kat woedeaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

akerna

kat woedeaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 23:18

Hallo,
ik heb 2 poezen. allebei schildpadjes van bijna 2 jaar oud. (2 zusjes) nou is de ene Gizmo de dominanste.
door omstandigeheden wooon ik sinds een paar maanden weer bij mn ouders en heb ik nu een maand geleden de 2 meiden laten steriliseren.
daarna heeft Gizmo echter woedeaanvallen gekregen (eerder nooit zo gezien, weleens ruzie met dr zusje tazmé maar nooit erg) Ze valt gewoon ineens en zonder reden de honden van mijn ouders aan en ook dr zusje. echt helemaal met zwarte ogen, haren omhoog dikke staart en nagels uit.
je moet haar dan echt wegtrekken enz en in de mand zetten. vandaag heeft zze weer een aanval gekregen en de hond van mn moeder open gekrabd. mn moeder heeft beide katten op mn slaapkamer gedaan (slapen ze 'snachts ook) mijn broertje kon ook niet op de kamer komen die viel ze ook aan (en dat was al zeker 6 uur later!!) bij mij bleef ze eers tgrommen, maar nu is ze wel rustig., echter als er anderen bij zijn gromt ze weer.
iemand een idee hoe dit kan? kan dit door de narcose zijn gekomen?
of is ze gewoon zo vals (echt ik ken ze vanaf de geboorte en heb dit nooit zo meegemaakt met dr.

ellepel

Re: kat woedeaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:57

dat is best wel vaag zeg....
lijkt me dat t misschien met het steriliseren te maken heeft?
misschien toch nog pijn of iets dergelijks?
zou even teruggaan en na laten kijken...

verder kan t natuurlijk ook van de verhuizing komen,dat ze op een of andere manier nu de baas wil spelen en jullie aanvalt, maar lijkt me wel raar ja...
krijgen de honden meer aandacht toevallig? dat ze jaloers is?

Jumpingmiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:29

raar zeg dat je kat zo boos wordt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:48

Citaat:
Ik heb een poes van bijna 1 jaar oud die erg agressief gedrag vertoont. Op advies van de dierenarts heb ik haar zeer vroeg laten steriliseren (± 6 maanden), dit bleek niet te helpen.
Nu zegt de dierenarts dat ze tijdens de geboorte waarschijnlijk zuurstoftekort gehad heeft en daardoor agressief is. Dit wordt steeds erger. Iedereen (ook mij) valt ze aan (ook in het gezicht) en ze krabt en bijt vaak tot bloedens toe.
We hebben alles al geprobeerd; straffen helpt niet, ze blijft gewoon doorgaan. Haar gedrag negeren haalt ook niets uit.
Tijdens onze vakantie is ze bij een vriendin (die zelf 3 katten heeft) in huis geweest, in de hoop dat meer gezelschap haar goed zou doen. Het enige wat ze daar echter deed, was een hele week brommen tegen de andere 3 katten en ook daar bleef ze mensen aanvallen. Van die katten was ze trouwens wel bang, terwijl die heel rustig bleven.
Het enige waar ik haar rustig mee kan krijgen is haar continu eten te geven, maar ze lijkt in staat zich letterlijk dood te eten.
Wat kan ik het beste doen?

Hier lees ik een stukje van een poes die agressief is geworden doordat ze waarschijnlijk zuustoftekort heb gehad.
Misschien dat jouw poes zuurstoftekort heeft gehad tijdens de narcose?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:57

De agressieve kat

Het is heel normaal als katten soms agressief zijn tegen andere katten en honden bij de verdediging van het territorium. Het is echter niet normaal als ze altijd agressief zijn, of als ze mensen aanvallen.
Natuurlijk, als een kat aan de staart wordt getrokken, erg geplaagd of mishandeld wordt, zal elk normaal dier door zichzelf opkomen en defensief reageren. In deze gevallen ligt het probleem bij de mens en niet bij de kat.

Het heeft weinig zin om tussenbeide te komen als de ene kat de andere aanvalt, zelfs als dit zonder enige aanwijsbare reden gebeurt. Meestal bestaat er wel degelijk een reden en je kunt dan het beste de kattenwetten laten gelden.
Aanvallen op honden moeten echter in het belang van beide dieren de kop worden ingedrukt. Als een kat namelijk doorheeft dat de meeste honden gemakkelijke slachtoffers zijn, kunnen ze ernstige verwondingen (met name oogletsel) toebrengen.
Hoewel castratie een betrouwbaar middel is om agressie tussen katten onderling te verminderen, zal het weinig helpen om aanvallen op andere diersoorten te voorkomen.

Spontane agressie van een kat tegenover mensen beperkt zich meestal tot de eigenaar en het gezin. Etenstijden zijn het gevaarlijkst en je zult spanning vaak juist vergroten als je de kat juist na zo'n uiting van agressie gaat voeren. Hierdoor ontstaat een beloningsgedrag. Dit kan weer leiden tot zeer ongewenst agressief gedrag.
Dergelijk gedrag van de kat moet zo vroeg mogelijk worden aangepakt.

-Breng je kat in verwarring. Een stuiterende bal is een prima afleiding evenals een pluchen knuffeldier dat je weggooit.
-Geef je "kemphaan" een groot, zacht knuffeldier (zonder ogen en scherpe delen). Hiermee voer je schijnaanvallen uit op de kat tot hij dat dier gaat "haten".
-Voer 3 tot 4 keer per dag zo'n stoeipartij in en doe dat op dezelfde tijdstippen. Zorg dat de kat zich goed uitleeft en jaag hem goed op.
-Als hij je probeert aan te vallen, draai je dan om. Hiermee laat je zien dat je dergelijke aanvallen afschuwelijk vindt.
-Laat je niet provoceren en verhef je stem niet.
-Als de aanvallen op een bepaalde plek plaatsvinden gebruik je een plantenspuit en spuit je zonder wat te zeggen (geen enkel geluid maken). Zorg er wel voor dat de kat niet ziet dat jij aan dat water vastzit.
-Als de aanvallen vooral tijdens aankomst of vertrek plaatsvinden, ga je kalm de ruimte uit of in. Op die manier geef je de kat de kans om rustig te worden.
-Gil niet tegen de kat en straf niet, want dit stimuleert het gedrag alleen maar.
-Voer de kat nooit na agressief gedrag, maar wacht een uurtje of tot het moment waarop hij zich weer laat aaien.
-Maak de ruimte waarin hij verblijft als hij alleen is niet te groot.

Als je kat tijdens het spelen doordraait, stop dan onmiddellijk met spelen en loop bij de kat weg. Na 3 of 4 van dit soort onderbrekingen heeft hij meestal wel begrepen dat die aanvallen tot het afbreken van het spelletje zullen leiden.
Met een kat die tijdens het "knuffeluurtje" ineens een woede-uitbarsting krijgt, ga je op dezelfde wijze om. Zet hem op de grond en loop meteen weg. Dat zal goed helpen om zich weer normaal te gedragen.

Elk geval van een onverklaarbare explosie van agressief gedrag of geweld bij een anders goed aangepast dier kun je het best melden bij de dierenarts.
Zeer agressief gedrag zonder enige reden gepaard gaande met blazen, grommen en de dreighouding is soms een teken dat er een tumor is in het gedeelte van de hersenen dat de agressie reguleert.

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:11

Ik dacht ook onmiddelijk aan zuurstoftekort tijdens operatie.

Ik heb ook zo'n kat gehad. Die viel mij ook aan. Het is zover gekomen dat ik ze van de dierenarts niet meer mocht meedoen naar huis. We hebben ze doen inslapen.

Maar voordat je zo'n beslissingen neemt, probeer eerst de tips van Arrabel

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:15

Onze kat was heel agressief toen ze ziek was...misschien heeft ze toch ergens last van? Even terug naar de dierenarts? Vooral omdat ze zich na de operatie zo is gaan gedragen zou ik eerst laten onderzoeken of het een fysieke oorzaak heeft!!!!!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:17

In het laatste clubblad, de korte golf, van de NRKV stond iets over Bach Bloesem therapie bij katten. Daarin werd ook een voorbeeld genoemd een kat die van de ene op de andere dag agressief werd tegen zijn broertje en de eigenaren.

Helaas heb ik het blad net weggegeven.

Eigenaren zijn begonnen met BB-therapie en dat gaf al redelijk snel resultaat, uiteindelijk kunnen de katten weer goed met elkaar.

Katten kunnen heel extreem reageren op verandering, jij bent met je katten weer bij je ouders gaan wonen en als dank mochten ze ook nog even langs de VA. Net wat teveel stress waarschijnlijk.

Bij een goede drogist of reformzaak kunnen ze je wel helpen met BB-therapie. Een homeopaat of homeopatisch VA kan je er ook mee helpen.

akerna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:55

ze woonden al 2 maanden bij mn ouders voordat ze naar de da gingen. en ze heheft het echt dus nog nooit gedaan voor de sterilisatie. ze is wel sneller jaloers, maar dat is ze van jongsaf aan en dan blies ze weleens of grommen, maar nooit zulke aanvallen als dit. en tis voornamlijk op de andere dieren. mensen eigenlijk niet, nou ja toevallig gister mijnbroertje dan, maar ja die kwam ineens mijn kamer binnen, waar hun normaal slapen enzo. (zonder dat ik dr bij was)

maar ga zeker de tips eens proberen