Wat is de beste manier om een hondje te straffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Wat is de beste manier om een hondje te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 21:16

Ik weet het niet meer hoor.
Onze hond is zo ontiegelijk ondeugent!
Ze haalt de vuinisbak leeg, de openhaard, ze zit aan de blokken hout.
Ik denk soms echt dat ze een mogool is ofzo want ze kan echt niet normaal doen!

Als ze dus iets ondeugens doet straffen we haar gelijk.
We hadden het voorwerp uit haar mond of bij haar weg.
Verder geven we haar een tik of pakken we haar bij haar nekvel of sturen we haar naar haar bak.
Maar ze blijft het maar doen.
Hoe we haar ook aanpakken!

Heeft iemand de gouden tip want wij weten het niet meer!

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:18

onze hond blaft heel veel, dan rammelen we even met de sleutels, en hij stopt, als het nit werkt, moet je de sleutels naar hem toe gooien, en desnoods op hem laten 'vallen"'.
streng toespreken helpt ook!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:22

Van de sleutels zullen we uitproberen.
Streng toespreken helpt ook niet.

De net had ze iets in dr mond(uit de vuinisbak) en toen ik had af wou pakken beet ze zo in mn duim!
Weetje, het wordt steeds erger met die hond!

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:26

Je moet hem raken met het voorwerp waar hij op kouwt.

Voorbeeld:

Toen ik kleiner was, speelde ik veel met barbies. Op een gegeven moment had onze toenmalige Boxer weer eens een barbie te pakken, en mijn vader trekt de barbie uit zijn bek en geeft hem een klap met de barbie op zijn kop. De hond denkt dat de barbie dit doet en zal het nooit meer wagen iets verbodens aan te raken. Onze hond heeft toen ook nooit meer iets aangeraakt.

Ik vind die van die sleutels niet zo'n sterke, ze moet niet bang worden van huiselijke voorwerpen maar alleen respect krijgen voor de voorwerpen waar ze op bijt.

En verder weet ik niet hoe oud je hond is maar alle basiscommando's even goed herhalen en trainen lijkt me voor de relatie baas-hond ook niet slecht in zo'n geval. En ga ook veel met haar uit en geef haar genoeg aandacht, dingen vernielen is een teken van verveling.

Succes!

Steef_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:29

Mijn hond (11maanden) wil heel graag naar andere honden toe.. Dus als ze dan aangelijnd is gaat ze keihard trekken! Iemand hier tips voor? Ik wordt er langzamerhand een beetje ziekelijk van..
We hebben al de tip gekregen: als hij trekt moet je stil gaan staan, en als hij dan gaat zitten dan kan je verder lopen.. Nou je wil niet weten hoevaak ik al stil heb gestaan, maar het helpt niet! Kan iemand ook mij helpen?

Izie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:51

Ik vind die methode van slaan waar die op bijt toch ook niet zo'n strak plan.. hou er zowiezo niet van om meteen te gaan slaan.

Wij hebben vroeger met een van onze nieuwe honden gewoon een werpketting gebruikt ( kan je gewoon een slipketting ofzo voor gebruiken) Dit gooi je naar m toe op het moment dat hij iets doet wat niet mag.. het is niet eens de bedoeling om hem te raken, gewoon voor m neer gooien.

Op een gegeven moment stopte die van ons al met kijken als ie de ketting hoorde rammelen. het is eigenlijk het zelfde idee als wat hierboven genoemd werd van de sleutels !

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:53

Maar Izie, met die methode word hij bang voor de ketting die hij moet dragen. Dat lijkt me toch een stuk stommer dan hem meppen met wat hij fout doet?

En wij zijn niet meteen overgegaan op het slaan met de barbie, maar ten eerste was 1 fikse tik genoeg om het voor altijd af te leren en ten 2e hadden we daarvoor genoeg geprobeert .

Baileys_22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:57

Wat dacht je van op trainng gaan daar heb je veel meer aan dan de Onprofecionele ( niet kwaad bedoelt meiden ) antwoorden van hier..

iedereer doety het altijd anders

Nannes

Re: Wat is de beste manier om een hondje te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:58

als hij wat stouts doet kan je hem ook nat spuiten met de plantenspuit. Hij weet niet waar het vandaan komt (nooit laten zijn dat jij dat doet met de plantenspuit, de straf mag niet bij jouw vandaan komen, maar moet zomaar uit het niets komen voor de hond) en onderbreekt hierdoor het slechte gedrag. Probeer hem dan meteen af te leiden met iets, balletje wegrollen oid. Dat is dan een soort van beloning omdat hij gestopt is met het slechte gedrag.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:58

spullen opruimen?

Flower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:05

Slaan heeft geen zin, dat komt omdat honden elkaar ook niet slaan.
De hond begrijpt dan niet wat je doet en gaat je hand als iets negatiefs zien waarin hij wilt bijten omdat hij het niet begrijpt en het hem alleen maar 'pijn' doet.

Schreeuwen als een hond blaft helpt ook niet, dan denkt hij alleen maar "heee wat leuk, ze doet met me mee" en gaat vrolijk verder.
Eigenlijk kan je blaffen ook niet echt 'afstraffen', honden in een roedel straffen elkaar ook niet af omdat ze blaffen. Maar er zijn wel zat andere manieren om een hond het blaffen af te leren.

Heeft je hond zijn of haar eigen speeltjes? En als ze iets pakt, doet ze dan uitdagend (kwispelen, door hun voorpoten gaan en kont in de lucht) ? Want als dat zo is, kan je hond het zien als een leuk spelletje, dat hij denkt van "als ik dit en dit doe, krijg ik aandacht".

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:09

Vooral die Barbietip is briljant. Ik heb hem gebruikt toen mijn jack Russell een konijn gemold had. Heeft en klap met het konijn om de oren gehad, en denken jullie dat het geholpen heeft? Mooi niet, er is nog een konijn aangegaan.
Wat bij Pepper geholpen heeft is zorgen dat ze hhet niet mer kan doen, dus in de gaten houden en op het moment dat je dat niet kunt, voorkomen dat ze schade kunnen maken, dus zorgen dat hij ergens niet bijkan.
Slaan heeft geen zin, niet met je hand, niet met een krant en niet met het voorwerp wat hij vernield heeft.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:37

Slaan met de krant heeft wel zin hoor;

mep jezelf iedere keer 5 maal om de oren: Ik mag geen spullen laten slingeren, Ik mag geen spullen laten slingeren, Ik mag geen spullen laten slingeren, Ik mag geen spullen laten slingeren, Ik mag geen spullen laten slingeren.

Hopelijk vergeet je het de volgende keer niet meer.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:40

Hahaha, ja ok, zo slaan met de krant werkt wel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:14

consequent zijn!!!!!!

nee is nee, en altijd,
begin helemaal bij t begin, ga oefenen met commando's zitten,kom hier en blijf, belonen als ie het doet he?

dan volgende:
haal zo'n trompet uit de winkel fopwinkel of kinder winkel ofzo, als de hond ergens bijzit blaas je daar op en hond schrikt zich rot!!!

werkt wel hoor.
of gooi een krant naar zijn kop.
bijt hij jou dan knijp je een keertje in zijn onderkaak, en nee dat is niet gemeen ,zou een andere hond ook doen.

sorry...maar je hond is verwent, nee is nee, hij mag niet bij de vuilnisbak, ook niet als ie zo lief kijkt...
niet op de bank,maar in zijn eigen mand, niet bedelen om snoepjes maar zijn eigen voer in zijn bak.

helemaal onderaan beginnen, hond is hond en staat onderaan in rang.
klinkt grof, maar werkt t beste

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:19

De stem zegt (vaak) al heel veel. Ik hoef maar 1x flink naar mijn hondje te schreeuwen en hij ligt al plat.
Een tik krijgt hij ook weleens, niet zielig, eigen schuld.
En heel consequent zijn zoals hierboven werd gezegt.

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:26

slaan slaat nergens op, je hond word dan alleen maar bang en daar berijk je ook niets mee...
Inderdaad met sleutels rammelen, je hebt er speciale dingetjes voor, die hebben wij ook en die werken goed! die hoeven we gelukkig niet vaak te gebruiken. Als je hond jou bijt inderdaad de onderkaak vast pakken! Als ze je bijt, moet je eigelijk vooral bij puppies doen , een gil geven, zo denk ze dat je haar pijn doet...

Heb je een bench? zo'n kooitje? dan kan je bijvoorbeeld als je hond sgooit hem daarin doen, als ze iets braafs doet, meteen belonen! Als ze een blok uit de openhaard pakt, zorg dat ze het blok naar jou toe brengt en geeft...
Doe je puppie training??

En wat het trekken betreft; heb je een slipketting? je hebt ook speciale (rare) riempjes die over de neus lopen, die voor trekkende honden zijn geloof ik. Als je je hond wilt laten 'volgens' moet je een voorwerp pakken wat je hond heel leuk vind, een tak of snoepje bv.
Je hond moet aan je linker kant zitten, je moet de tak of het snoepje in jo vuist houden, en de riem moet in een boogje hangen. Dan zeg je duidelijk Volg, als het goed is loopt je hondje mee met het snoepje en kijkt er ook naar. Als hij of zij het goed doet geef je hem de tak of het snoepje....!

srry voor de lap tekst

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:37

lieniminnie schreef:

En wat het trekken betreft; heb je een slipketting? je hebt ook speciale (rare) riempjes die over de neus lopen, die voor trekkende honden zijn geloof ik.

Je bedoelt de halti? Die hebben wij ook voor het puppy. Mijn moeder heeft nogal last van haar schouder en met een normaal riempjes trekt hij nogal hard. Zo'n ding zit als een soort halster om zijn kop heen en vanuit zijn kop kan hij niet zoveel kracht zetten als vanuit zijn nek.
Ik gebruik wel de gewone halsband, omdat ik met hem op puppycursus zit en dus met hem moet oefenen. Nu hij een beetje last van zijn keel heeft (hoesten en een schore blaf) gebruik ik ook de halti, want met dat achtelijke getrek van hem word het alleen maar erger
Maar zo'n halti werkt iig erg goed.

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:39

hahahaha ja zon ding bedoelde ik, nou op puppie training leer je toch ook volgen? dit was iig een zeer goede manier, maar dat kan ook aan mijn hond liggen die je werkelijk alles kan leren

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:51

mijn hondje is ook heel leerzaam en heb ik in korte tijd ook veel aangeleerd. Maar het is een jachthond die graag ver voor je uit wilt snuffelen, jammer voor hem dat het riempje soms wat korter is dan hij gehoopt had

Maar we leren idd volg oefening. Eerst aandachtsoefeningen dat hij altijd aandacht voor jouw heeft als jij dat van hem vraagt, en dan pas oefenen met volg omdat je dan die aandacht van hem hard nodig hebt zonder dat snoepje.

wij leerden onze handen in 2 vuisten boven erlkaar voor je borst te houden met een brokje erin en dan zijn naam, reactie is snoepje. Dan uitstellen, over 5 seconden pas het snoepje erin enz.
Nu houden we onze handen ook op die manier, maar dan gewoon met de riem erin. En hij trapt er nog in ook, maar blijft dus wel netjes naast je lopen dan
En dan steeds een andere kant op lopen, vooruit, achteruit, naar links enz. dat hij die aandacht wel naar jouw moet hebben anders wordt hij omver gelopen

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:44

Een halti is zeer zeker geen slipketting en kan daarvoor ook niet in de plaats worden gebruikt.
Zijn ook 2 heel verschillende dingen met verschillende werking (de een kan nog schadelijker zijn dan de ander).
Die eerste zou ik niet graag in onervaren handen willen zien, helaas is dat tegenwoordig wel vaker het geval.
Veel problemen zouden met goede opvoeding niet voorkomen of opgelost kunnen worden, ipv dat er altijd maar naar die (vervelende) hulpmiddelen worden gegrepen.

Als de hond trekt, zou ik omdraaien zodat de hond mee moet de andere kant op, doe je dit vaak genoeg en consequent, weet de hond dat die op moet letten op jou, omdat jij ieder (onverwacht) moment een andere wending kan nemen.

Bij het bijten op spullen, ten eerste zorgen dat die spullen niet bereikbaar zijn voor de hond en ten tweede, zorgen voor genoeg afleiding, lichamelijk en geestelijk, en kauwmateriaal.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:58

Als je hond aan de lijn trekt is er iets goed mis in de dominatieverhoudingen. Dan kun je wel een halti oid gebruiken maar daar los je het probleem niet mee op.
Op zich is een cursus meestal wel een goed idee, maar wees dan wel zorgvuldig in het uitkiezen welke, want er zijn er bij die advies geven dat echt nergens op slaat.
Sommige honden zijn stout om zo aandacht te krijgen, het maakt ze dan niet uit of dat positieve of negatieve aandacht is. Totaal negeren wil dan nog wel eens helpen, en meteen belonen als hij ophoudt met slopen.
Het is een beetje een kwestie van uitproberen wat bij jouw hond werkt. Maar oefeningen zodat hij jullie als dominant ziet zijn nooit weg.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:09

Gelukkig komen ze in de meeste goede cursussen meer en meer terug van het fenomeen 'dominantieverhoudingen'. Een gedrag als trekken aan de lijn (vertaald: hoi, hoi, we gaan naar buiten ik ben zó blij!) hoef je dus niet als een halszaak te zien. Dat het vervelend is staat buiten kijf evenals het slopen van je spullen. Je moet er dus voor zorgen dat die dingen niet gebeuren door het te voorkomen (opruimen, halti) er een negatieve prikkel tegenoverstellen of een onverenigbaar gedrag aanleren.

Maar 'dominant zijn' over je hond hoeft gelukkig niet meer (evenmin als over je paard...)

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 11:40

Pff, wat een uit eenlopende reacties zeg

Iig: we hebben de vuinisbak verplaatst. Daar kan ze al niks meer uit halen.
Maar nu gaat ze waars. weer ergens anders iets vandaan halen. We kunnen toch niet heel ons huis verplaatsen?
Verder er liggen hier wel 4 tot 5 verschillende boutjes waar ze op kan kauwen, er liggen ook tennisballen en nog wel andere speeltjes. Maar daar kijkt ze niet eens naar.
Ze kan via de ramen naar buiten kijken enz.
En we lopen ook wel vaak met dr. Vaak gewoon om even te plassen of te poepen maar ik wandel wel een aardig stuk met haar en mijn moeder of broertje ook!
Dus afwisseling heeft ze ook genoeg.
In de toekomst willen we onze tuin omheinen zodat ze daar kan los lopen alleen wat doet mevrouw: ze gaat aan het hek knabbelen en maakt een gat zodat ze er door kan.
Ik had daar eerst ook een topic over geopent en daarin zeiden ze dat we meer met haar moesten wandelen, dat doen we nu dus maar nu is ze nog steeds ondeugent.

Ligt het nu gewoon aan ons of hebben we gewoon een probleem hondje? (ze is nu anderhalf jaar).
Kan het probleem ook minder worden als we haar laten helpen? (Laten sterriliseren?)

Over dat 'halstertje' die hebben wij ook. We hebben die 2 weken gebruikt en nu kan ze zonder! Het werkt dus wel goed!

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:41

Dieuwke1989 schreef:
Maar Izie, met die methode word hij bang voor de ketting die hij moet dragen. Dat lijkt me toch een stuk stommer dan hem meppen met wat hij fout doet?

En wij zijn niet meteen overgegaan op het slaan met de barbie, maar ten eerste was 1 fikse tik genoeg om het voor altijd af te leren en ten 2e hadden we daarvoor genoeg geprobeert .

Een slipketting hoeft helemaal niet om de nek, daar heb je mooie leren of nylon halsbandjes voor
Sleutels zou ik niet gebruiken om je hond te corrigeren. Elke keer dat je dan je sleutels pakt krijgt de hond voor zijn gevoel op zijn donder terwijl hij op dat moment mss niks fout doet. Je moet iets gebruiken wat een heel speciaal geluid heeft wat hij anders nooit hoort.

Meppen of slaan zou ik nooit doen. Het kan ook zonder pijn.