooit goed verklaren). Wat je wel kunt doen is even haar nageltjes checken, zitten daar haakjes aan (?) ... Knip deze er dan even af, dan kan ze zichzelf niet verwonden

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:01

Het zou kunnen zijn dat je ratje vachtmijt heeft, dit komt redelijk vaak voor bij ratjes.
Ze krijgen dan kale plekjes in de vacht en vaak ook huidbeschadiging of/en ontstekingen.

Het beste kan je (bij de betere dierenwinkels) Antiluchtpijpmijt van Bogena kopen.
Dit is eigenlijk voor vogels, maar als je een druppeltje ervan op de huid van je rat in de nek doet (dat is een plek waar ze moeilijk bij kunnen komen, dus kunnen ze het ook niet zo snel wegpoetsen) en dat na 2 weken weer herhaald is het in de meeste gevallen ook weg.
Belangrijk is wel dat je al je ratten ermee behandeld, omdat ze het aan elkaar over kunnen dragen.

Dit bedoel ik: http://www.homeovet.nl/probleem_indicatie_kleine_huisdieren/vogels/bogena_anti_-_parasiet_25/
Ik zie nu ook dat ze dit hebben: http://www.homeovet.nl/bestrijdingsmiddelen_kleine_huisdieren/vlooien_-_luizen_-_mijten/beaphar_diagnos_-_anti-parasiet_150/
Misschien is dat wel net zo goed.
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 11-04-06 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:03

Bedankt voor de tips, ik ga in ieder geval inderdaad naar haar nagels kijken en dat van dat spul navragen of ze dat hier hebben. Zat al te denken dat ik anders maar even naar de DA moet gaan met haar...?