pff.. nu een ziek baby geitje, wie kan helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

pff.. nu een ziek baby geitje, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 12:24

Haar tweelingzusje is harstikke gezond en ziet dr goed uit, deze echter staat met een kromme rug, staart hangt, oortjes hangen, hoofdje hangt naar beneden en als het even kan hangt ie ook wat naar achter.
Ze wil niet drinken..
Mama geit had al een heel vol uier voor ze geboren werden en toen ze geboren waren hing het uier haast op de grond en er zaten zelfs scheuren in de huid. Wij moeten dus het uier omhoog houden anders kunnen ze er niet goed bij.

Ik kan er niks aan doen maar ik vind het zo zielig en dat kan ik niet aanzien en ik heb helemaaaaaal geen verstand van geiten.. Anders kan ik vanacht niet slapen als ik niet wat geprobeert heb eraan te doen, ze willen er geen VA bij halen.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:27

Helaas zijn dit soort gevallen ongelukjes van moeder natuur. Wij zullen ze ook ongewijfeld weer krijgen. Er valt verder vrij weinig aan te doen. Je kan proberen moeders te melken en met een flesje de melk te geven. Maar ik geef het vrij weinig kans

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 12:30

Oke.. we hebben moeders al gemelkt omdat er zoveel druk op staat, dit zal nu wel koud zijn geworden, hoe mag je dit weer een beeje warm maken? In een flesje en het flesje in heet wter leggen tot het op temp is?
Bedankt voor je antwoord, dan kan ik me vast gaan voorbereiden...

Maar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:31

Ik heb dwerg geitjes toen ze nog erg jong waren was er ook eentje ziek van mij...Hoe jij het omschrijft zo zag bambi er ook uit. We zijn naar de DA gegaan en we hebben alles even gecheckt onder een roesje(narcose) Waarschijnlijk was ze niet goed genoeg ontwormd maar dat kan het nog niet zijn. het was binnen 1 a 2 dagen weer helemaal over.
wel heel vervelend als het nog echt van die baby's zijn succes!
ja het kan gebeuren

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:34

wel proberen er drinken in te krijgen en als het zo slecht blijft gaan (en ik ben bang van wel) dan is het mogelijk wel humaner om de va te laten komen die dan een spuitje kan geven..

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:42

Melk kan je idd opwarmen in een pannetje. Is het de eerste melk die de moeder gaf? Want bij zo'n zwak ding is de biest helemaal belangrijk.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 14:24

We hebben de moeder gemolken, het is niet korrelige melk dus wel goed, heb zonet ondr dwang een klein beetje erin gegekregen en rond 6 uur probeer ik weer even, hij kreeg al wat praatjes maar hij vond mij ook gewoon niet lief haha.
Hij is al ongeveer een week oud dus als het goed is hebben ze wel de biest binnen gekregen, met zijn zusje gaat het gewoon goed dus ik kan dan denk ik wel aannemen dat de melk van mams wel goed is.. Ik blijf nu dit weekend gewoon om de paar uur hem maar even dwangvoederen, kijken of het dan opknapt en anders bel ik wel een VA op eigen kosten...

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:05

Met Woutertje (zo heb ik hem maar genoemd) gaat het inmiddels stukken beter. Hij heeft bijna 200 ml. gedronken toen ik thuis kwam. Eerst leek hij dood dus de tranen kwamen al opzetten maar toen hield mijn vriend hem springlevend omhoog.. pfff opluchting!
Zonet was hij al het hok uitgelopen en stond aan de andere kant, maar zijn lichaam voelt al een stuk warmer dusss gaat goed, net heeft hij weer ongeveer 100 ml. naar binnen gehaalt (en hoe haha als we t nog wat warmer maken dan zuipt ie t op!)

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:15

Hoe gaat het nu met hem? Een fototje is ook niet verkeerd hoor

pubelia

Re: pff.. nu een ziek baby geitje, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:20

Ik heb zo met een aantal andere mensen een hertje met de fles opgevoed, en wij deden altijd de fles in de water koker zetten, en vergeet aub niet om de melk eerst op je pols/elleboog te proberen of het niet te warm is....

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:26

En wrijf na het drinken even over zijn buikje, dan komen zijn darmpjes goed op gang.
Wat voor geit is het?
het kan ook zo zijn dat ze de speen niet kan vast pakken doordat moeders zo een grote uier heeft,

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:29

Melissa schreef:
En wrijf na het drinken even over zijn buikje, dan komen zijn darmpjes goed op gang.
Wat voor geit is het?
het kan ook zo zijn dat ze de speen niet kan vast pakken doordat moeders zo een grote uier heeft,

en wrijf met iets bij zn kont, dat doet de moeder geit ook bij zn jonkies, dat is om te stimuleren dat ze gaan poepen en plassen...

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:38

wauw goed zeg dat je hem een kans geeft !
bij de boerderij van me verzorgpaarden hebben ze dat ook gedaan de moeder was overleden. Ze hebben hem gewoon om de zoveel uur melk gegeven maar helaas wel afgezonderd , met als gevolg dat het nu net lijkt of die de groep niet snapt ?
lijkt net of de andere schapen hem buitensluiten ? heel raar dus ik zou hem gewoon in de groep houden!
succes !

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:43

Misschien evt. nog een warmte lamp erboven hangen?
Ik weet niet hoe zwak het geitje nu is?
In ieder geval zorgen dat ze voldoende melk binnen krijgt en ook niet afkoeld.
Succes ermee!

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:05

Haha, vind het wel grappig dat mensen gelijk weer reageren met goede tips Lees eerst het laatste berichtje van de TS even

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:13

Haha ja!
Inmiddels heb ik weer slecht nieuws! Zaterdagnacht na de laatste voeding zijn mijn vriend en ik weggegaan en 12 uur waren we weer thuis en toen was hij spoorloos verdwenen, alles afgezocht, maar nergens te vinden. Later heeft de vader van mijn vriend hem in een mestput gevonden Hij is dus wel goed fit geweest om een heel stuk te lopen langs allemaal stieren en kalveren en in een kier van zo'n 20 cm breed, wat normaal gewoon afgedekt is, gevallen en verdronken in de mest

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:15

Trouwens voor de rest van de tipgevers, hij stond nog gewoon bij zn moeder en die waste hem nog gewoon en zorgde goed voor hem alleen hij kon niet bij haar drinken.. Omdat het uier dus zo laag hing, het andere geitje drinkt wel bij haar.
Maargoed helaas mocht het niet zo zijn, wat ik wel erg vind Ik heb me snel aan hem gehecht en ben de hele zaterdag met hem bezig geweest en hem een uur met hem op schoot gezeten omdat hij na het eten in slaap was gevallen.. Vervelende dingen altijd!

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:06

Hè getver!!! Dat was compleet onverwachts!! Sterkte met het verlies..

chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:22

Getver.....wat akelig ! sterkte met het verlies