Kat wil maar niet beter worden, iemand idee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Kat wil maar niet beter worden, iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 11:52

Onze 1.5 jarige kat begon ca. 3 weken geleden met braken en diarree.
Ik ben met 'm naar de dierenkliniek gegaan en daar dachten ze aan een maag/darminfectie.

Hij kreeg een middel tegen het braken en tabletten om een infectie tegen te gaan. Inmiddels zijn we bijna 3 weken verder, ben ik 5x op de dierenkliniek geweest en hebben we nog steeds hetzelfde probleem.
Nou ja, hij heeft geen diaree meer, maar moet zonder medicijnen en dieetvoer wel weer braken en verder weinig eetlust en nog steeds verhoging. (was hoge koorts).

Röntgenfoto's zijn gemaakt. Er is niets vreemds op te zien.
Nier/leverfunctie via bloedonderzoek gecontroleerd. Is ook goed.
Zware anti-biotica kuur gehad. Slaat ook niet aan.
Maandag wordt z'n bloed verstuurd voor labaratoriumonderzoek.
Ik hoop maar dat daar wat op te vinden is, want we beginnen te wanhopen.

Joe slaapt een hoop, is gelukkig wel heel knuffelig en aanhalig, maar behoorlijk mager geworden. Hij lijkt geen erge pijn te hebben. Dit is ook door de dierenarts bevestigd.

Komt iemand dit bekend voor? Ik vind het zo sneu voor hem.
Oja, het is een binnenkat en als hij iets vreems gegeten zou hebben, zou het op de foto te zien geweest moeten zijn.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:22

Ja, ik denk zelf dat het iets met de darmen, maag, lever of nieren is. Maar als bevestigd is dat die in orde zijn, weet ik het ook niet meer.
Sterkte ermee!!

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:32

Ojee wat naar..
Zorg dat je je kat god water geeft en ook elke dag zeker 150 ml binnenkrijgt, zonodig dwangvoederen met een spuitje. Vocht hebben ze echt nodig elke dag.

Mss heb je wat aan dit forum www.kattenplaza.nl dan even naar hetf orum gaan en medisch, zitten veel kattenkenners die veelal hetzelfde meemaken als jij met je kat. Veel succes.

boemel

Re: Kat wil maar niet beter worden, iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:07

Bedankt! Hij heeft gelukkig geen vochttekort gehad. Hij drinkt genoeg en weet het ook net lang genoeg binnen te houden.

Nadat hij vrijdag weer nieuwe spuiten heeft gehad ,heeft hij niet meer gebraakt en hij begint zich ook duidelijk beter te voelen.
Hij heeft echter al een paar keer een paar dagen niet gebraakt, dus ik durf nog niet te hopen dat hij echt beter aan het worden is.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:04

Wat jij beschrijft lijkt heel erg op wat mijn poes begin dit jaar had. Ook veel braken, diarree, lusteloos, vermageren... Ze bleek na bloedonderzoek een leverinfectie te hebben.
Na een infuus om vochttekort aan te vullen en een 5 daagse antibioticakuur is ze weer helemaal opgeknapt.
Jouw kat heeft blijkbaar iets anders als leverwaarden goed waren. Ik hoop dat bloedonderzoek duidelijkheid geeft. Beterschap!

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:23

Mijn kat is afgelopen jaar ook heel ziek geweest, bloedonderzoek wees niets uit, maar ze at gewoon niet meer en viel dus snel af. Ze heeft toen een anti biotica kuur gehad, maar die sloeg niet aan. Dus heeft ze daarna een andere (vloeibare) kuur gehad. Halverwege die kuur ging ze weer wat beter eten. Toen het op was, heeft ze nog een keer zo'n zelfde kuur gehad, in totaal dus wel een week of 4, maar ze knapte er wel van op. Wat het geweest is, zal wel een raadsel blijven, maar ze eet nu goed en is zelfs weer wat aangekomen.
Ze is sowieso heel gevoelig in haar maag en darmen en krijgt daar standaard medicijnen voor.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:29

Ik heb een paar jaar geleden 2 katten verloren aan FIP (feline infectueuze peritonitis). Dit waren burmezen, dus ook binnenkatten.
Dit is een besmettelijke vorm van buikvliesontsteking. De oorzaak is nog niet echt bekend, men denkt dat het corona-virus dat een voorbijgaande diaree veroorzaakt (vaak bij kittens) een enkele keer muteert in het FIP-virus.
FIP is ongeneeslijk.
De DA herkende het eerst niet, ik heb het zelf op internet gevonden. Dramatisch verhaal, beetje ziek, beetje koorts, beetje diarree, steeds beetje uitgedroogd, en het werd steeds erger. Hij teerde langzaam weg.
Toen de eerste dood was, heb ik sectie laten verrichten.
Toen de tweede de zelfde verschijnselen kreeg, en niet opknapte, heb ik hem in laten slapen om hem de zelfde lijdensweg te besparen. Een drama...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:42

Beantsje, raar dat je dierenarts daar zelf niet aan gedacht heeft, dat zijn de "standaard"kattenziektes.

Waarop gaat bloed onderzocht worden? Het zou maar zo kattenziekte kunnen zijn, en komt voornamelijk voor bij jonge katten.
Hopelijk weet je snel meer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 17:28

Met Joe gaat het best goed op dit moment.
In overleg met de dierenarts wel besloten dat er laboratoriumonderzoek gedaan wordt. Ik weet niet waarop allemaal, maar in ieder geval op FIP.

Op dit moment heeft hij nog gewoon een antibiotica kuur + dieetvoer en voelt hij zich dus best wel goed. Van uitdroging is gelukkig nog geen moment sprake geweest.

Beantsje -> Wat erg van je katten! Ik hoop toch dat Joe dit niet heeft.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 18:01

Op de kassabon staat dat hij op Felv, FIV en FIP gecontroleerd wordt.
Ik Google straks wel even wat het precies inhoud.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:55

Ik hoop dat ik je niet teveel aan het schrikken heb gemaakt met mijn verhaal, al is het goed dat je je kat wel laat controleren op die akelige virussen! Inderdaad zijn er volgens mij 3 van die nare virussen nl leukemie, FIP en die andere weet ik niet. Maar volgens mij komt het leukemie-virus bij raskatten zo goed als niet meer voor. Ik weet nog dat mijn poes gecontroleerd is, dat was verplicht toen ik haar liet dekken (Felikat).
Ben benieuwd hoe het afloopt, sterkte!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:00

Dank je!

Het gaat nog steeds heel goed met hem.
Vandaag de laatste tablet van de antibiotica kuur en over 2 dagen (als het goed gaat) het dieetvoer gaan afbouwen.
Dan verwachten we ook de uitslag van het onderzoek binnen te hebben.